Jump to content

Baikal vs. Altay Classic?


Bjornepappa

Recommended Posts

Hei

Skal til å kjøpe mi første hagle, så er nok litt i startgropa. Har eit par kandidater, men er open for andre gode forslag.

Har sett på hagler i prisklassen 4-6000 kr, og funne eit par kandidatar:

Baikal:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=637

Altay Classic: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4009

 

Nokon som har tips og erfaringar?

Har forstått det slik at Baikal er gode "bruksvåpen" som er laga for å bli brukte men uten å vere eksklusive på nokon måte. Altay kjenner eg ikkje til...

 

Kom gjerne med gode og dårlige tilbakemeldingar, er glad for alle svar :-)

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Finn en hagle som passer deg noenlunde og kjøp den; hva den heter spiller ingen rolle

 

Overført til bil blir det;...finn deg en bil som du sitter godt i, om det er en Kia eller en Volvo spiller ingen rolle. :wink:

 

Jeg er dog enig med Chiefen i; "finn deg en hagle som passer deg noenlunde",... men vil legge til... se samtidig til at dette er et våpen fra en produsent som borger for god kvalitet og som gir deg glede (og ikke problemer :( ) i mange år.

 

Så hva den "heter" spiller, sånn jeg ser det en BETYDELIG rolle ved valg av våpen.

Det handler bl.an om både sikkerhet og skyte-egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg for mye erfaring og kompetanse på haglevåpen så vil jeg anbefale deg å gå for baikalen fra XXL til 1999,- (samme baikal som du linker, bare med to avtrekkere).

 

Av de to haglene du linker her så vil jeg nesten påstå at det eneste som skiller dem er utseendet, så er spørsmålet hva du er villig til å gi for litt blankt metall :)

 

Kjøpte selv baikalen fra XXL for noen måneder siden og er storfornøyd med den. Elsker den hagla :) Den er grov i utseende, men synes den har en viss sjarm :)

 

Når det er sagt, så ville sannsynligvis folk som faktisk har en del kompetanse på haglevåpen anbefale deg å finne en hagle som passer til deg. Den gamle arvehagla til far min som jeg overtok hadde kappa stokk og passet med veldig dårlig, noe som gjennspeilet seg i skytinga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm... kanskje litt mer enn "utseendet" som skiller disse to.

 

Sikkerhet; Baikal har dobbel-virkende sikring (hane-oppfang)... en ikke helt uviktig detalj.

 

Kvalitet; Den har utvilsomt ett gott rykte mht driftsikkerhet og funksjon.

 

Dermed ikke sagt at den andre... Tyrkiske Altay er et dårlig valg.- Jeg vet simpelthen for lite om de... men våpen "made in Tyrkia" har vel litt fransete rykte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok si meg enig med Chiefen, og poengtere: Kjøp ei hagle som passer deg (!!!) . Hva den heter er underordnet bare den passer deg og din kropp og din skytestilling! :wink:

Jeg kan ikke uttale meg om Altay, da jeg ikke kjenner merket, men Baikal kan jeg trygt anbefale som ei grei første-hagle. Den er tung, grov og robust, og "alle" har deler til dem, og de holder nesten evig.

Jeg ville gått for ei hagle med èn avtrekker og løpsvelger. 2 avtrekkere er på full fart ut ...

Med litt påkost i tilpassing av stokken, er dette ei hagle som svært få skiller seg av med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tilbakemeldingar, takk for det! Ser det er flest som har erfaring med Baikal. Har prøvd den hos ein lokal forhandlar, den synstest eg passa greit. Har ikkje fått prøvd Altay, men hr fått ein forhandlar til å måle kolben, og den var omtrent lik ei hagle eg brukar på skytebana, så slik sett bør også den passe greit.

 

Kom gjerne med fleire synspunkt, er glad for alle meiningar :-)

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...