Jump to content

308 Win: Nosler Custom Competition og N140


razumny

Recommended Posts

Hei Folkens,

 

Jeg er helt ny som hjemmelader, og skal lade mine første patroner. Jeg har følgende å forholde meg til:

 

Jeg skal lade til .308 Winchester

Jeg har CCI no. 200 tennhetter, N140 krutt og Nosler Custom Competition 175 grs.

 

Jeg har presset, vasket og trimmet hylser.

Hylsene har fått tennhetter.

 

Jeg finner ikke ladedata for denne kombinasjonen i Ladeboka, eller på nettet.

 

Jeg vet at Nosler CC i 175 grs har en BC på .505. Sierra Match King i samme vekt har samme BC; kan jeg da bruke ladedata for Sierra Match King? Det finner jeg hos Lapua (http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/70)

Link to comment
Share on other sites

Basert på tabellen fra Lapua, er planen å lade fem patroner hver av 36, 37, 38, 39 og 40 grains. Jeg prøveskyter selvfølgelig laveste ladning først, og ser etter trykktegn for hvert skudd.

 

Om det har relevans, skal de skytes i en T3 Varmint, med 60 cm løp og riflestigning på 1:11"

 

Høres dette ut som en god plan?

Link to comment
Share on other sites

Greit resonement, men personlig liker jeg ikke å lade opp til max når jeg bruker annen kule enn det tabellen oppgir uten å kronografere. For høyt trykk gir ikke nødvendigvis tydelige trykktegn, men "for høy" hastighet er en god indikator.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sånn ca.. VV sin ladetabell med 175gr MK og N140 sier 762m/s ved 41,4gr krutt. Litt avhengig av alle variabler da, så kanskje du får 760 til noe rundt 800 før det kan begynne å skje noe. Følg med, vær våken og bruk hodet, så går det helt sikkert fint.

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over at når ladningene begynner å nærme seg maks, blir de også litt vare for sommervarmen. Har selv noen litt heite N150 ladninger i 6,5 som ikke brukes på sommeren siden de blir for heit. På vinteren er de fine derimot.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøveskutt stigen. Jevnt over samler den bedre enn NP Trainer, og det er i seg selv oppløftende. Hadde med meg en kronograf, og testet hele stigen. Først skjøt jeg en referanseserie med 5xNP Trainer, før jeg skjøt meg oppover fra 36 til 41 gns. Resultatene på hastighet er som følger:

 

NP Trainer

2867

2949

3108

Av 2975

 

36 gn

2136

2143

2175

2154

2214

Av 2165

 

37 gn

2726

2569

2588

2732

Av 2653

 

38 gn

2178

2080

Av 2129

 

39 gn

3683

2578

2604

3003

3182

Av 3010

 

40 gn

2956

2989

2267

2406

Av 2655

 

41 gn

2945

3058

3051

2666

2693

Av 2883

 

Serie tre og fire (hhv. 38 og 38 gns) forkastes, den første grunnet for liten referansegruppe, den andre fordi spennet på drøyt. 1000 fps er for stort til å kunne stemme. Vi ender da opp med følgende data:

 

 

Benchmark

NP Trainer

Av 2975

 

36 gn

Av 2165

 

37 gn

Av 2653

 

40 gn

Av 2655

 

41 gn

Av 2883

 

Jeg er sterkt tvilende til dataene fra gruppe tre også (37 gns); hoppet i hastighet virker for meg å være usannsynlig, spesielt gitt hastighetene vi ser på 40 og 41 gns.

 

Hva tenker folket?

 

Jeg skal få lastet opp bilder av skivene når jeg kommer hjem i morgen kveld.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker folket?

5 skudds serier over forbrukerkronograf kan man bruke til å si noe om gjennomsnittshastigheten - ikke noe annet. Innen ladeintervallet "min", til nesten "max" øker hastigheten svært nær lineært med kruttladningen. Om du plotter gjennomsnittene mot ladning skal du få en rett strek nesten - er det noen som ligger ute, så er det mest sannsynlig målingen som er feil.

