Jump to content

Anbefalinger om kuler og eventuelt kjøpeammo i 8x57JRS


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg skal begynne å lade til 8x57JRS snart. Våpenet skyter svært bra med rundnesede 12,7 grams kule (196 grains). Jeg etter jaktkule og helmantel som jeg kan få til å gå likt (nok).

* Ser etter rimelig tunge kuler altså

* Brytevåpen, ikke mono-kuler eller andre svært harde kuler.

* Beskjeden utgangshastighet, behøver ikke være super-duper bonda kule.

* Helst skjult tupp. Jeg hater blyspisser som brekker, får riper, bøyer seg osv. mellom hver gang de brukes.

= Helmantel og blyspiss med lik form, og lik vekt, hvis mulig.

 

Jeg ser at Schou importerer Selleri og gullerot kuler, en FMJ i .323 og en softpoint i .318... da er vel softpointen beregnet på gammel 8x57JS og ikke JRS? Det er ikke helt enkelt å finne ut av dette altså.

 

Dersom det finnes billig og grei ferdigrulla ammo i dette kaliberet så vil jeg gjenre ha tips om det også! Partizan eller sånt. Tror som sagt ikke på bonda-hypen når det gjelder tunge kuler i moderat hastighet, og jeg synes hjemmelading er pinefullt kjedelig. Gøy med resultatet, gøy å teste egne ladninger, men selve ladeprosessen er drepen. Gjør det hvis jeg må, men helst ikke altså.

Link to comment
Share on other sites

.318 kuler er for bruk i I(8x57I og 8x57IR osv) ikke S(8x57IS og 8x57IRS osv) kaliber som bruker .323 :wink:

 

Billig kjøpe ammo er det vel bare Sellier og Bellot å velge i tror jeg. SP kule.

 

Tunge fmj kuler er:

 

Sellier og bellot. 196grs

Partizan. 198grs

Nosler CC(match hullspiss) 200grs

Sierra MK(match hullspiss) 200grs

 

SP kuler er det mye å velge ifra ca 180grs til 240grs. Plastspisskuler også.

 

8mm kaliber er moro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

8x57IS og 8x57IRS er ikke samme kaliber. Sistnevnte har ei rand. (Ser Mas her var kjappere enn meg). Dessuten vrenger jeg når jeg ser J'en istedenfor I'en.

 

.318 er for gamle Infanterie mens .323 er for Infanterie Spitzer. Førstnevnte kan brukes i andrenevnte, men helst ikke motsatt.

 

Av gode treningskuler er jeg kjempefornøyd med Nosler CC 200gn.

Link to comment
Share on other sites

Tunge fmj kuler er:

 

Sellier og bellot. 196grs = sjelden tilgjenglig

Partizan. 198grs = sjelden tilgjenglig

 

Tøft, da blir det flere å dele erfaringer med!

 

Lader og testskyter en del selv i dette kaliberet i DR. RWS Evo er en relativt rimelig ferdigrulla ammo i dette kaliberet. Oryx'n ligger på rundt 50 kr skuddet, så der tjener du fort inn ladeutstyret...

 

De to nevnte fmj-kulene er noe importørene får inn sjelden, og som blir solgt ut fort. Jeg kjøpte derfor S&B FMJ fra vapex.nu i Sverige, og det ble DYRT når Bring hadde gjort seg ferdig! Det gode er at jeg nå vet at den går likt med stort sett alt annet jeg bruker og tester. Evo, Woodleigh, Oryx og Alaska er stort sett det som jeg har testet til nå. Gårsdagens tur til banen viste at ferdigrulla Alaska går meget godt med samskyting så og si innenfor innertier. (I'm a HAPPY man,,, :mrgreen: )

 

220 gr Woodleigh RN SN ble straks avbestilt, og erstattet med en bestilling på Alaska. Er litt overrasket over at Woodleigh ikke gir omtrent tilsvarende samskyting som Alaskaen, men sånn er det nå.

 

S&B FMJ fungerer tålelig bra for meg, så det er bare et spørsmål om tilgjenglighet. Dersom du får S&B FMJ eller Partizan FMJ til å gå godt er jo Accubond et nærliggende alternativ som jaktammo.

 

Mega lages desverre ikke i 323.

 

Forøvrig har, som andre har påpekt, RWS-hylsene vist seg gode. Til gjengjeld er de fryktelig dyre. Et alternativ er å kjøpe S&B hylser fra Frankonia. Jeg har kjøpt 200 stk. derfra, men har ikke begynt å bruke de ennå så jeg har ingen erfaring med holdbarhet.

 

Ellers så har jeg sålangt funnet ut at 203-B er kruttet å bruke i 8X57 IRS. 202-kruttet ga mye soting. Vhitavouri dropper jeg så lenge det ikke garanteres stabilitet mellom lot'ene. Det er alt for mye arbeid å teste ammo i slike våpen til å risikere å måtte starte forfra. 196 grains kuler lades hovedsaklig i intervallet 43-45 gr med 203-B.

