Jump to content

Jakt og friluft konkurs?


villmannen

Recommended Posts

Det er skremmende å se hvor lett en stor bedrift, respektive eieren bak kan kjøpe seg en marketsbeherskende posisjon. Schou/Ugland har lykkes med dette, og med det faktiske oppkjøpet av J & F forener de et meget stort antall (alt for mange!) importlisenser/varemerker på seg. Det ofte uforsvarlige, skyhøye prisnivået for visse artikler her i landet som f. eks. ferdigrullet ammo blir dermed garantert ikke bedre. Andre negative tendenser vil også forsterke seg og ikke blir bedre som mange hadde håpet på. Vi som kunder og forbrukere skulle bli mye mer bevist på om hva vi handler og hvor vi gjør dette! @Hassel har et meget godt poeng med sin henvisning til utlandet … Tiden er inne at forhåpentligvis minst en utenlandsk storaktør, fra kontinentet eller USA, får se hvor attraktivt det så langt lukkede marked i Norge kan være, slik at kartell – bygningen kommer ikke å lønne seg fremover.

Link to comment
Share on other sites

Markedet er ikke for lite, men lukket. Her på berget finnes like mange jegere/skyttere enn f.eks i Tyskland, til tross for mye, mye lavere befolknings - tall! Skulle en satser stort nok fra begynnelsen med storbutikk, fungerende e-salg, skyttekino og ikke minst egen børsemaker avdeling og topp(!!!) service kan en godt lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Markedet er ikke for lite, men lukket. Her på berget finnes like mange jegere/skyttere enn f.eks i Tyskland, til tross for mye, mye lavere befolknings - tall! Skulle en satser stort nok fra begynnelsen med storbutikk, fungerende e-salg, skyttekino og ikke minst egen børsemaker avdeling og topp(!!!) service kan en godt lykkes.

 

 

Det høres jo flott ut, men den gjennomsnittlige norske jeger bruker ikke mange kronene på våpen, amunisjon og utstyr pr år; jeg tipper en 1000-1500kr er nokså nært rett. Det hører også med i bildet at bare ca halvparten av de som er innført i jegerregisteret betaler jegeravgift pr år.

En slik butikk som du beskriver er jo akkurat det som gjør at de små nisjebutikkene dør, folk handler 50jaktmatch, 20 Oryx og en demper der det er billigst (XXL, Jaktdepoet, Jakt&Friluft) og den lokale butikken som også kan selge dette men 279kr dyrere stenger døra....

 

 

Kunne vært interesant med en skikkelig undersøkelse rundt dette for å se hvor stor "jaktøkonomien" i Norge faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

De små butikkene blir sakte men sikkert drept av de store kjedene, internet salg og importører som krever ublu innkjøpspriser fra de små.

Det er begrenset hvor lenge de klarer å beholde en kundemasse stor nok som er villig til å betale en del ekstra for at de ikke må stenge døra.

 

Et godt eksempel på hvordan kjede/grossist holder på, er noe jeg selv erfarte igår, da jeg hadde tenkt å kjøpe en Jerven Orginal til min niese.

Gresvik via G-MAX selger Jerven Orginal for 889,-(948,- med frakt) på nett, mens man selger den til 1129,- ute i G-Sport butikkene.

Om den lokale G-Sport skulle solgt meg Jerven Orginal til 889,-, så hadde de tapt penger, og i beste fall gått i null om de hadde solgt den til meg for 948,-.

Gresvik lar lokalbutikkene blø(betale) for at de(Gresvik sentralt) skal konkurrere med XXL.

 

Det har uten tvil blitt mye lengre mellom de gode prisene og tilbudene fra Jakt&Friluft.

På langt nær det samme firmaet jeg begynte å handle ifra for en del år siden.

Jeg har lagt igjen mange ti-tusener der gjennom årene, men jeg ser at jeg handler mindre og mindre hos dem de siste årene.

