Jump to content

Mauser M03 vs. Sauer 202


S.O.N

Recommended Posts

Har vært og sett på Mauser M03 og Sauer 202.

 

Mauseren virker bånnsolid og pakket inn i et moderne design.

Av inntrykk så synes jeg den tapte mest på vekt, grep og

løsningen på sikringen, men ellers så oste det solid kvalitet.

 

Saueren er mere smekker i grepet og var bedre og holde, og

noe lettere. Bolt og mekanismer omtrent like tight som Mauseren,

men gjekk noe lettere syntes jeg.

 

Begge har løpskifte og bolten låser i løpet. Mauseren har utskiftbare

hoder på bolten, noe som man må opp i Sauer sin Take-down

klasse for å finne.

 

Vist dere skal velge en av desse i et 30-06 kaliber basert på

kvalitetserfaring og bruksfølelse, hva erfaringer sitter dere med ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg grublet lenge, og hadde igrunnen bestem meg for Mauser. Men så kom der en drilling og ombestemte meg.

Nok om det.

Jeg tror jeg ville valgt Sauer idag. Mauseren var flott , og jeg syntes oppspenneren(sikringen) var bra jeg. Kunne fint levt med den. Men på en måte, så har jeg alltid sværmet for de litt smekre og slanke. Rifler også.

Og Mauseren er ikke det. Den er så massiv og stor sammenlignet med Saueren. La gå at den er moderne, men Saueren tiltaler meg mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et inntrykk av at Mauseren er mere en rifle man har mest skapet og som man skal skyte lite med, og som ærbødigt skal gå i arv til nestemann. Når man skal skyte med den, så skal man nyte det som den fineste whisky.

 

Det er som du sier, at den er massiv og ikke like smekker i stokken og grepet som andre våpen, men sikkert ok vist man ikke tenker for mye på vekt. Den virker kanskje som den mest kompakte rifla på toleranser, og det er noe som tiltaler meg.

 

Håper det er noen med brukserfaringer på Mauseren som kan si noen ord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp en M03 Africa, og må si den passer meg veldig bra. Grepet passer bedre enn de fleste andre jeg har prøvd.

Nå skal det sies at pga vekt føler jeg M03 passer best i de litt kraftigere kaliberene. Min veier 4400gram uten montasje og kikkert og det må den ha i 458. Har også planer om et 338 Win løp etterhvert.

Har også tenkt tanken på ett 6.5x55 løp men isåfall blir det bare for trening og ikke jakt. Men det kunne bli en billig måte å trene og bli kjent med DGRen...

 

Presisjonen er bra i begge. I de tester av M03 jeg har lest, har stort sett det eneste minuset vært vekta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sto foran det samme valget som deg for et par år siden. Jeg endte opp med Sauer, rett og slett fordi jeg ikke likte følelsen av M03'en i henda. Også var Mauseren vesentlig dyrere, og hadde lengre ventetid på levering på det tidspunktet. Oppspenner eller ikke oppspenner er jo en smakssak. Jeg liker det ikke. Derimot syns jeg sikringen på Saueren er genial. Av alle sikringsløsninger jeg har vært borti, er dette den eneste som faktisk virkelig ER lydløs. Selv om du operer den med kalde fingre, eller i en stresset situasjon.

 

Et annet viktig moment for meg var pris på ekstra piper. Jeg skyter ganske mye 6,5x55, og da er en 202 glimrende, all den tid man kan benytte skytterlagspiper i den. Det er heller ikke noe drawback at man kan kjøpe Schultz & Larsen-piper til 4 tusen kroner, som er minst like bra som originale Blaser/Mauser/Sauer-piper.

 

Jeg har etterhvert bygget ut Saueren min ganske vesentlig, med to piper, to kikkerter, to magasiner og to stokker. Kan bygge den om fra ren jaktrifle med syntetstokk, til så å si ren banerifle med spesialstokk (Tyristubben) på fem minutter inkludert kaliberskifte og bytte av kikkert, og ved å bruke samme moment hver gang jeg trekker til boltene i låsekassa, så er det egentlig ikke nødvendig å teste treffpunkt. Jeg gjør det allikevel. Hver gang. Og skuddene sitter innenfor sirkelen på innertieren på 100 meter. En slik løsning ser jeg ikke for meg at jeg hadde fått til med en M03, uten at jeg er 100% sikker på dette.

 

Jeg valgte altså Saueren fordi den passet meg veldig bra bruksmessig, og den hadde en mer fornuftig pris i tillegg til en meget god fleksibilitet i forhold til mine bruksområder.

