Jump to content

Hva kan man bruke en .22 revolver til konkurransemessig?


ask4me2

Recommended Posts

Jeg har en bekjent i samme pistolklubb som er veldig interessert i en S&W 617 revolver med kaliber 22 -når tiden er inne for å søke om egen pistol for første gang. Vedkommende har valgt seg ut denne fordi den skal være pålitelig, og veldig god å øve skyteteknikk med. Problemet slik jeg ser det, er at med en revolver så sliter man sikkert ift visse grener av konkurranser, fordi halvautomatiske våpen vil være bedre når det gjelder flere skudd på kort tid etc.

 

Så hva kan man bruke en .22 revolver til? Er den å anbefale hovedsaklig til trening slik at man blir en god skytter, eller kan man også f.eks gjøre det bra i kategorien finpistol i feltskyting? Setter veldig pris på svar, og gjerne noen erfaringer rundt akkurat denne revolveren :)

Link to comment
Share on other sites

Skal han satse på konkurranseskyting i fin, så er ikke en 22lr revolver i vanlig størrelse noe å satse på. Eneste jeg kan tenke meg den vil være adekvat på det beste, er ei feltløype som ikke er KM/DM der stor sett alle standplasser er tohånds.

 

Men, om han er litt sær som enkelte er og ønsker å satse skikkelig på revolver-klassen eller mag 1/2 med revolver, så er den jo ypperlig til mengdetrening. Men den vil jo uansett blokkere for våpen til finprogrammene selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning at en revolver for enkelte kan være det ideelle våpenet i grovpistolklassen, kan man i teorien se for seg at den kan brukes i finpistolprogrammet med et godt anatomisk skjefte. Men i praksis er jeg enig i at han vil være bedre tjent med en halvauto matchpistol. Ikke minst med tanke på felt, hurtig, standard og silhuett. I fripistol vil muligens revolveren funke like bra som en vanlig matchpistol.

 

Konklusjonen er nok at den vil ha et svært begrenset bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

VM-Fin, Nais og Fripistol.

Men som dem fleste sier, den vil ikke ha noe spesielt fortrinn fremfor en match halvauto, heller

tvertimot.

 

Argumentet om at den skal vere pålitelig og så mye bedre en annet faller på sin egen urimlighet

når den ikke kan matche med en halvauto i det som faktisk er skyteprogrammene her i landet, og

mest sannsynleg blir den like upålitelig som alt annet etter at man har slakket på slagfjæren for å

prøve å gjøre bedre DA avtrekk.

 

Men bevares.....det har jo sin sjarm og prøve og bli spesielt god i revolver på programmer som

er laget for halvauto. Noen annen fordel er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har .22 revolver i full størrelse. Har fylt og vunnet noen feltløyper i Mysen med den (fri skyting på alle standplasser da, det må sies) og har 4. plass i NAIS Fin i klubben (tror det var 285 poeng). Det funker, og det er gøy, men det er et handicap, uten tvil. Jeg vil ikke uten videre anbefale det til noen andre, men jeg har hatt mye glede av min (6" 617 PC). Spesialrevolver er nok det mest fornuftige valget.

Link to comment
Share on other sites

6F (VM Fin) er det eneste programmet den ikke er ett spesielt handikap (Utover grepet).

Søk våpenet til 6F, og etter det er kjøpt, legg inn ny søknad på pistol til 4/5 (Silhuett/Standardpistol). Med begrunnelse at eksisterende Revolver i 22lr til 6F ikke er egnet i 4/5 programmene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar, de skal videreformidles til personen som lurer (som forresten er en kvinne).

 

Hun har holdt på en stund og det nærmer seg nå snart 6 måneder med aktiv klubbdeltagelse + ett feltstevne. I løpet av den perioden har hun fått en forkjærlighet for revolvere, og sier selv at en S&W 617 måtte være ideell til trening da den ikke er av de kraftigste ift rekyl. Dumt det er såpass få grener den egner seg med konkurransemessig, hun har virkelig blitt bitt av basillen.

 

Hun snakket også om at hun kanskje istedet skulle valgt en Ruger MK III i .22 til finpistolklassen, og en .357 S&W 686 - slik at hun både kan delta i revolver OG magnum på feltstevner. Det som hun bekymrer seg litt over er hvor kraftig eventuelt en S&W 686 er i forhold til 617, og om hun da vil slite litt.. (Jeg har inntrykk av at mange nybegynnere vil kjøpe noe kraftig med en gang, men sånn er altså hun her ikke ;)

 

Noen tanker rundt de siste forslagene? Jeg vet hun setter veldig pris på tilbakemeldingen :)

Link to comment
Share on other sites

En S&W 586/686 blir aldrig feil .38spl. kan lades ned til det pinlige, og .38 wadcutter fabrikk er også meget behaglig å skyte.

