Jump to content

Engelsk springer spaniel eller breton "working" type


Peddyslate

Recommended Posts

Endelig flytter vi ut på landet, og hverdagen gir nok tid, penger og overskudd til å ta vare på en hund slik den fortjener!

 

Er det noen oppdrettere i norge som driver med slike? Jeg skal bestemme meg for en av disse to rasene, men klarer ikke helt å bli fortrolig med rasestandarden. I USA spesielt, ser jeg at de har avlet på rene bruksegenskaper, og disse variantene tiltaler meg veldig. Det er visst ikke helt populært i alle krester, ettersom noen mener at man ender opp med variasjoner over temaet "engelsk setter", men jeg syns nå engang denne varianten appellerer mest til meg.

 

Kan dere kanskje belyse temaet litt og hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv ESS. Er strålende fornøyd, snill, grei og lydig. Sviger har også ESS, samme har svigerssøster.

Tror egentlig at ESS er ganske ukompliserte hunder å ha med å gjøre. Kan selvfølgelig være individuelt.

 

Har bikkja med meg på rypejakt, men ho søker litt for langt ut til at det blir helt perfekt.

ESS tar ikke stand, men støkker fuglen. Men som turkamerat på jakt er ho helt nydelig. Når man lærer seg hunden å kjenne, så ser man på henne når det er fugl i nærheten.

 

 

Slik jeg ser det så anbefaler jeg ESS hvis en er ute etter en enkel og ikke krevende hund (iallfall de jeg har vært borti)

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

TS. Skal folk komme med gode råd om jakthunder, må du fortelle hva du skal jakte på. Det er også 2 vidt forskjellige jakthunder.

 

Breton en kontenital (allsidig jakt) jakthund og brukes i Norge, som en "stående fuglehund". Breton holdes hovedsakelig av jegere og noen jaktprøvedeltagere. Bra jakthunder og noen av dem er i norgestoppen på jaktprøver, for stående fuglehund prøver.

 

Mens Engelsk Springer Spaniel er en "støtende fuglehund". ESS blir etter min erfaring, holdt av mest av "utstillingsfolk" og av få jegere. Men jeg kjenner jegere som bruker den og det arangsjeres noen få jaktprøver for "støtende fuglehunder pr år. Så kjøper du hund fra "jegerlinjer" kan du få en brukbar jakthund.

 

Å se på utenlandske resestandarder som kan avvike fra de internationale vi følger, er kanskje ikke så smart. I alle fall, om du skal kjøpe hund her. Rasestandardene finner du hos NKK. D.v.s. hvis du finner frem. :) Etter omleggingen der, synes jeg "hjemmesiden" deres er blitt mindre brukervennlig.

 

Editt: Ser du har kommentar om bruksegenskaper. Håper ikke du skal kjøpe jakthund og skal kun ha den som en sosial selskapshund og kanskje utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Geco5 skrev:

:Breton en kontenital (allsidig jakt) jakthund og brukes i Norge, som en "stående fuglehund". Breton holdes hovedsakelig av jegere og noen jaktprøvedeltagere. Bra jakthunder og noen av dem er i norgestoppen på jaktprøver, for stående fuglehund prøver.

 

Mens Engelsk Springer Spaniel er en "støtende fuglehund". ESS blir etter min erfaring, holdt av mest av "utstillingsfolk" og av få jegere. Men jeg kjenner jegere som bruker den og det arangsjeres noen få jaktprøver for "støtende fuglehunder pr år. Så kjøper du hund fra "jegerlinjer" kan du få en brukbar jakthund.

 

For å dra ut essensen:

 

Støtende hunder brukes dersom man jakter i meget vilttette terrenger. Stående hunder brukes der man må avsøke mer terreng pr. vilt.

Link to comment
Share on other sites

Hunden skal IKKE brukes til utstilling eller bare ligge hjemme og bli feit fordi det er koslig! Det er også derfor jeg er mer opptatt av working-typene (jaktspaniel og "amerikansk" breton), enn rasestandarden. Vi kunne skaffa hund for lenge siden, men har latt være fordi vi ikke syns at det å bo å blokk er forenlig med godt hundehold - selv om det kan gjøres. Vi tar dette alvorlig, og har tenkt å legge best mulig til rette. Vi har flere alternativer med kyndige folk som kan passe godt på hunden om vi skulle trenge det, den skal tilbringe minst mulig tid innelåst enten i stua, eller bli stående mens vi bruker altfor lang tid på kjøpesenter eller kafé...