Stort sett er det mye større feil i målingen enn det er variasjon i hastigheten. En gang satte vi to anerkjente kronografer etter hverandre og skjøt 20 skudd. en gav 15m/s ES, den andre 200, og snittet for den ene var 40m/s over snittet fra den andre. Lignende ting har jeg vært med på flere ganger, og det er aldri særlig imponerende.

 

Har du skutt, uten demper, uten kunstig lys, i solskinn, med varierende skydekke, kanskje med kronografen bare noen få meter foran pipa? Så måler du blant annet endringer i lysvinkelen og hastigheten til sjokkbølger og røykskyer, alt mulig egentlig. Etter mitt syn nesten nytteløst.

 

Bruk kronografen til å "ballparke" hastigheten, og la huller i papp fortelle deg resten, de lyver ikke. I det store skal du se etter lite høydespredning, uansett hold. Skal du konkurrerer på 100m bør du sjekke der, skal du på 500m... ja du ser selv hvor jeg vil hen.

Uansett, å jage lav ES med kronograf kan være en frustrerende øvelse, og å jage presisjon (på kort hold) via ES er i beste fall tøvete.

 

Eller i korthet: mål hastigheten om det ikke er for tungvint, og noter den. Men ikke gruble over den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

ES er Extreme Spread, det er en litt lite vitenskapelig parameter, den er bedre enn SD på små serier, der SD er tøvete - på serier med mange skudd vil SD være et bedre mål. Men ES på 3 og 5 skudd er uansett tøvete... Likevel sier det noe om hvor mye høydespredning du kan vente på lange hold.

Normalt har presise ladninger lav ES, men ikke alltid. Lav ES forteller ingen ting om presisjon, Men det forteller om jevne målinger, og høy ES antyder at målingene enten er dårlige, eller at ladingene er ujevne. ES på dine målinger forteller at du har et relativt alvorlig måleproblem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skrevet litt mer om skytingen på bloggen min, bilder finnes her: http://skytelogg.wordpress.com/2014/06/ ... ige-og-cz/

 

Jeg har sett litt på hva jeg har prestert i liggende tidligere med NP Trainer, og konkluderer med at samtlige av patronene jeg har ladet selv har høydespredning tilnærmet lik denne. Det er et godt utgangspunkt for videre eksperimentering, i det minste er jeg ikke langt uti skogen med hva jeg gjør ved pressa.

 

Planen er videre å lade opp en ny stige, fra 40 til 41.5, i 0.5-grains intervaller, for å se hva jeg har å hente der. 40 og 41 grains føltes riktigst for meg når jeg testskjøt, og jeg har tro på at det er et godt utgangspunkt for videre arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg sluttet å bruke den kronografen, evt. sett på hvor og hvordan den er plassert, noe er alvorlig galt. 879m/s med 41gr N140 går bare ikke. De hastighetene du har fått skal ikke være mulig med den kombinasjonen av børse, krutt og kule du har. Videre ville jeg enten gått over til papp, eller forholdt med til s-s verdier på skiva. Samlinger som ikke holder 9'er på 100m med den børsa virker og litt rart. Det bør gå bedre enn 30mm s-s med den redskapen. Kontroller med kjent ammunisjon, evt. annen skytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke helt dagen bak avtrekkeren selv, så spredningen er nok min feil. Nettopp derfor er jeg godt fornøyd med at jeg har spredning på linje med det jeg presterer på mitt beste med NP Trainer; det forteller meg at dette er en forbedring.

 

Hva kronografen angår er det en gang den jeg har å forholde meg til. Jeg skal anskaffe en annen på sikt, men det er en stund til jeg får gjort det. Under alle omstendigheter er ikke målet høyest mulig fart, men å ha et datagrunnlag å gå ut fra. Korrektheten i datagrunnlaget er således noe mindre viktig, så lenge datagrunnlaget er konsekvent i sin mangel på korrekthet.