 

Å diskutere hvilken av disse våpnene som har den beste kvaliteten virker for meg som komplett bortkastet tid. De er mer enn bra nok, begge to. Det som blir vesentlig, er hvordan de passer til den bruken du skal ha dem til, og hvilken du liker best.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Synes det er mange godt uttenkte meninger, men synes alle overser en vesentlig detalj, som i tenkt situasjon blir gangske så avgjørende, og som ihvertfall fikk meg, i valget mellom disse to merkene, å velge mauseren.Oppspenneren. Jeg ser at noen til og med betegner denne som en smakssak. Jeg har hatt mange typer sikring, og uten at noen av disse var så gode som sauerens sin, så er de sikringer, og for meg og andre har de sviktet, med "nestenuhell" til følge.

 

Slik jeg definerer en sikring, så sikrer denne et spent våpen, og hele prinsippet blir da i utgangspunktet feil, man kan ikke sikre et spent våpen, et spent våpen er å anse som usikret! Med oppspenner eliminerer man denne feilslutningen mange skyttere har i hodet, og det er vel det eneste sikre? Tilføyer at jeg ikke snakker om å gå med kamret våpen (for det gjør dere vel ikke, sauer-folket?), men før eller siden må jo skuddet i kammeret, og da er forskjellen der, bortforklare det som dere vil. Er hundefører, og har ofte med meg mine små barn på jakt, foruten at det er andre folk på jaktlaget også, og må si å ha fått sjelefred etter kjøpet av mauseren, som fungerer perfekt.

 

Mauseren har forøvrig ikke endring i treffpunkt ved av/påmontering av løp eller kikkert, og det å kunne demontere fullstendig hele våpenet ved lange transporter er praktisk, og letter vedlikeholdet. Vekten er høy, ja, men ihvertfall i 9,3 som jeg jakter med hjelper dette på rekylen, som er meget behagelig.

 

Om saueren er det eneste jeg ikke likte at den virker høy og smal, syntes for min del den hadde et dårlig tyngdepunkt sideveis ("veltet" i nevene), men jøss for et godt våpen, men jeg føler for min del den mer er et banevåpen enn et rent jaktgevær. Prisen er uansett for høy på begge, så jeg synes ikke den blir et vesentlig argument. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M03 og er meget fornøyd med valget og kvaliteten. Begge børsene er jo supre valg, men personlig har M03'en et par/tre detaljer som gjør at jeg syns den er bedre.

- Oppspenner er nevnt tidligere

- Låsbart magasin som standard og enkel å lade med toppmating.

- Ingen treffpunktsendring ved demontering/montering.

...også har vel ikke Sauer'n plasmanitrerings belegg?....tror jeg. Det har i hvertfall M03 (og Blaser) og det gjør stålet godt beskyttet mot rust og skader.

Men, den er ikke lett...tar det som trening... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ny rifla rett før Jul. Var ute etter synt. system våpen. Prøvde i butikkane Blaser, Heym M21, M03 og 202 XT.

Kjøpte den siste. Pengene var ikkje problem. Sauer falt mest i smak. Når det gjeld M03, alt var ok, solid rifle osv. men for meg føltes den litt tung, klumpete og ikkje minst sikringa var noko eg ikke ble venn med. Dette er sjølvsagt personleg sak, men Sauers rifla passet meg best og sikring(lydlaus og enkel) og avtrekk(snellert) falt eg for.

 

Muligheit for å få tak i Schultz sine piper var og med i avgjersla og, for å være ærleg, ja. Har meget god erfaring med dei i mange kal.

 

Elles mykje er allereie sagt tidlegare i tråden.

 

Ville bare råde kven som helst til å gå til forhandlere som har desse på lager og kjenne, sikte med, lade osv. før man bestemmer seg for å betale mange tusen kroner for eit våpen. Lukke til med kjøp

Link to comment
Share on other sites

Har begge!

 

Sauer med KKC til jaktfelt og Mauser Extreme mod. Norway til jakt. Helt perfekt kombinasjon!

 

Mener mitt valg av bruksområde beskriver forskjellen på de 2.

 

Løpsskiftesystemet på Mauseren er mye raskere/sikrere/enklere enn på Saueren. Montasjen på Mauser synes jeg også er veldig grei, bare å ta av og på kikkerten som du vil. Eneste minus med den er høyden, kunne med fordel vært lavere. Men med en 3-12x56 er den perfekt!

