Jump to content

Kjøp av håndvåpen når man tidligere har vært aktiv.


Malle

Recommended Posts

Jeg har tidligere vært aktiv pistolskytter i en årrekke og eid et par titalls håndvåpen. For et par år siden var jeg overbevist om at jeg ikke lengre hadde interesse for sporten og solgte mine siste håndvåpen - på eget initiativ og uten "pålegg".

 

Det siste året har det i midlertid "murret" litt igjen og jeg har kjent en dragning mot feltløyper og testing av ladninger på pistolbanen. Nå har jeg på ny meldt meg inn i pistolklubb og skutt min første 25m serie på fem år -det gav mersmak :D !

 

Jeg har ingenting i mot å skyte med klubbvåpen, men det hadde selvfølgelig vært kjekt med eget. På banen i dag spurte jeg om dette, og samtlige mente at det ville være unødvendig for meg å på ny skyte meg gjennom de seks månedene som nybegynnere må. Jeg er derimot ikke helt overbevist, og jeg skal ringe våpenkontoret, men de har tidligere servert meg mye rar info (som feks at jeg måtte kjøpe en jaktfelt rifle til trening før jeg kunne kjøpe en til konkurranse - dette ble heldigvis oppklart etterhvert).

 

Hva er mener dere? Må jeg dokumentere aktivitet i seks nye måneder før jeg kan søke på ny, eller kan jeg anta at jeg kan søke selv om jeg har hatt noen års pause?

 

Innspill mottas med takk :-) !

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du burde slippe 6 måneder karantene, men jeg lurer på om du ikke må det når du har solgt deg helt ut, altså ikke har eid noen håndvåpen på en stund. Jeg vet dessverre ikke.

 

Hør med kontoret først vel. Kan jo hende de sier det er greit å handle nå, og da er det jo ikke noe mer å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ... da ser det jo relativt lyst ut!

 

Men hva menes med aktivitet i disse dager? Da jeg var formann i en liten pistolklubb førte vi "treningslogg" for medlemmer og brukte den som evt begrunnelse når medlemmet skulle handle. Er det fortsatt nok, eller bør jeg få med meg et stevne eller to først?

Link to comment
Share on other sites

Rausheim, jeg skjønner jo selvsagt at politiet sikkert har litt info om han. Jeg forstår også at dette er gjeldende praksis på ditt kontor, men det betyr ikke nødvendigvis at det gjelder kontoret til Malle. Men, det kan selvsagt gjøre det, og jeg håper du har rett. Poenget er bare at det varierer så mye fra kontor til kontor i dette landet så man kan ikke ta noenting for gitt uten noe konkret å vise til.

 

Malle, du trenger ikke stevner, men det skader jo ikke. Aktivitet før "første" handel er treninger, som regel ført i logg på banen. Stevner er uansett gøy, selv om det selvsagt er mye morsommere med egne våpen enn med klubbvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info!

 

Jeg mener å ha lest i en eller annen forskrift at det skal vises foratåelse for at man tar en pause hvor det ikke er aktivitet, men jeg er jaggu ikke sikker. Uansett vil det hele stå og falle på våpenkontorets meninger og forståelse i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

I blant lurer jeg på hvor dere henter informasjon fra, når dere ikke søker hjemmel i gjeldende lovverk, forskrifter og en kjapp telefon til våpenkontoret..

 

Er flere gjengangere som alltid er innom med sine mer eller mindre fantasifulle løsninger eller meninger.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Personlig hadde jeg hørt med de, og så tatt det derifra. Kanskje går det helt knirkefritt, og da er jo alt greit.

 

Jupp. Får ta en telefon i morgen.

 

@MagnusM: tanken var å forhøre meg om hva som er "gjengs praksis" før jeg kontakter våpenkontoret, og derfor er jeg svært takknemlig for de innspillene jeg får :D !

 

Det verste som kan skje er at jeg må skyte seks måneder med klubbvåpen - og det har jeg overlevd en gang før :-) !

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle sitter med paragrafene og slikt i hodet, men man husker ting fra disse skrivene. Dette faller inn under samme kategori som de som tar en pause pga unger og greier. Våpenkontoret som det sognes til her følger boka etter bokstavene (slik det skal gjøres). Det kreves ikke 6 nye mnd, men det kreves en viss aktivitet og akkurat den biten må våpenkontoret svare på.

 

Slik her foregikk det:

Nytt gammelt medlem meldte seg på nybegynner/sikkerhetskurs (fikk vite etterpå at han hadde vært skytter før hos oss for en 15årish siden). Han lurte på åssen det var med disse 6mnd, jeg ringte våpenkontoret og fikk beskjed om praksisen, jeg skrev en anbefaling som jeg og leder skrev under på, så vips hadde han våpensøknadene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon for ca tre år siden da jeg fikk lyst til å begynne med pistol igjen etter flere års opphold.