 

Jeg kommer fra Nord-Norge og er vant til å jakte rype med engelske settere. Nå flytter jeg til Fosenhalvøya på Sør-Trøndelag, og er faktisk litt i det blå hva jeg skal jakte! Jeg er minst like interessert i å "bare ha hund" for en turkompis, siden jeg går ganske mye på tur bare for å gå på tur :) Jeg ser for meg at det blir endel jakt på hårvilt hos svigers; rådyr og hjort. De jakter primert på post, så jeg tror heller at jeg vil ha en ettersøkshund enn los. Dessuten er jeg uvant med typiske los-hunder, og de treffer meg ikke i hjertet sånn som mange av fuglehundene gjør. Ellers ser jeg for meg at når jeg jakter alene, så blir det litt blanda fugl. Kanskje mest ender og gjess, men og litt toppjakt. Det er verdt å nevne at jeg både på fritiden og jobben er mye på sjøen langs kysten. Det blir mange muligheter til å ha med seg hunden på jobb.

 

Men minst like viktig er det at kjæresten min får en hund som er snill og lydig nok til at hun kan trene og leke litt med den. Hun vil ha en sosial hund, som man kan trene litt lydighet på amatørnivå med. Breton er alternativet hvis jeg vil holde meg til det jeg "kjenner" hjemmefra. Ess er alternativet som vi tror er den beste allrounderen. Vi har sett på mye rart, tollere, collier (foreldrene hennes har sau), münsterlendere, pudler osv. Men det er alltid noe som ikke stemmer helt, men med ESS og Breton er det mest som treffer.

 

Det eneste som gjør meg litt urolig, er at jeg ikke klarer å finne noe bekreftelse på hvordan breton er på gård blandt andre dyr, spesielt høner. ESS har jeg funnet bekreftelse på at skal enkelt klarer å skille på gårdsdyr og vilt dersom man begynner treninga tidlig og er konsekvent. På den annen side, jeg vet om settere som ikke skader en fjær på høns.

 

Jeg er altså litt i villrede, men det er jo tydlig hva jeg heller mot. Alle spørsmål som kan utfordre dette eller klarere setter jeg stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er svært fornøyd med mine to working ESS tisper. De fungerer utmerket for mine formål; jakt, turkompis og en del jaktprøver. Jeg pendler i anleggsbransjen og har svært ofte hundene med i bil, på tog og der jeg overnatter. Størrelse og gemytt gjør reiser uproblematisk.

 

Når jeg kjøpte nr2 var jeg veldig i tvil om jeg skulle ta en stående fuglehund denne gangen. Jeg jakter med venner som har setter og det fungerer helt greit å gå sammen. Jeg tråler rett nedvinds av settersøket. Når det ble en springer til var det mye grunnet at jeg hadde lyktes med jaktdressur på en støtende hund og gruet meg litt for å gå løs på dressur for stående.

 

Jeg jakter helst rype, orrfugl, storfugl og rugde. Særlig den siste kan kanskje være attraktiv for deg på kysten av Trøndelag? Det å støvsuge små tette teiger etter rugde som trykker som en stein er skreddersydd arbeid for en working. Men det er også her en av de mest vesentlige forskjellene på stående og støtende kommer frem. Særlig eiere av stående hund fokuserer på forskjellen i søk; hvor stort terreng som dekkes. Minst like vesentlig er det at jeg, ulikt en settereier, er en støkkjeger med hund. Det er jeg som må vite hvilke deler av terrenget som helst bør avsøkes. Hunden går bare der jeg leder an. Og når viltet flyr opp går det veldig kjapt. Du kommer ikke opp bak en hund i stand og har tid til å forberede deg. Jeg trives med å være på hugget hele tiden og være klar til kjappe skudd, andre foretrekker det anderledes.

 

Når det gjelder å la være å spise høner er jeg i tvil. Kanskje hund som vokser opp på gård kan dresseres til å respektere høner etc. Men om du har fuglehunder fra rendyrkede jaktlinjer så tror jeg hønene i tunet lever farlig. Mine ville ha flydd rett etter dem!

 

De to store oppdretterne av working ESS i Norge er Kennel Fantin og kennel Streamside. Mye info finnes også på spanieljegere.no og ditto på Facebook.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

I Norge er vel ESS stort sett aportør og ettersøkshund?