Jeg har på følelsen at vi ser resultatet av elefantsyken som har rammet en del gode bedrifter som ikke klarer å være fornøyd med det de har.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet har vært at J & F måtte selge ca. 70% av aksjene sine til Schou/Ugland. Dermed har posisjonen til «favoritt – importøren» dessverre blitt enda sterkere, nesten beherskende i Norge. Med en lite grann negativ tilnærming til temaet som: «Det har alltid vært sånt, folk legger for lite penger, vi som enkel personer kan uansett ikke gjøre noe», kommer vi garantert ikke å forandre på noe. Det er rimelig sikkert!

De småbutikkene lider, ja de gjør de, men over lang tid nærmest 60 år har dem hatt mulighet til å skaffe type «Felleskjøpet» for sin bransje, sjansen de ikke tok. Resultatet ser man i dag, hvor dem er kneblet og fangen i dårlige kontrakter med «favoritt – importøren» eller andre av aktørene. Næringslivet er dessverre grusomt, noe alle innblandete vet om … Følgelig er butikkene og dermed vi som kunder utsatt for dårlige leveranser, vilkår og skal også tåle innskrenket utvalg til skyhøye priser … Personlig er jeg møkkaleid å bli ranet. I konsekvens betyr det for meg selv at jeg kommer ikke å handle lengre noen produkter fra «favoritt – importøren» og dens kartell. Utstyr som f. eks. S&L kjøpes da direkte i produksjonslandet.

 

Dersom en ny (internasjonal) storbutikk skulle åpne dørene som selv importerer på stor skala og selger samme produkt - paletten uavhengig fra de «vanlige mistenkte», så skaper dette mye konkurranse. Noe også de små kan skikkelig profitere av. De får da mulighet å forsyne seg via andre kanaler. Jeg håper og tror på at vi kommer å oppleve dette om ikke alt for lenge. Ellers så står enhver av oss ansvarlig selv om han/hun er fortsatt villig å akseptere «leken» rund oss.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig her på Kammeret.no er det veldig mye skremselspropaganda, worst case osv som er gjennomgangstemaet og den generelle stemningen.

 

At Ugland har gått inn i J&F er for dem ett forretningsmessig sjakktrekk da de selvfølgelig sørger for vertikal integrering i verdikjeden og kan tjene penger på de samme varene i alle ledd. At det selvfølgelig vil komme en "trimming" av vareutvalget er jo bare naturlig.

 

Når en ser på regnskapene som foreligger var det jo bare ett spørsmål om tid før firmaet (J&F) enten var konkurs og borte fra markedet eler at det kom inn andre eiere. Når egenkapitalen er tapt og en driver for kreditorenes regning er det regler for slikt. Det jeg synes er litt rart er at ikke Norma benyttet muligheten for å gjennopplive Jaktpartnerkjeden i form av J&F butikkene.

 

Når det gjelder prisene som blir nevnt over her, kanskje akkurat de gode tilbudene, ofte til helt latterlige priser er hele grunnen til at den regnskapsmessige situasjonen var som den var i J&F. Skitt samme hvem du er, hva du heter og hvor god du er til å kutte kostnader må du i gjennomsnitt i Norge ha en margin på 26-28%. Nettopp grunnet kostnadsnivået som er her. Selger du store mengder varer til mindre enn det taper du penger - taper du penger har en ikke råd til service - en har ikke råd til skikkelige rutiner og det blir en nedadgående spiral med ryggen mot veggen. Sikkert en ganske råtten situasjon å være i.

 

Så uansett hva dere som kunder mener om prisene i Norge er jeg personlig veldig lite engstelig for store utenlandske kjeder skal komme og konkurrere oss ut, nettopp fordi marginene er for lave og markedet er for lite. Og når jeg ser på det ganske så enorme utvalget som faktisk finnes i Norge i en bransje i hovedsak drevet av entusiaster som i tillegg i de fleste tilfeller har råtten dårlig betalt for jobben, er det faktisk ganske så arrogant og særs lite informerte poster som er de som i de fleste tilfeller kommer fram.

