Jump to content

Settedybde for tennhetter


338Lap

Recommended Posts

Hei, holder på å starte med hjemmelading. Har lest ladeboken og holder nå på å sette i hetter for første gang.

Bruker RCBS manuell isetter fra RCBS Rock Chucker settet. De første hylsene så klemte jeg igjen verktøyet helt, mens på de neste tok jeg den ikke helt inn. Føler at motstanden er ganse lik fra og med hetta blir presset inn. For de hylsene hvor jeg har klemt håndtaket helt inn så sitter hetta litt inn i hylsa. Jeg kan kjenne at det er en svak kant med finger. Har også et bilde av en hylse. Sitter hetta for langt inn her ?

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-22165" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

hylse.jpg

Fikset bildet ditt. -Ranger#44

Link to comment
Share on other sites

Du overtenker. Hetta på bildet sitter perfekt. Hettene stopper i bunnen av hettelommen når de er i bunnen av hettelommen, iallefall så lenge du bruker den isetteren (maken til min) og ikke er ubegripelig sterk i nevene. Og selv om du setter dem med "crunch", så gjør heller ikke det noe.

Jeg har aldri hørt om ei tennhette som satt for dypt.

 

Min isetter har jeg modifisert pinnen i så den setter alle hettene helt i bunn, til hetta stopper, ikke verktøyet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser dem helt inn til det ikke vil mer. Min tommelfingerregel er: "Smooth er good, ujevn så fjern".

 

Det jeg har erfart er at om den sitter bittelitt innenfor så kjennes det smooth og jevnt ut. Stikker den ut bittelitt kjenner man det med en gang.

 

Dessuten, er man fanatisk på å ha en COL på patronen som er maksimum 1mm fra bommene i rifla, så vil man ha problemer med å lukke bolten om tennhetta stikker litt ut.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, er man fanatisk på å ha en COL på patronen som er maksimum 1mm fra bommene i rifla, så vil man ha problemer med å lukke bolten om tennhetta stikker litt ut

Det må jeg innrømme at jeg ikke forstod? Men om man ikke helpresser, så vil patronspillet bli veldig lite (det er jo halve poenget) og en kan får kamreproblemer med hetter som stikker ut - eller en kan sette de av med ladegrepet - noe jeg tror er en veldig interessant opplevelse...

Sålenge du HAR friflukt Rausheim, så kamrer patronen på enten skulder (vanlige riflepatroner), krave (kravepatroner), magnumbelte (beltepatroner) eller på hylsemunning (pistolpatroner flest). Da betyr det igen ting for kamringen hvor lang friflukt du har. Og sjelden betyr det noe for presisjonen heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hetta kan ikkje komma for djupt. Eg var ung og nyssgjerrig ein gong og sette hetter så hardt at godset taut ut rundt hettestempelet. Dei small når dei skulle, dei og. Den erfaringen fekk eg bruk for seinare når eh skulle setja hetter i nokre 7,92 med grunne hettelommer. Vanleg vippearm i pressa hadde ikkje sjans på å få hetta djupt nok. Lee Autoprime 2, pressemontert med hettestempel på pressestempelet (ute av produksjon) gjorde susen. Hettene såg ut som dei var smurde utover, men dei virka.

 

Ver forsiktig med hetter, men ta i det du må. Poenget er at ikkje alle hetter og hettelommer er like. Hetta må uansett flukta eller gå under kanten, elles får du problem.

Link to comment
Share on other sites

Om hetta stikker ut en tidel eller så har etter min erfaring ingen praktisk betydning. Norma hylser I .308W har marginalt for grunne lommer til Remington hetter. Fører til at mange av de bunner før hetta er flush med hylsebunn. Kan føre til at det merkes litt motstand helt på slutten av sluttstykkelukkingen, men ellers ikke noe krøll på de bortimot tusen jeg har skutt. Kan være det ville skapt mer krøll I en auto eller Blaiser?

Link to comment
Share on other sites

Har en Sharps i 45-70 som høvler av hettebunnen dersom den tyter aldri så lite ut under hylsebunnen. For boltebørser er kanskje problemet noe mindre, men at det ikke er noe problem i det hele tatt blir feil. Fallblokkrifler er noe mer kresne på tennhettedybde enn det boltrifler er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...