 

Det er stor forskjell på linjene. De aller fleste ESS i Norge er av tradisjonell type. Ut over å være en svært vanlig familiehund så brukes de til det meste og er bla. sterkt representert innen blodspor.

Motparten er hunder av jaktlinjer, såkalt working ESS. De brukes først og fremst som støtende fuglehund, der det ved felling også kommer til sin rett at de er lystapportører og gjerne svømmer ut og henter felt fugl. Den andre store avtakeren av working ESS er tollvesen og narkotikapoliti. Hundene er intenst arbeidene og med sin beskjedne størrelse kommer de lett til f.eks inne i trange containere.

 

Skulle jeg derimot sett på en rendyrket apportør er det vanskelig å komme utenom labrador, særlig ved lange apportsøk.

Link to comment
Share on other sites

Helt usaklig så er utseendet en ikke uvesentlig faktor i at jeg heller vil ha ESS enn breton... Desverre. Men det er noe med det litt karnøflerte ansiktet som ikke tiltaler meg. Jeg ser at amerikanerne har dratt linjene en annen retning - og fått fram noen veldig, veldig fine hunder. De ser litt ut små, tettere münsterlendere, men oppfører seg jo som breton. I norge er disse linjene dels populære, men de møter motstand fra klubber som vil fortsette på den franske rasestandarden.

 

Men det er ikke det som er hovedgrunnen heller. Men det hadde vært jevnere om norske bretoner var mer amerikanske. Jeg etterlyser og litt informasjon og erfaring med slike bretonlinjer i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tore.. Lengesia.. Mener det er en oppdretter som heter noe som scooterbrook eller liknende. Var en repotasje i jakt og fiske/villmarksliv for ei stund tilbake. Fristet meg veldig.. ESS eller munstlender var det jeg vurderte da.. Samme tanker som deg da. Har nå korthåra vorsteh, som jager og sporer det jeg måtte ha i skau og jordekantene du har tråkka.. Apporterer, støkker, går spor og er en særdeles hyggelig turkompis.. Lykke til med hund og kjærleik...

Link to comment
Share on other sites

Kennel Scooterbrook driver med working cocker spaniel. Det gjør også Tore og Anine hos Kennel Bannockfield som har vunnet mye siste årene med sin Kokos (fra scooterbrook). Det er denne hunden som har blitt omtalt hos NJFF, bla. i konkurransen om årets jakthund.

 

Jeg har en kompis med working CS (importert fra Wales) og jakter mye med dem. Working CS er stort sett som ESS, bare noe mindre. Min erfaring etter jakt og prøver med begge typer er at jeg foretrekker ESS (evt. store CS) til jakt i Norge. Årsaken er at jeg helst vil ha hunder som takler dypt gress/lyng uten å måtte hoppe for mye.

Link to comment
Share on other sites

@Porkpicker: Jo, takk takk :) Alt vel, bortsett fra at jeg skulle så inderlig gjerne fått has på den bevern en gang... Hyggelig å høre at du har skaffa deg bra hund og! Vorsteh hadde stått høyere på lista om det ikke var for fjørkre på gården. Det er mulig det hadde gått helt fint det, de mest veloppdragne fuglehundene jeg vet om er vorsteh.

 

Er bare litt ubesluttsom, og da er det at en allsidig bikkje som wss høres så forlokkende ut. Jaggu ikke feil de working cocker spanielene heller. Kanskje litt for små, bare? Må være slitsomt å være liten i kratt og snø. Det teller veldig tungt at ess/wss får så mye skryt som familiehund!

 

Hadde alt vært som jeg ville det, så kunne det nok blitt en vorsteh. Men da skulle vi bodd litt annerledes og hatt en annen natur rundt oss, og bestemt gårdsdyra selv (vi leier i første omgang).

Link to comment
Share on other sites

@Porkpicker: Jo, takk takk :) Alt vel, bortsett fra at jeg skulle så inderlig gjerne fått has på den bevern en gang... Hyggelig å høre at du har skaffa deg bra hund og! Vorsteh hadde stått høyere på lista om det ikke var for fjørkre på gården. Det er mulig det hadde gått helt fint det, de mest veloppdragne fuglehundene jeg vet om er vorsteh.

Kontenitale hunder, trenger kanskje noe mer fast dressur, enn de engelske. Alle har sine fordeler og bakdeler. Men gennerelt så er de kontenitale hundene, de mest allsidige jakthundene, etter min mening. Har selv hatt kun div Vorsteh raser (som jeger), men bekjente har alle typer fuglehunder og andre jakthunder. Jeg har også vært jaktprøvedletager i noen ti-år og sett forskjellige raser der.