En måneds trening og innmelding i den lokale klubben, dokumentasjon på tidligere aktivt medlemskap i klubb, anbefaling fra klubben og kjøpetillatelse var et faktum uten noe hokus pokus.

Link to comment
Share on other sites

Min klare oppfatning er at har man meldt seg ut av pistolklubb, starter klokka på nytt. = 6 måneders karantene. Intensjonen med forskriften er klart at man ikke uten videre skal få fatt i håndvåpen. Men det skal også sies at pod i rundskrivet sier man kan se bort fra 6 måneders regelen der det synes lite hensiktsmessig.

 

Når det er sagt..... Man kan tolke forskriften dit hen at det holder med minst 6 måneders aktivitet en eller annen gang i livet. :roll:

 

Med andre ord, dette er det praksisen på det enkelte våpenkontor som avgjør. Her på SunnMøre er det 6 måneder uansett som gjelder, etter hva jeg har erfart.

 

Våpenforskriften:

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Litt tilleggsopplysninger da jeg kanskje gir inntrykk av at her var det bare å møte opp på fire treninger, melde seg inn i pistolklubben og så var første pistolen i boks.

 

Overfor lederen i pistolklubben kunne jeg dokumentere langt medlemskap i andre klubber, samt at jeg i min tid (mange år siden...) har vært med å starte pistolklubb og fungert som leder i en periode.

Full jaktgarderobe, godt voksen, tidligere befal og så langt i livet rent rulleblad (en fartsbot tilbake i 1972 :oops: ), hjalp vel også på når lensmannen vurderte min søknad.

Forøvrig var jeg innstilt på å kjøre mine 6 mnd prøvetid da jeg startet opp med pistolskyting igjen.

 

Hadde jeg bodd i en større by ville oppskriften til Vingemutteren (starte på null, 6 mnd medlemskap) nok blitt løsningen...kanskje?

På et lite sted kjenner folk hverandre, og i mitt tilfelle ble nok 6 mnd regelen lempet litt på med bakgrunn i det jeg nevner ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av fartsboten og forsvaret -men med lang pågående tjeneste i en etat i justissektoren- så er mitt "rulleblad" nesten identisk med ditt seawolf.

 

Uansett, så er det ingenting som haster. Det hadde selvfølgelig vært kjekt om man kunne ha stilt på et par stevner med eget våpen, men seks måneder går fort i godt selskap :D !

 

Jeg vet uansett hva jeg må forholde meg til i løpet av kommende uke.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bodd i en større by ville oppskriften til Vingemutteren (starte på null, 6 mnd medlemskap) nok blitt løsningen...kanskje?

På et lite sted kjenner folk hverandre, og i mitt tilfelle ble nok 6 mnd regelen lempet litt på med bakgrunn i det jeg nevner ovenfor.

Som jeg skrev, pod har lagt inn mulighet for unntak i rundskrivet, så det kommer an på våpenkontoret hva de anser som greit. Lokal kjennskap kan gå begge veier :wink: Men som oftest vår vei, da dagens problem for all forvaltning er usikkerhet. Det kjente byr ikke på problemer å vurdere, det ukjente/udokumenterte (Hører dere alle som får avslag i hytt og pine på våpensøknader) er slikt man er firkantet på. (Og som oftest med god grunn har jeg med tiden oppdaget).

 

Slike som seawolf er svært lette å vurdere, der er det egentlig kun om vandel fortsatt er som før som er interessant. En kjent størrelse om man vil, noe en normal nybegynner eller lite aktiv skytter som begynner på igjen ofte ikke er.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg snakket med mitt lokale våpenkontor og fått følgende svar: det er ikke nødvendig med seks nye måneder så lenge jeg har dokumentasjon på tidligere aktivitet, nytt medlemskap, at jeg har vært registrert med håndvåpen tidligere og at jeg får et føgeskriv fra rette vedkommende i ny klubb. En svært positiv samtale med klare og tydelige svar på mine spørsmål :D ! Jeg fikk inntrykk av forståelse for at man kan gå lei i perioder, men få lyst til å begynne på nytt. Det er antagelig en fordel at jeg solgte mine håndvåpen på eget initiativ når jeg ikke lengre var aktiv, og at jeg ikke ventet til jeg ble pålagt å selge som følge av manglende aktivitet/ behov.

 

Da gjenstår det bare å rote frem gamle resultatlister -hvorav de fleste er "pre - internett"- gamle medlemskort og alt det andre.

 

Det ble også opplyst om at det for tiden er mye arbeid fordelt på få personer slik at behandlingstiden er relativt lang, men så har jeg heller ikke hastverk. Enn så lenge kan jeg skyte med klubben sine våpen og la bankkontoen legge på seg litt. Det tror jeg blir nødvendig siden fruen -til min store overraskelse og glede- har gitt uttrykk for at hun vil være med :D !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...