 

Jeg vet både en og to ting om lønnsnivået bransjen og kostnadene for øvrig. Og en skal jo være så ærlig at det ikke er så sjelden de fleste jeg kjenner i bransjen ikke vurderer å finne på noe annet i en annen bransje der lønna er bedre og dagene kortere.

 

Blir som diskusjonen om børsemaker prisene og ikke minst hvorfor det er så få dyktige som holder på. Ikke så vanskelig sammenligning egentlig om en tenker litt på det ;-)

 

Vi importerer alt selv og er de alle i bransjen elsker å prate dritt om nettopp fordi vi går utenom de kjente importørene. Det blir helt garantert framtiden noe grossistene ser godt selv. De mindre forhandlerne konkurreres ut av de større som kan holde lavere priser og fortsatt klare å holde tilstrekkelig margin til å kunne drive videre neste år.

 

Som en liten anekdote til en påstand over her, om en driver ett firmaet med 100% EK er en ganske tjukk hodet forretningsmessig. Og dumskap prøver en selvfølgelig å holde seg bort fra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig her på Kammeret.no er det veldig mye skremselspropaganda, worst case osv som er gjennomgangstemaet og den generelle stemningen.

 

At Ugland har gått inn i J&F er for dem ett forretningsmessig sjakktrekk da de selvfølgelig sørger for vertikal integrering i verdikjeden og kan tjene penger på de samme varene i alle ledd. At det selvfølgelig vil komme en "trimming" av vareutvalget er jo bare naturlig.

 

Når en ser på regnskapene som foreligger var det jo bare ett spørsmål om tid før firmaet (J&F) enten var konkurs og borte fra markedet eler at det kom inn andre eiere. Når egenkapitalen er tapt og en driver for kreditorenes regning er det regler for slikt. Det jeg synes er litt rart er at ikke Norma benyttet muligheten for å gjennopplive Jaktpartnerkjeden i form av J&F butikkene.

 

Så uansett hva dere som kunder mener om prisene i Norge er jeg personlig veldig lite engstelig for store utenlandske kjeder skal komme og konkurrere oss ut, nettopp fordi marginene er for lave og markedet er for lite. Og når jeg ser på det ganske så enorme utvalget som faktisk finnes i Norge i en bransje i hovedsak drevet av entusiaster som i tillegg i de fleste tilfeller har råtten dårlig betalt for jobben, er det faktisk ganske så arrogant og særs lite informerte poster som er de som i de fleste tilfeller kommer fram.

 

Så fint at du plutselig kan forklare ALT … Ditt første innlegg 3 dager siden hadde da kommet uten all kommentering kun med det slående faktumet at Schou/Ugland eier 70% av J&F. En slik forkortning av fakta kan eventuell føre til alt mulig rart, og det har garantert ikke vært hensikten din, eller?!

For meg virker ditt seint kommende innlegg som et (mislykket og udugelig) forsøk «å ro tilbake» …

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks,

 

Her tror jeg nok du må bruke noen flere linjer på å forklare. Svaret ditt skjønner jeg hverken bakgrunn, problemstilling eller svaret til - da spørsmålet om det er ett spørsmål her er litt uklart.

 

Kanskje en PM er på sin plass?

 

Ro - hvorfor i heite skulle jeg ro, lage ro eller hva du kaller det. At J&F har fått nye majoritetseier er kun faktainformasjon. Hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Men da er vel butikken i Lyndal også innen Schou Konsernet. Hva gjør ikke det for sentralisering av et monopol når en ser på Norgeskartet .

 

Men det er ikke gratis å ha lokaler, eller ansatte. Er det for mye av en ting eller begge deler så løper pengene veldig kjapt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt litt blandede erfaringer.

 

Men som sagt generelt ikke noen tro på at det blir bedre service i en bedrift som kjøpes av en større.

