Jump to content

Jaktkule 9,3x62 ; Rhino, woodleigh eller oryx?


Lynx RS

Recommended Posts

Valgets kvaler til høsten skal tas... Har en pakke oryx 286gr og 232gr liggende, men er åpen for

å prøve noe nytt.. Er spesielt nysgjerrig på Rhino 250gr, og prisen er heller ikke avskrekkende siden jaktfall nå også spanderer frakt. Woodleigh havner vel i samme priskategori som rhino..? Erfaringer?

 

Skal brukes på skandinavisk storvilt inkl bjørn.

 

Kruttforslag/ladning mottas også, har vel n140 og 203-b i hylla... :)

Link to comment
Share on other sites

286gr Woodleigh RN er gode kuler i 9,3x62. RN-kulene åpner seg en del kjappere enn PP-kulene til Woodleigh. Etter mitt skjønn er de akkurat passe harde for "norsk" jakt.. fikk skutt bare hjort med den, men hadde gjennomskyting i alle tilfeller, samt gode skuddtegn og pene slakt.

 

Har gode erfaringer med den kula. Ladet med 58gr Norma 202. patronlengde 83mm. Om jeg ikke husker feil ga dette 730ms i min gamle Kongsberg 393.

Link to comment
Share on other sites

Har mere tro på Woodleigh RN, kontra PP. Og ikke minst tunge kuler. Har brukt 250 grs PP, ladet opptil ca. 750 m/s, og fikk fragmentering på kula. Det var noe overaskende.

Inntil videre fortsetter jeg med 286 grs Mega, ladet til røfflig 700 m/s, noe som har gitt pene resultat. Så langt.

Men ikke fremmed for tanken på å forsøke Woody 286 grs RN.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 286 gr Woodleigh i 9,3 noen år med svært gode resultater. De få kulene jeg har funnet igjen er perfekt ekspandert og har restvekt på over 97%. Har vel skutt 20-30 storvilt med den de siste par årene, kommer til å fortsette bruken da det er den beste kulen jeg har prøvd i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Selv har eg prøvd diverse i 9,3 men i fjor prøvde eg Accubond og var så kjempefornøyd at de vil eg fortsette med. Oryx er er sabla griseri så det er uaktuelt. Rhino har eg ikkje prøvd dog, men han eg kjøpte 9,3 pipen av var superfornøyd med de....

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta hjort i fleire år med 250 grs Rhino lada med Norma 203-B. Den kula vert du garantert fornøgd med til all jakt i Norden. :D

 

Woodleigh har eg ikkje prøvd i 9.3, men er heit einig med Jerognal i at Oryx gjev mykje griseri. Dei har eg prøvd, og forkasta, i 6.5x55, 308 win, 30-06, 8x57 og 9.3x62 :roll:

 

Lukke til, uansett val :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...