I og med at det er en kvinne, er vel en pent brukt S&W 14 i .38 spl. noe å tenke på? Ikke så lett å få tak i da enkelte her på forumet skal ha betalt for å overta dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klar over at en del skyter revolver i grov, men det er vel mer fordi de ikke ønsker å legge penger i en dedikert grovpistol enn for konkurransefordelen.

Det er nok ulike motiver. Den gang jeg brukte revolver på grovpistolprogrammet var det fordi det (for meg) var mulig å skyte veldig bra med den. Forutsatt et visst treningsnivå, såklart. Men det gjelder jo uansett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Personlige preferanser er utvilsomt viktig, og mange er (heldigvis) ikke bare der for å være dødsseriøse :)

 

Når det er sagt, det eneste stedet jeg venligvis påtreffer skyttere som skyter noe grovprogram med revlover er i NM løypa fordi de ikke vil daffe bort en dag i påvente av finfelt-dagen.

Link to comment
Share on other sites

Personlige preferanser er utvilsomt viktig, og mange er (heldigvis) ikke bare der for å være dødsseriøse :)

Jeg var iallfall såpass seriøs at jeg vant et NM-gull i grovpistol med revolveren. Så i mitt hode er det ingen tvil om at en revolver kan funke veldig bra i (det såkalte) VM-programmet.

Link to comment
Share on other sites

Så bare for å oppsumere, kjøper hun en S&W 617 og f.eks en S&W 686 så kan hun med den første (.22) delta i VM fin 6F, og muligens finfelt uten at hun har noe direkte fortrinn - men det er mulig..

 

Med en S&W 686 (.357) kan hun delta både i grovpistol, revolver og magnum1 på felt, siden man kan bruke .38 ammunisjon OG .357 med den, stemmer ikke det? Hvordan er det med å skyte med to hender kontra en på disse grenene?

 

Og HVIS aktiviteten er såpass stor så er det mulig å søke om en .22 matchpistol senere til de grenene revolveren ikke egner seg så bra i?

 

Setter veldig pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Revolver i .357

Grov: Helt uegnet siden det er 1 hand, men er lov. Bruk .38 spesial.

Grovfelt: Opp til hvordan arrangør har lagt opp løypa, men pleier å være stort sett ei hand der og. Bruk 38 spesial.

Hurtig Revolver: To hender, bruk .38 spesial.

Revolverfelt: Avhengig av hvordan arrangør har lagt det opp, men stort sett alle bortsett fra 1 standplass pleier å være to hender.

Magnum: Da skal du bruke 2 hender uansett.

 

Erverv av ekstra .22-våpen: Er nok det letteste, da approberte stevner man skyter .22 i arrangeres "hele" tiden. 5 approberte og 5 klubbstevner = ekstra våpen. Går også selvsagt med 10 approberte stevner, bare enda bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Revolver i .357

Grov: Helt uegnet siden det er 1 hand, men er lov. Bruk .38 spesial.

Er stort sett enig i det du skriver Rausheim, men revolver er, om ikke best egnet, så i hvertfall velegnet til grovpistol (VM-grov), noe som også andre har påpekt tidligere i tråden. Du har imidlertid glemt et program, nemlig hurtig-grov, og til dette er revolver lov,men mer eller mindre uegnet, ihvertfall meget vanskelig siden programmet skytes med en hånd.

Så en 38/357 revolver er vel et av de våpen som er brukandes i flest program, nest etter en god finpistol.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har juniorer i husholdningen som du gjerne vil rive løs fra pc tastaturet, er en 22 revolver inngang til de fleste revolverøvelsene i NSF. Junior hos meg startet der, men ble ganske raskt lei av kun å få lov til å konkurrere med 22 innenfor NSF, og konverterte til DSS og 9mm ladet til major i Open divisjonen. Hvorfor NSF nekter unge skyttere å konkurrere med grovere håndvåpen enn 22 er snodig, og kanskje ikke spesielt fremmende for rekrutteringen. Hvis det er av sikkerhetshensyn burde det vel være en tilsvarende begrensning i andre enden av aldersskalaen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...