 

Ofte er det dessverre tvert i mot, da det ofte innebærer mer fokus på inntjening.

jeg forstår hva du mener og jeg håper virkerlig ikke det er slik det ender opp her..

jeg tror samtidig at servicen de tidligere har ført har vært en innvirkende faktor på at de har endt opp slik de har gjort

skulle det bli verre altså at flere menesker oppfatter de som dårlige på service vil nok ikke lønnsomheten være tilstede for og holde dem oppe i business

Link to comment
Share on other sites

Det kjipe for enhver butikk som selger litt dyrere ting her til lands er at deres utvalg og pris må konkurrere mot hele verden(via ebay og utenlandske nettbutikker). Jeg ser det selv når jeg skal handle alt fra bildeler til en ny skalljakke. Jeg finner noe jeg vil ha, tar en runde i butikkene som selvsagt ikke har det jeg vil ha men kan (kanskje) bestille det inn. Da er liksom fordelen med å handle det i den lokale butikken allerede brukt opp siden jeg selv like godt kan bestille det inn. Kjøpte sist inn ekstra lommer til Eberlestocksekken min. Sjekket opp Winge som selvsagt ikke hadde akkurat den modellen jeg ville ha, til slutt kom jeg over Midway som hadde akkurat den modellen jeg ville ha i riktig kamo. Noen klikke senere var det bare å vente på godsakene. Atlas tofot. Perverst dyr her i Norge, vanskelig å skaffe osv. Lagre et søk på ebay og pling der dukket den opp og det var bare å bestille i vei.

Jeg prøver virkelig å bruke de lokale butikkene men om det er latskapen eller at man bare har vendt seg til at man kan få akkurat det man vil ha hver gang fra sofakroken, uansett så taper i allefall den lokale sjappa gang på gang mer eller mindre om jeg vil eller ikke. Hvordan noen skal konkurrere mot dette aner jeg ikke. God service er viktig men jeg tror at vi lurer oss selv hvis vi tror at bare servicen er god hadde vi handlet på samme plass hver gang. Det som virkelig får meg til å dra til feks Jaktdepotet er at de har det jeg vil ha av krutt, kuler og slike ting og som er køddent å sende pr post. Folkene der er også jævla hyggelig å prate med og det hjelper selvsagt. Unge som gamle har snøring og liker åpenbart det de driver med. Når jeg handlet på J&F så hadde de også det jeg ville ha den gangen og de var også hyggelig å prate med men var kanskje to tre hakk mer stresset og litt vel opptatt av å gjøre handelen ferdig. Poenget er at disse gode nisjebutikkene er ikke butikker man bare stikker innom for å "se" og kommer ut med en ny bukse eller sko eller annet fjas. Dette er butikker hvor man svir av 5-6000 bare man stikker hodet innom fordi man skal ha noe ganske spesifikt og det er ofte dyre greier. Dette gjør man bare noen få ganger, kanskje en gang i året. Butikker man bare går innom uten mål og mening er typiske butikker som XXL hvor man plutselig har kjøpt en ny Gore Tex jakke på tilbud, nye joggesko fordi de gamle er "litt" sliten, 3 par sokker, skjorter osv osv. Tror enda ikke jeg har klart å komme meg ut av Jaktdepotet uten å svi av 4-5000 mens jeg har vært 100 ganger på XXL og kjøpt noe piss (som det krever null kunnskap for å selge).

Link to comment
Share on other sites

Eg må nok ærleg innrømme at eg ikkje er bestevennen til butikkane! Eg er ein av dei jegerane som "fiskar" tilbod på Mail, og handlar der prisen er best! (som oftast hos Landrø) Eg er sjeldan å sjå i ein butikk, men nokon gonger tek eg ein tur når eg treng klede eller skot.

 

Har sendt fleire Mail til J&F med åra, men med dårleg eller lite respons frå kunde handsamar. Når eg sender ein Mail med spurnad om våpen pakke til over 50k, så undrar eg meg at ikkje folk svarar på under 3,5 veke!

Det har eg gjort 2 gonger til J&F, pluss ein Mail om handkikkert.

Etter dette gav eg opp heile butikken og konsentrerte meg heller om dei som handsamar kundane sine innan rimeleg tid. (1 veke) At J&F no slit med økonomien og måtte gjennom eit styre skifte, skjønner eg godt, og eg ynskjer det nye styret lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...