Jump to content

advarer mot å fikse børsa selv


Taiko

Recommended Posts

Har da sett så mye ræva utført jobb fra folk som har lov til å kalle seg børsemaker at jeg forlengst har konkludert med at yrkestittelen i seg selv ikke er noen garanti for at personen har kunnskaper eller evner eller vilje til å gjøre en ordentlig jobb.

 

Amen!

 

Her kan du snakke om at intervjuobjektet meler sin egen kake. Joda hadde vært flott med forbud mot å løsne skjefteskruene for våpeneierne. Skruene kunne da blitt plombert av en autorisert børsemaker mot gebyr, og lisens/kontrollordningen kunne sikkert ha sysselsatt en 30-40 sjeler oppe i gokk. :shock:

NJFF, her har dere et gratis forslag på hvordan tjene penger og byrokratiet!

VHF radio lisensen er fortsatt friskt i minnet...

Link to comment
Share on other sites

Fikkk montert en a-tec demper via G-sport. Synes det så ut som litt hastverksarbeid. Gjengene er ikke like "tighte" som jeg skulle ønske og kroningen ser litt rufsete ut. Ser dog ut ikke til å ha hatt noen innvirkning på presisjon.

Gjengene skal ikke være tighte. Demperen skal bryste mot brystingen bak når du trekker den til. Det er denne som avgjør om demperen blir rett i forhold til løpet. Ellers(tighte gjenger) blir det spenninger når løpet utvider seg med varmskyting, med mulige presisjonsproblemer.Det skjer også hvis støttehylsa på teleskopdempere dreies/bores slik at den er tight. Samme her. 1/10 klaring tror jeg er nok.

På noen fabrikkløp(har sett det på Remington) er hullet i løpet skjevt i forhold til massen i løpet. Da kan et rett parti dreies der demperen(igjen teleskop) ender bak på løpet, samtidig som gjengene slås når løpet sitter på senterspiss(gjengebakke går ikke på sånne...)

 

Så Gresivig har nok laget en veldig god demperjobb tipper jeg :wink:

 

PLUMBO#1; Hva var det egentlig du gjorde på den Crossfire kombien min som fikk løpene til å samskyte perfekt :?: Du kan vel fortelle det nå :wink:

 

Og nei, jeg er ikke kjellerbørsemaker, men mekker litt på egne våpen likevel. Her som alt annet gjelder det å se egne begrensninger, og sette vekk jobber til kompetente folk som er ligger for høyt for en selv.

Link to comment
Share on other sites

problemet jeg har opplevd er at "profesjonelle" faglærte børsemakere ikke alltid vil innrømme for kuned at de ikke har kompetansen so trengs for jobben det er snakk om.

i mange tilfeller er faktisk entusiaster, "amatører" som virkelig interesserer seg for det de holder på med, og er villige til å legge ned mer tid enn en som kun skal gjøre sin daglige jobb, minst like dyktige som fagfolk med fagbrev.

Link to comment
Share on other sites

Du finner vel ikke et yrke i verden der du ikke har dårlige fagfolk. Det kan vel skyldes at de tar på seg ting de ikke har greie på eller at de ikke er kompentente til arbeidet, dårlig erfaring med slikt arbeid. Men det er en ting hvis de har fagbrev så har de det, det har vel aldri vært noe problem at folk har skiftet kolbe, kikkert osv.

Problemet er som regel avtrekk med vinkler, tennstifter, sikringer der det kan få konsekvenser hvis noe går galt. Jeg er helt sikker på at hvis dere her inne som gjør alt selv er flinke som bare det men det er veldig viktig å kjenne sin begrensning, ikke bare lese ut fra bøker og synse.

Husk at det er greit å leke rørlegger helt til vannet spruter eller elektriker til det begynner å brenne. :oops:

 

Man må huske på at hvis man ikke gjør en feil en gang iblandt, så gjør man heller ikke noe.

 

ps: til deg HS_precisjon det er en yrkeshemmelighet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...