 

Når jeg bytter kronograf, vil jeg naturligvis notere meg det, testskyte kjente ladninger, og rekalkulere sannsynlig faktisk utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hva kronografen angår er det en gang den jeg har å forholde meg til. Jeg skal anskaffe en annen på sikt, men det er en stund til jeg får gjort det. Under alle omstendigheter er ikke målet høyest mulig fart, men å ha et datagrunnlag å gå ut fra. Korrektheten i datagrunnlaget er således noe mindre viktig, så lenge datagrunnlaget er konsekvent i sin mangel på korrekthet.

Glem kronografen foreløpig. Hverken den eller noen annen kronograf kan fortelle deg noe du har reell nytte av på dette stadiet. Iallefall ikke om målet er presis og treffsikker skyting. Betydningen av hastighet er betydelig overdrevet hos mange. Om du fortsetter å kronografere (det stjeler fokus også) så få kronografen godt ut fra tak og slikt, og minst 5m foran rifla om du ikke har demper

Som det antydes over her så tror jeg knapt hverken rifle eller ladning kan produserere så store "samlinger" uten at noe vesentlig er galt. Det er nok enten skytter eller skive - storviltprøveskiver kan bli noe herpa, og derav gi litt rar anvisning noen ganger.

 

Uansett så er min "konklusjon" her:

- kronografmålingene er åpenbart fulle av feil, men de gir et bilde av en hastighetsøkning - så de kan brukes til å si noe om hvor du er på planeten ladevekt, og om hastighet som utgangspunkt til skyting og verifisering på lengre hold. Men du har det du trenger, videre hastigheter kan ekstrapoleres, og så verifiserer innimellom, enten med kronograf eller med skyting på langt hold

- "presisjonen" her sier ingen ting om ladningene. Det er alt for store slengere og store grupper, Mauser min fra 1918 samler bedre med ammo fra 1949 og med åpne sikter... Det er enten noe vesentlig feil med rifle/sikte, eller som du antyder, skytter har ikke dagen.

 

Mange ganger har man nemlig ikke dagen, og prøvde man å teste noe da, ja da fant man ikke ut noe og må om igjen - det er bare slik det er. Det er ikke få ganger jeg har testskutt ting i kafferus og "skal rekke før middag"-stress, og bare lagd en haug like store nytteløse samlinger...

 

Om jeg får lov til å gi deg et råd, så glem ladestiger en stund, og glem kronografering. Bruk ei av ladningene og skyt og tren, tenk på skytinga di og ikke på kronografen.

Sammenlign gjerne med den NP-traineren du har liggende, og få gjerne en som kan skyte til å teste rifla di. Og test gjerne rifla til noen andre. Men skyt - og tenk på skytinga di. Tuning av ladninger i ei slik børse handler om 5-10-15 eller 20mm samlinger, ikke om 8er eller 9er. Iallefall ikke med vanlige kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig solide råd fra deg, M67; takk for det.

 

Nå blir det nok en liten stund før jeg får dratt på banen igjen, men da har jeg i alle fall tid til å lade opp en hel haug med treningsammo. Her skal det lades og skytes (men mest det første...)

Link to comment
Share on other sites

M67 har som vanlig rett. En god kronograf gir deg bare så mye, en dårlig en mye mindre. Jeg bruker en Magnetospeed V2 og skyter vanligvis bare 15-20 skudd med hver ladning totalt før jeg stadfester hastigheten som jeg i praksis bruker i ballistiske program som shooter osv. Da er jeg ferdig med kronograferingen og bare skyter til krampa tar meg. Nå er 200'en velsignet lett å lade til da. Variasjon i hastighet har lite å si på høydespredning i praksis, bare prøv å legg inn forskjellige hastigheter i feks shooter.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...