Jump to content

Hva er en 1911 Carry m/4,2 pipe brukes mest til ?


bskomedal

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe en 1911 singel stack men får ikke bestemt meg for hva mellom 4,2" og 5" pipe, hva den skal brukes til er militær felt, og valget står mellom en SIG 1911 TACOPS, eller en SIG 1911 Scorpion Carry.Vet 5" har lengre siktelinje enn 4,2", men har det noe å si på militær felt ?!

Jeg spør ikke om SIG er det bestekjøpet, men HVA SLAGS PIPE LENGDE som er best. Vet det finnes 1911 med 6" pipe, men det er ikke en 1911 m/ 6" pipe som er aktuell per dags dato.

 

"Kjøp den du har mest lyst på" - kommer noen til å mene/skrive/argumenterer.. men jeg har like lyst på begge,og de er ikke billige nye, og er ikke mange brukte , som jeg har sett ihvertfall.

Noen som har importert våpen ifra Sverige før? Er det det samme opplegget som når man kjøper ifra Danmark ?

 

Takker til alle på forskudd om dere har noen svar/erfaring med disse spørsmålene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt med 5" milfelt eller til og med 6" til milfelt. Kortere 1911/pipe kan du ha i spesial pistol f.eks

 

Kortere pipe = mer rekyl, mindre siktelinje.

 

Klart er du god skytter, gjør du det bra om det er 4,2 5 eller 6 toms.

 

Våpnene med korte piper er laget for å gå med skjult på kroppen og primært egnet for selvforsvar "over there" ikke konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke valgt en 4,2" i 45acp til militærfelt, om den er i 9mm kan det til nøden gå. Ellers vil du få en sinnsyk munningsvipp som gjør at du må nærmest sikte i bakken for å treffe skiva :lol:

 

doing+it+wrong+shooter.jpg

 

Selv om premissene er på jordet så er jeg enig i konklusjonen; 5" er veien å gå for Militærfelt (uansett kaliber). Mer brukandes på absolutt alle måter, og penere også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen av opplevd rekyl med noen av de håndvåpnene jeg skyter mest med. Det være seg 4" 1911 i .45, 3.8" Glock single stack i .45 eller forsåvidt en single stack Sig i .357 med 3.6" løp. Selvsagt er det lettere å håndtere våpen med mer masse, lengre siktelinje og bedre balanse, men moderate patroner i våpen som fyller hele neven er på ingen måte uoverkommelige å skyte bra med selv om løpet er kort.

Link to comment
Share on other sites

hehehe :D bra bilde Jens! :lol:

 

Bestilte en SIG 1911 TACOPS, med 5" pipe og M1913 rail og trinijum 3-dot night sight OG det følger med fire 8-skudd Sig magasiner, til en pris som jeg ikke trodde var mulig i Norge, fikk den til den samme prisen jeg måtte ha gitt hos Hunters House, så trenger ikke alltid over bekken for å hente vann, det kan jeg bli vant til :D

Link to comment
Share on other sites

Må si meg ganske enig i den påstanden, har tross alt skutt med en slik, og trengte ikke skyte i bakken en gang, selv om man skøyt fort eller på 5,10,15 eller 25m, men det var en av de første gangene jeg skjøyt så vet ikke om det var pistolen eller meg, men når jeg lå den på benken traff jeg alt jeg siktet på på 25 meter så syns den siktelinje argumentet også er litt oppskrytt,mener du holder jo pistolen RETT uansett om du hadde manglet siktene, om ikke du mangler 3 fingre og har cerebral parese I TILLEGG !

 

Men hvor mye mer fart får kula per meter med en tomme ekstra ?! På 25m f.eks ? kan jo ikke være SÅ mye mer den ekstra tommen gir at , men siterer en annen bruker; om du er en god skytter så skyter man sikkert like bra med begge.

Link to comment
Share on other sites

Lengre siktelinje gjør at våpenet er mer tilgivende mhp. siktefeil, dvs. at kornet ikke er perfekt sentrert i skuret når man har grove sikter. Har man et perfekt siktebilde er det ingen forskjell. Hastighetstap avhenger av kulevekt og ladning. For en patron som .45 ACP som kan bruke relativt hurtigbrennende krutt er ikke tapet så veldig mye å snakke om. Jeg husker ikke tommelfingerregelen for en gitt ladning i farten.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger vel litt i navnet "carry" at den er beregnet på selvforsvar der slike ting er lov (dvs. USA). Den er for stor (og tung) for spesialpistol og sivilpistol 2, så hvis du absolutt må ha en må det bli til militærfelt (der en 5" eller 6" er mye mer egnet).

Link to comment
Share on other sites

Skal du ned i sivilpistol eller spesiapistolklassen finnes det adskillig mindre versjoner enn compact/officer's 1911 å velge i. Alternativt har du 1911 "light" (Colt Mustang, Sig P238/938) også. Har du lyst på flere 1911er, er det bare å kjøre double stack og hamstre til standard og open. Da kan du riktignok glemme .45.

 

Alternativene er mange, selv for dere som må rettferdiggjøre behov for andre enn kjerringa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...