 

Velge den ene fremfor den andre, ikke enkelt! Kommer an på bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en 202 med syntetstokk og en M03 extreme. Saueren er jaktfeltvåpen og M03 kjøpte jeg nå i vinter så den er ikke brukt på jakt ennå. For meg passer skjefte på mauseren bedre enn Saueren. Mauseren er tyngre men er bedre å skyte med, har prøvd med 9,3 og 375 løp i våpenet. Saueren er lett og har et smalt høyt skefte som jeg kjenner rekyl fra 308 med. Oppspenneren på Mauseren ser jeg på som mer pålitelig enn en vanlig riflesikring under forutsetning at man husker å spenne den ned når man "er ferdig med det man gjorde". Den er også rask nok for meg. Jeg har så smått begynt å jakte utenlands og foreløpig er det bare M98 jeg bruker til dette. Saueren vil jeg ikke ta med i det hele tatt, for meg ser mekanismen for sårbar ut, M03 kan bli med hvis den viser seg å være robust nok i mekanismen etter en tid med norsk jakt. Sikkert noen som er grenseløst uenig i min vurdering av riflene og det må de få lov til å være. Lykke til med valget, til syvende og sist er det den enkelte som må finne det våpenet de vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Norma forteller at det kommer en M03 med lettmetall kasse som blir ca 300 g lettere en stål kassen. Ikke mye men det hjelper, denne vil også være på tilbud i 2010 til ca 20000,- Har ikke skutt med M03 men følelsen min var bedre på denne en på Sauer. Liker svært godt at man med enkle middler kan montere løp og skifte bolthode uten verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette med vekta på Mauser M03. Da jeg var i butikken la ekspeditøren både mauseren og en Blaser 93 på en elektronisk vekt, og den viste at mauseren bare var rundt 120 gram tyngre enn blaseren. Ikke synes jeg at mauseren er spesielt tung å håndtere heller.

Det kan sikkert tenkes at Sauer er lettere rifle enn de to andre jeg nevner. Mitt poeng er at jeg inbiller meg at folk ofte har det med å overdimensjonere vektfaktoren når de snakker om Mauser M03 og sammenligner den med andre rifler i samme klasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at Blaseren passer noen og Mauseren passer noen. Mauseren har ganske mye kraftigere pistolgrep enn Blaseren, og den er noe tyngre.

 

For min del merker jeg stor forskjell på de to. Mauseren blir stor, tung og klumpete i hendene mine, mens Blaseren liksom bare passer. Det samme gjelder Sauer 202.

 

Jeg er ikke så sterk, så for meg har vekt litt å si. Som sagt, merker stor forskjell. Er du stor og sterk betyr det sikkert ingenting, og kanskje har det også noe med hva du er vant med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har nettopp kjøpt meg Mauser M03... Venter på å få søknaden tilbake så jeg kan scanne den over til abcfritid... Var på tilbud der med montasje for 16900kr... :D Var løp og kjøp for min del! Hehe... Gleder meg til å få den i hendene å komme meg på skytebanen... Endte opp med 30-06 så blir å skaffe meg dier i det kaliberet nå, så blir det å brumme avgårde på banen!!!! Enda en børse i hus! JIPPII!!! :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Etter en kort sesong med Mauser M03 på jakt etter å ha kastet krykkene i 2010, sitter jeg igjen med positive og negative erfaringer. På den negative siden;rifla er tung og kikkertesiktet kommer litt høyt. Det positive er at den har god ergonomi(passer meg utmerket) og at den er tung og stødig når det skal skytes. Rekylopptak var og er en lek i 270 Win og 30-06(siste med A-Tec demper). Presisjonen er god og rifla setter 5 skudd fra kald rifle i en fin gruppe, minst like tett som ved serieskyting med varm rifle.

Sauer 202 er ei kjemperifle som jeg i hovedsak bruker på jaktfelt og baneskyting. Jeg får mer og mer respekt for Saueren jo mer jeg bruker den. Kolben passer meg ikke perfekt og jeg har ikke funnet en erstatning på ettermarkedet som jeg vil ha enda. Det er det eneste jeg har å utsette å Sauer 202.

Per i dag vil jeg ikke velge noen av de to riflene bort. De er begge gode rifler med litt forskjellige egenskaper som jeg liker hver for seg. Jeg har begynt å bruke dem om hverandre på bane og jaktfelt men M03 er mer ren dyrket jaktrifle og Saueren er for meg fremdeles mest banevåpen(og blir brukt hardest).

Link to comment
Share on other sites

Det å kunne skifte skjefte, løp og montasje til en grei pris synes jeg er viktig.

Mye nytt og brukt å få. Bl.a. DFS piper. Derfor vil Saueren forbli favoritten.

 

Og dette er det absolutt dårlige med Blaser og Mauser. Koster jo en formue å kjøpe noe ekstra, samt bruktmarkedet er snevert.

Link to comment
Share on other sites

Det å kunne skifte skjefte, løp og montasje til en grei pris synes jeg er viktig.

Mye nytt og brukt å få. Bl.a. DFS piper. Derfor vil Saueren forbli favoritten.

 

Og dette er det absolutt dårlige med Blaser og Mauser. Koster jo en formue å kjøpe noe ekstra, samt bruktmarkedet er snevert.

 

 

6000kr for orginalt nytt løp hos abcfritid.no

16900kr inkl montasje for komplett rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...