Link to comment
Share on other sites

Helmantelen fra S & B har stålmantel, bare så du vet dét. Til småvilt kan du kanskje prøve harde match-kuler eller Sierra Gameking? CC er som sagt bløt men suveren til mengdetrening.

 

Jeg har brukt Norma Vulkan og Oryx i IS til elg med godt resultat, jeg tror det er den lave farten som berger ellers bløte kuler. Treffpunkt i forhold til andre må du nesten bare teste selv, men i min hårete gamle Mauser går alt i samme vekt ca likt... ;-)

Link to comment
Share on other sites

RWS eller Brenneke 198gr. ID - classic/TIG ferdigrullet er etter min erfaring noe av det beste i kaliberet. Du skulle også se etter Gecos' utgaver, virker å være lovende. Geco er RWS sin "billig produkt".

Link to comment
Share on other sites

Helmantelen fra S & B har stålmantel, bare så du vet det.

Hvor har du den informasjonen fra? Har de legering utenpå stålmantelen da eller? Kulene fremstår jo ellers identisk med hensyn til mantelen i forhold til alt annet jeg har med unntak av rws som har blank mantel.

 

Hvis dette stemmer har jeg skutt mine siste s&b fmj...

 

EDIT: testet med kraftig magnet = 0 utslag!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

RWS eller Brenneke 198gr. ID - classic/TIG ferdigrullet er etter min erfaring noe av det beste i kaliberet.

Jf. RWS er dette ammo egnet for smått-middels stort vilt. Derfor har jeg for min del søkt etter alternativer på tross av at børsa nettopp er regulert med denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

GMX er alt for hard. Utgangshastigheten i 8x57IRS er ikke skapt for slike kuler. Ta derimot en nærmere titt på Hornady Interlock i 196gr, supert det kan jeg love deg.

Link to comment
Share on other sites

Geco Plus er loddet, bløt og som laget for mellomviltet i kaliberet.

 

God gammel partition er aldri feil i for effekt med lavere hastigheter. Oryx som er VELDIG bløt er helt sikkert også god.

 

Lad med en lett FMJ og samme kruttladning og type som jaktkula pleier å være en god kombinasjon for sammenfallende treffpunkt i mellomgrove R patroner

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis dette stemmer har jeg skutt mine siste s&b fmj...

 

EDIT: testet med kraftig magnet = 0 utslag!

 

Da må de ha flere helmantler i 8mmS.

 

ok4uhx.jpg

 

33c6mx1.jpg

 

Mine henger fast i en kjøleskapsmagnet. Kjøpt i pakke på 100 hos Børselars for to-tre år siden, antar han får dem fra Schau.

Link to comment
Share on other sites

Da må de ha flere helmantler i 8mmS..

Det ser ut til at de har endret produktet. Kjøpte som sagt mine 100 kuler fra vapex i juni i år, og de finnes ikke magnetisk over hodet. Esken og kulene ser identiske ut med dine.

 

Kan ellers bekrefte at oryx ser ut til å fungere fint i dette kaliberet ut i fra egne erfaringer. Woodleigh RN er også loddet, men ligner av utseende mer på alaska uten krymperille. Etter hva jeg har lest er woodleigh hardere enn oryx, men likevel godt egnet i kaliberet.

 

Av ferdigrulla må jo Geco være et scoop. 185 gr til 350 kr pakka er jo akseptabelt til noe trening også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

.322 går sikkert an å bruke. Så lenge diameteren ikke overskrider .323 da. I verste fall får du også anvende .318, men presisjonen blir deretter. Har du tittet nærmere på ferdigrullet RWS 8x57IRS med EVO kule hos J&F? Relativ fornuftig pris for en patron med god kule. Sjekk også om du kan få tak i 181gr TOG fra Brenneke! Har lest at Alvestad skulle ha dem på lager.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å finne kuler...

Velkommen i klubben!

 

Med 323. kuler på handlelista gjelder det å ha tålmodighet... Benytter Alvestad, Midway, J&F om hverandre avhengig av hvem som har hva og lagerstatus. Er du virkelig i beita har Vapex i Sverige godt utvalg og oppdatert lagerstatus i nettbutikken. Handling derfra fordrer imidlertid import-tillatelse. Bring er hverken kjappe eller billige etter kulene har krysset grensa, så dette alternativet egner seg nok best til godt planlagte kvantumskjøp.

 

Sjøl har jeg holdt på i over et par uker nå med å få tak i ferdigrulla Alaska. Har enda ikke fått tak i, men er nok en gang lovet at det er satt i bestilling... Elgjakta nærmer seg med stormskritt, så det blir spennende å se hva jeg skal putte i børsa den 25.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...