Jump to content

Tikka T3 lite


Proshooter

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en rifle. Den skal brukes på jakt, men også langhold.

Hvordan fungerer Tikka T3 lite til dette? Jeg tenker å kjøpe kaliber 6,5x55.

 

Mtp jakt situasjon opp til hjort. Hvor mye kan jeg kappe på løpet for å montere demper? Løpet kommer i 60 cm utgave. Mtp langholdsskyting så er det gjerne fordel med langt løp så da er alternativet bare å gjenge standardløpet?

 

Andre rifler i denne prisklassen som egner seg bedre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får gjenta det jeg fikk i råd da jeg stilte samme spørsmål:

 

Poenget her og grunnen til at du får råd du ikke vil ha er at du velger uforståelige komponenter og kaliber til det bruket du beskriver. Du vil ha en langholdsrigg.

 

Langholdsrigg:

 

Tung, stiv og presis låskasse, tung, tjukk og presis og lang pipe. En tung stokk med gode reguleringsmuligheter slik at du finner optimal liggestilling som du ikke trenger forandre på underveis. Godse ergonimiske grep og gjerne beddet for best mulig presisjon. Stokken bør være stiv og solid for best mulig rekylopptak og ikke minst skal den tåle bruk av tofot uten at skjeftet kommer i kontakt med pipa. Av kaliber ønsker man høyest mulig BC, høyest mulig fart kombinert med billigst mulig driftsutgifter.

 

Du har valgt:

 

En lett, men presis låskasse, kort, tynn pipe, En lett stokk, uten justeringsmuligheter, elendig stivhet i som gjør at du får trøbbel med tofot og med optimalt rekylopptak. Til sammen en svært lett rigg som IKKE er en fordel dersom man skal skyte presist på lange hold. I tillegg er jeg enig i det som er sagt om rekyl i forhold til vekt. Av kaliber har du valgt: Ikke den beste BC`n, ikke den høyeste hastigheten og ikke det billigste alternativet.

 

Konklusjon:

Du trenger ikke råd fra oss om noen langholdsrigg for du har andre preferanser som det virker som er viktigere for deg. Da foreslår jeg at du følger dine preferanser og kjøper den jaktrifla du beskriver. Du beskriver nemlig ikke en langholdsrigg.

viewtopic.php?p=1012962#p1012962

Link to comment
Share on other sites

Det er en forskjell her. Kaliberet 6.5x55 er glimrende for å begynne med langholdsskyting. Og en kan handle presis langholdskompatibel ammmo til en billig penge.

 

Er det en jaktrifle som du har lyst til å begynne å utforske langholdskyting med så er det ikke sikkert T3-lite er så dumt. Er det en langholdsrifle du har tenkt til å ta med deg på jakt så ville jeg valgt noe tyngre.

 

Personlig tror jeg du faktisk har mer glede av en langholdskompatibelt(nok klikk, utvendige tårn etc) kikkertsikte enn en langholdsoptimalisert rifle i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fint "utforske" langholdsskyting med en T3 lite med 40cm løp om så er. Som jonnyvang sier kommer det litt an på siktet - og det er det skrevet mye om... Men du kommer langt med en vanlig 2.5-10x42, såframt den står på en skrå montasje.

6.5 med høy BC har høy BC uansett pipelengde, og hastigheten betyr ikke all verden - en del, men ikke så mye som BC, innen grenser. Jeg har hatt gode resultater med 308 og 40cm løp (men svinvanskelig å kontrollere rekylen uten demper på), og mener nå jeg vant et 500m unl stevne en gang, med ei lita jaktrifle, i det attpå til ubrukelige kaliberet 223 :wink:

Skal du konkurrere innen LH skyting vil du nok likevel slite noe med en T3 lite, det krever helt enkelt mer konsentrasjon og form for å skyte en Lite bra enn t.ex. en Sporter - som ville vært min T3 til LH. Men til bevegelig jakt er en Lite fin, og vi har nå en kar her som skyter bedre med sin T3 Lite og Partizan ammo enn de aller aller fleste.

Du får ikke ei rifle til alt, men en Lite er nok mindre irriterende på LH, enn en Sporter eller hva som helst med tjukt løp i en diger GRS-kreasjon er på jakt.

Men, du vil skyte bedre med en Sporter, på banen. Heldigvis er det plass til mer en ei rifle i de fleste våpenskap.

 

K

Link to comment
Share on other sites

takker for svar!

 

Kom over Howa Hogue standard utg til en betraktelig billigere peng. Med en demper, og tofot på denne så er jeg fortsatt under prisen til t3 lite.

 

Hvordan er howaen til dette formål evt vanguard som xxl selger som er basert på Howa?

 

Kikkertsikte blir nok et Vector Siegfred

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Howa er meget bra rifler. Du kan forvente alt fra god til særdeles god presisjon. Men Hogue stokken er ikke spesielt god til langholdsskyting (der det er normalt å bruke to-fot). Den blir rett og slett for myk. Kjøper du derimot en Howa med en Boyds laminatstokk så har du en meget kurrant rifle for både jakt og banebruk. Boydsstokkene er etter min mening de stokkene der du får mest for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er howaen til dette formål evt vanguard som xxl selger som er basert på Howa?

