Jump to content

Tofot til riflejakt på rype


Bris

Recommended Posts

Hei!

 

:arrow: Noen som har tips til en lett og god tofot som vil egne seg på min vixen i .222 som brukes til rypejakt?

:arrow: Hvilken lengde på beina er å anbefale? Blir mest liggende skyting, oftest i noe vinkel oppover og som oftest er det god tid til å justere anlegg etc.

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Med liggende skyting trenger du ikke en veldig lang en. Selv bruker jeg en 9-13" om jeg husker riktig, med justering i form av knepp, som gjør det enkelt å bytte høyde.

 

Så lenge du tenkte å bruke reimfestet, finner du nok en kurant en med vugge til rundt tusenlappen vil jeg tro.

 

edit: en slik f.eks http://www.jaktfall.no/produkt/vapentilbehor/skytestotter-tofot/taktisk-tofot-med-vugge-9-13-tommer

Link to comment
Share on other sites

Velg en høy tofot fra versapod.

Til liggende skyting kan sekken brukes.

Vi som skyter endel ryper vet at det er masse situasjoner der du trenger støtte i høyere posisjoner enn liggende.

Når du skyter middels bratte skudd opp i fjell ura. Kan du med en lang tofot sette deg rett ned. Uten å måtte leite en plass som er god å skyte fra. Dette sparer masse tid. Og du skremmer ikke opp fugl du ikke ser, mens du kikker etter en ok plass å skyte fra.

Husker ikke modell. Men den lengste modellen for sittende skyting passet meg godt. Jeg er 182 høy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Noen som har erfaring med Stoney Point Rapid Pivot bipod sittende versjon til rypejakta..? Bruker rifla hele sesongen, og som det nevnes er det mange situasjoner det hadde vært greit å sitte istedet for ligge. Bærer rifla i riflesekk, og er litt knotete med tofot festet på rifla da synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...