 

Gennerelt så er de engelske (stående og støtende), spessialister på hønsefugl og det å finne fugl. I England er det også vanlig at de bruker egne raser, for å apportere skutt fugl. Så en del norske jegere/jaktprøve deltagere sliter med alt etter skudd, eks. RIOS og apport. Få apporterer som Vorsteh og vann elsker de aller fleste. Kan konkurere med spaniels og rettivere når som helst.

 

De kontenitale er mer allsidige, de kan jakte alt, med rett preging og dressur. Men de trenger ofte noe "hjelp", der de engelske har sin force. Fordelen med de kontenitale og deres allsidighet, er at de ofte lærer raskere.

 

Angående høner. Det kan være en utfordring for alle fuglehunder, også ESS, med hønsfugler på eiendommen. Min erfaring med Vorsteh, er at med rett dressur, lar de egene katter/høner være og så dreper de naboens katter/høner. (Dagens Vorsteh, kan heller ikke sammenlignes med Vorsteh for 40 - 50 år siden). Gjelder nok de fleste kontenitale. Så skal du ta inn fuglehunder, der det er høner og andre dyr, må det være fokus på dressur. Men hvis du ikke er erfaren (med jakthunder), er jeg skeptisk til alle jakthunder, når det er bl.a. høner der. Da hjelper det lite, om du velger ESS. Personlig hadde jeg ikke hatt betenkeligheter.

 

Editt: Dresserte hunder er sosiale.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, bevern venter fortsatt den.. Nytt kull ved dammen.. 3 små og to voksene. Blei 13 bever alt i alt forrige sesong. 14 rev gikk også. Enormt mye rev her i år, ni stk så langt.. Din kjære CZ er erstattet med en Howa lightweight.. Er mindre kresen på ammo og mer presis. Kjører varmageddon kuler. MEN tilbake til hund, tror ikke beinlengden er så avgjørende jeg. Tenk dachs og tyske jakt terriere? Noen harde små jævler som henger i time etter time. Du har kondis langt bedre enn meg, men jeg synes nå at til fuglejakta så er det greit at en har ei bikkje som er nær og har god kontakt med meg er viktigst. Men jeg har jo en annen topografi en deg her nede. Naboen har kleine munstlender, slett ikke dum den heller. Sosial, barnekjær, men 100% jakthund også. Beklager at jeg blanda cocker, var bare en repotasje jeg beit meg godt merke i når jeg var på søken.. Vorstehn her heter Eros seehof. Tyske topp gener, du finner han på nettet. Engelsk oppdretter, internasjonal klasse. Hen er rett og slett kompis med kattene her i huset. Til alt overmål. Lun og fin, men en harding på alt av vilt han finner i skogen her. Har du titta litt over grensa til Sverige? Eller til Polen? Ferdig knalldresserte hunder med internasjonale stamtavler koster null og niks(6-7.000,-) Trenger du litt hjelp til å lete, er naboen polsk, og faren er leder i jaktklubben i området.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

Jeg har min andre vanlige ESS ikke working. Årsaken er at da vi skulle kjøpe vår andre så ville familien ha en som var like pen som den forrige og de mente den vanlige var penest. Så for å sikre nok trøkk valgte jeg den viltreste hannen og tok den mye i skogen som liten for å prege den godt på fugl. Vet ikke hva som gjorde hva, men resultatet ble i vertfall en hund med masse energi og jaktlyst. En annen grunn til at vi har denne rasen er at vi tilbringer mye tid i båt og ESS er veldig rolig og harmonisk om bord. En skikkelig skipshund. En støtende hund vil aldri ha samme effektivitet som en stående i våre viltfattige terreng, men jeg har felt en del fugl for hunden og han er jo flink til apportering. Jakt med slik hund er støkkjakt med hjelp, men som en annen har påpekt skal du være flink til å trene den for at den skal holde igjen og støkke innenfor haglehold når den endelig får fugl i nesa.

 

Som turkamerat er den helt nydelig og hjelper til med kløv når det skal bæres litt lass. Hjemme er den meget sosial og populær. Et annet poeng er at dette er en ordentlig snusehund som du enkelt vil kunne gjøre til en ettersøkshund hvis du ønsker å prege dem den veien. Min holder seg stort sett til rådyr av hjortevilt, men dette kunne sikkert enkelt vært utvidet hvis jeg hadde ønsket det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...