Jump to content

Landsskytterstevnet


Truls

Recommended Posts

Så finaleskytinga på landsskytterstevnet i går. Må innrømme at jeg ble dyktig imponert. Fatter ikke at de klarer å tøyle nervene og skyte så sinnssykt godt. Én nier, og du er ute, liksom. Til og med kona, som skyr skytevåpen som pesten, syntes det var spennende å se på. Trivelig stemning, fine mennesker og spennende avslutning. Rett og slett inspirerende saker. Mer av sånt, takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske NRK kunne legge ut kongelaget og stangskytinga med engelsk tekst på Youtube. Amerikanerne er imponert over de sendingene som ligger der.

 

I tillegg til stangskyting skulle jeg ønske at DFS for moro skyld kunne skyte det legendariske "Mad minute". Dette er så mange treff som mulig på en 12" rund skive på 300yds på et minutt. Rekorden, som er omstridt, er 38 treff satt av Sergeant Instructor Alfred Snoxall I 1914 med en Lee Endfield. Denne rekorden ansees å være uslåelig i USA og det engelske imperium. Denne rekorden er innenfor rekkevidde av våre beste stangskyttere. Det hadde vært kult å legge på Youtube :-)

 

Se denne: http://bulletin.accurateshooter.com/tag/sauer-200/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tipper de beste kan klare rundt 45 skudd på et minutt.12" (ca 30cm)på 300yds er en ganske liten blink i stangskyting sammenheng.Småen som brukes på stangen er ca 25x30cm på rundt 120-30m (kortholdet)men ja den rekorden tror jeg hadde levd farlig :winke1:

Tipper amerikanerne hadde fått seg en real trøkk om noen herfra hadde slått rekorden.Mange av dem tror vel vi hverken kan lage eller bruke våpen.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor farlig den rekorden hadde levd, egentlig tror jeg det er et godt stykke unna å gå, selv om jeg har sett folk skyte 21 skudd med Sauer på de vanlige 25 sekundene. Tidsmessig tilsvarer Sgt. Snoxalls Mad Minute 31 treff på vanlig stang - men på omtrent Småen - et godt stykke bortenfor der 1/4 figuren vanligvis står.

Ved kontinuerlig skyting har en heller ikke så stor fordel av starte med fullt.

 

Jeg var ansvarlig for et feltstevne engang - hvor en av de som vi nå straks skal se skyte finale i Stangskyting deltok + et par andre halv-habile stangskyttere. Vi hadde med glimt i øyet laget et spesialhold, Småen på nettopp 300m, fritt antall skudd.

De som hadde skutt noe stang la fram sine magasiner og rigget seg til. Da man fikk sett litt på figuren i siktet, ble det pustet tungt, og det 3. magasinet lagt vekk. 4 mann skjøt 11 skudd, og skjøt 9 og 8, 8, 7 og nedover. En hadde 5 innertreff eller noe sånt.

 

Men ideen til Torf er god, og ei drabelig utfordring, det er jo bare å gå ut og prøve. Noe tørrtrening først synes å være på sin plass :wink: En tanke hadde vært å skramle sammen en premie, og arrangert denne konkurransen. 38 skudd i 30cm på 300.

 

Forøvrig går finalen NÅ!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...