Jump to content

Utlån av gevær


SKO1338

Recommended Posts

Jeg er ikke oppdatert på utlånsregler for gevær, så har lyst å høre litt med dere.

 

En person på 20 år tar jaktprøven og skyter opp til elgprøven og består alt. Far hans har våpen.

 

Er det så enkelt at denne personen nå kan låne disse våpnene til jakt uten at eier er med?

 

For meg høres det for enkelt ut, men det gjør tydeligvis ikke faren.....

Link to comment
Share on other sites

Det er så enkelt. Se Våpenloven:

 

§ 11.Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Rifler og hagler som ikke er halvautomatiske kan fritt lånes ut til personer som er over 18 år, så lenge vedkommende ikke har fått tilbakekalt sitt våpenkort eller nedlagt forbud mot å eie våpen, eller utlåner burde vite at vedkommende er uskikket. Det er ikke krav til at låner skal ha våpenkort, jegerprøve eller lignende. Hvis det gjelder halvautomat godkjent for jakt er det krav om at låner innehar våpenkort for våpen godkjent for jakt, uansett mekanisme. Utlåner må fylle ut utlånserklæring etter våpenforskriftens §85:

 

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser den paragrafen må man selv eie halvauto rifle eller hagle for å få låne slikt. Altså, at man ikke kan låne halvauto selv om man har kort på manuell repeter.

 

 

SKO1338: Man antar vel at den som låner bort ikke gjør slikt til folk han ikke kjenner. Om du kjente han nok til å låne bort våpen, burde du kjenne han godt nok til å vite at [sett inn passende negativt karaktertrekk], og vi antar at du lyver for retten og våpenkortene dine er uansett inndratt til Dovre faller.

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er tilstrekkelig til at en som er gammel nok og ustraffet kan erverve våpen.

 

Det er klart at det er en svakhet at utlåner ikke har noen enkel mulighet til å verifisere at låntaker ikke er nektet erverv, uten å ringe politiet (usikker på hva de vil/kan svare).

 

(Men ja, ville aldri lånt bort noe til noen jeg ikke kjenner MEGET godt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

POD, i Rundskriv 2009/009, side 47:

 

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv 2009/009, punkt 3.11.1:

 

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

* Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

* Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

* Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Revolver/pistol og halvautomatisk rifle/-hagle kan ellers bare overlates til andre under

direkte overoppsyn av eieren, jf. våpenloven § 29 annet ledd, eller når det er nødvendig i

forbindelse med tilvirkning, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenforhandler,

jf. våpenforskriften § 85 femte ledd.

 

Ellers er jeg enig med SofaBamse, du bør ikke låne ut våpen til folk du ikke kjenner godt. Hvor straffbart det er har jeg ikke til hensikt å finne ut, sunt folkevett bør de fleste ha ;-) Men jeg kan ikke se noen regler som sier at du må ta bakgrunnssjekk på den du låner ut våpen til.

 

Edit: Ikke noe krav om jegerprøven heller, det jeg kan se.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om foreldre som gikk lenge og ikke viste at sønnen sin hadde saker på seg. Dette fordi man som foreldre mister alle rettigheter til info når poden er myndig. Man får nok ikke ut slik info fra politiet. Da kunne man jo ringe med dette argumentet for å sjekke ut naboer, venner og bekjente....

 

Jeg er inneforstått med at man her må bruke sunn fornuft, men ser jo at i enkelte tilfeller så kan man gå i baret med god samvittighet.

 

Takk for rask tilbakemelding på mitt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er sær her men: "Er det noen av dere som "låner bort" kona??"

 

Jeg gjør det ikke, og det er nok mere sansynlig at jeg låner bort henne enn at jeg låner bort våpnene!!

 

Hos oss er det slik at et våpen som kommer inn i familien forblir i familien!!

 

 

Ole Brum / aka Don Corleone

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at noen våpenforretninger gir deg børsa over disken, uten at du presentere dem en godkjent kjøpe tillatelse. Men de har ett utlånsformular som du får med deg.De ber om å få se våpenkort først for å forsikre seg om at du har jaktvåpen fra før, og dermed er berettiget til å eie slike ting. Svakheten i dette er at hvis behandlingen av søknaden tar lenger tide enn 4 uker, er utlånet altså ulovlig. Og så er det risikoen for at søknaden ikke blir innvilget , hvis du foreks. har for mange jaktvåpen fra før. Jeg har aldri fått en slik lånelapp av noen forhandler, men jeg var med en kompis en butikk i distriktet vårt , der han gikk ut døra med børsa , lånelappen og en utfylt søknad som han lovte å levere snarest...

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad så forstår jeg dere som kategorisk ikke låner ut våpen. I hvert fall ikke utover lån der dere er i umiddelbar nærhet hele tiden. Men har dere tenkt over at i en del situasjoner så kan utlån av våpen være en god måte å rekruttere jegere og skyttere på :wink:

For øvrig så synes ikke jeg heller at utlån til folk en ikke kjenner meget godt er noen god ide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok lånt vekk våpen en del ganger, både til guttene mine, og til kamerater. På lovlig måte. Men da en kamerat som jakter annnethvert år sånn circa, og var blitt invitert på gåsejakt , spurte om å få låne drillingen min, ble det nei. Eller bare med bankgaranti fortalte jeg han….

Link to comment
Share on other sites

Men har dere tenkt over at i en del situasjoner så kan utlån av våpen være en god måte å rekruttere jegere og skyttere på

 

 

Jo forstår det synspunktet, men da blir jeg med selv og da blir det ikke "utlån" på samme måte. Da har jeg kontroll på hvordan det brukes.

 

Dessuten når det er snakk om "rekrutering" så er det gjerne noen med begrenset våpenerfaring, og slike slipper jeg i allefall ikke avgårde med mine våpen på egen hånd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...