De funker, er presise, MEN:

"Alle" er vel stort sett enige om at stokkene til disse suger iallefall. Antallet tråder om disse der man blir rådet til å bedde/ bytte stokk osv tyder iallefall på det. I alle og enhver detalj merker du at den koster mindre og hvorfor.

 

Min erfaring er riktig nok ikke først og fremst med egen skyting (men jeg har aldri prøvd en T3 som ikke gjorde det den skulle), men med folk som kommer og skal skyte langhold. De som er nye kommer alltid og spør når de plages (og det er bra, å skyte opp all ammoen uten å treffe noe fordi du ikke tør å spørre er ikke så smart)

- folk som treffer, med rifler som smeller hver gang, eller som de er fornøyde med, de bare skyter, og lurer på om vi selger ammo - T3, ingen spørsmål, alle skyter og smiler.

Folk som bommer, plages, er misfornøyde, de spør og graver, masse mas og jeg og andre får ikke skutt selv, eller kommer ikke hjem til kjerringa i tide, for det er jo uendelige, interessante diskusjoner.

 

Men siden jeg vil skyte selv, og ikke spotte for folk som ikke treffer eller svare på spørmål, så skulle jeg ønske at alle som begynner med langhold her hos oss hadde T3er eller Sauere - så enkelt. Enten i 6.5 eller 308 og kun utstyrt med Lapua Scenar eller Norma Golden Target ammo - da er det aldri noe kluss. (motsatt billigste Browning eller noe, med 4 sorter jaktmatch OG TopShot, og litt NATO for godt mål)

Det kommer mange T3er innom, og ofte blir de modda til mer langholdsrifler etterhvert som folk blir hekta, men Howaene, Browningene, TCene, og mye annet - det blir byttet ut - se på standplass under stevner er et råd som kan brukes tror jeg, ikke så mye på vinneren, for mannen betyr også noe, men hva bruker "de fleste".

De som holder på en stund har nesten utelukkende Sako/Tikka, Sauer, Remington (m/kloner) og - eh. ja hva mer... Er noen "diehards" som holder seg til M98er.

 

Om det skiller en demper og en tofot mellom en T3 og de du nevner - ja så fuck demper og tofot, propper i øra og to pinner i kryss så er du der. Det du skal huske om du kjøper en Lite, er at det er en liten hoppesprett av ei rifle, og det krever sin mann å skyte små samlinger med den (prøv den i 300WM). Valget ditt av sikte lukter av at langhold er mer aktuelt enn jakt, så se hardt på en av de tunge variantene, Tactical, Varmint eller Sporter om jeg gjetter rett her. Det fins jo også noen "Howa langhold" der du iallefall slipper den Hogue stokken.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Usedvanelig velformulert innlegg min gode mann.

Akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv :mrgreen:

 

Ikke ofte jeg skriver +1men her er det på sin plass.

Har flere T3'eer selv i forskjellige konfigurasjoner og ingen har skuffet meg enda

(bortsett fra plastikkstokken....den suger jævelig)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en T3 lite i 6,5x55 som min første skikkelige rifle. Den skal brukes til jakt og litt til langholdsskyting. Jeg endte med en tikka fordi det var der jeg følte jeg fikk mest for pengene. Det oser kvalitet og digg av alt(kanskje med unntak av stokken som er tynn og liten og lett) og kombinert med et falcon optics 4-14x44, demper og tofot har jeg allerede på første skyting skutt trekløver på 300 meter med no billig ammo jeg fikk på jakt og friluft.. Jeg er superfornøyd! Den skal etterhvert få seg en boyds stokk, men det blir vel fort ikke før neste sesong. Rifla er også superlett så jeg tror det blir en fryd å dra den med seg på jakt.

 

Har man bare mulighet for en rifle som skal brukes til "alt" anbefaler jeg den på det varmeste! Hadde uten tvil kjøpt den igjen!

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom formålet hovedsaklig er JAKT og litt utforskning på langhold, sier jeg bare: løp å kjøp! Om du får blod på tann som mange av oss andre, kan du med tiden gå til innkjøp av et ordentlig skytejern.

 

T3-en er en fryd å bære på jakt, presis og er fint duganes til litt langholdsskyting. Om du kjøper i nevnte kaliber 6,5x55 får du en håndterbar rekyl også. Noen 200STR ala 8-9 kg blir det ikke, men det duger.

 

Personlig har jeg en Sauer 200 STR i 6,5x55 dedikert for langholdsskyting. Til jakt og "morroskyting" på normale-moderate hold har jeg en tikka T3 lite ss i 30-06. Den samler **bra** med partizan ammo til 5,- skuddet og det er ikke værst! Nå skal det utforskes med hjemmeladning til tikkaen også, og forhåpentligvis blir den enda mer "giftigere" på banen :-)

 

Lykke til med valget! Et lite tips om du vil begynne med LH: kjøp masse ammo og skyt til du dåner! Øvelse gjør mester ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...