Jump to content

Tørrtrening/mengdetrening med pistol


Cossack

Recommended Posts

Hmm.

Har noen tanker rundt dette. For min del har jeg aldri orket å drive med tørrtrening, jeg synes det er jævlig kjedelig.....

Nå skal det sies at de fleste toppskyttere anbefaler det, jeg er ingen toppskytter, langt derifra :wink:

Jeg skyter med pistol fordi jeg synes det er gøy.

 

Har for øyeblikket: En dyr konkuranse pistol i .22, en .45acp pistol, en .357mag revolver og en .44mag revolver.

 

.22 pistolen har ikke blitt brukt på flere mnd og selges snart.

 

Det siste halve året har jeg KUN skutt magnumladninger i revolver og kraftige .45acp.

Og resultatene blir bedre og bedre.

 

Tilvenning til rekyl tror jeg er stikkordet. Etter x antall skudd med fulladet .44 er det nesten ikke merkbar rekyl i .357 lengre og skytingen blir bedre.

Overrasket meg selv her om dagen, 6 skudd .357mag ble skutt på en ca. 40x30 feltskive, (trekant) stående frihånd på 60m. 5 satt, en var hårfint utenfor.

Det imponerer neppe Norgestoppen, men i forhold til mine tidligere resultater er det bra.

Og jeg har det gøy på banen :mrgreen:

 

Jeg vet med meg selv, at jeg burde trene masse .22 på små mål hvis jeg skal bli god, men jeg gidder ikke. Det er ikke derfor jeg driver med dette.

 

Jeg er vel prototypen på en "rekerasjonsskytter" og trives med det, men jeg har blitt en bedre skytter av å skyte rekylsterke kalibre.

 

Skal du vinne NM, se bort i fra alt jeg har skrevet :D

Link to comment
Share on other sites

Helt uavhengig av om du er i norgestoppen eller er en D- eller C-skytter, vil du bli langt bedre med en trening i uka + tørrtrening enn med kun en trening i uka.

Noen finner glede i høye smell og kraftig rekyl, andre finner i tillegg også glede i det å bli bedre - uansett utgangspunkt :-)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var aktiv nybegynner (hovedinteresse praktisk skyting) så tørrtrente jeg ikke på blinker, men trakk våpen fra hylster og fant sikte mot forskjellige gjenstander på veggen. Så trente jeg på mag. skift. så trente jeg på å bevege meg med/uten mag skift samt finne sikte når jeg kom frem.

 

Min erfaring er at som nybegynner så er det mye å hente på tørrtrening.

Link to comment
Share on other sites

Tørrtrening er kanskje kjedelig men utrolig effektivt hvis man gjør det "riktig"

 

Det du må finne ut av er hva du evnt sliter med og hva du må gjøre for å bli kvitt dette.

 

feks

 

Bruker man lang tid på første skuddet,ville jeg trent løft og førsteskudd. Skyter man ett førsteskudd innen 2,5 sek innenfor 20cm på 25m så treffer du stort sett alt i en feltløype også.

 

Strekker ikke tiden til, er ett dobbeltskudd i samme figur tingen å trene på. det igjen gjør at man henter inn mye tid på en standplass.

 

Men det viktigste av alt er nok nøyaktighet, det å se på siktet og ta ett godt avtrekk. Gjør du det i tillegg til å klemme hardt i våpenet så skal du nok treffe det meste....slurver du ett sted, ja da er du i kanten eller ute av skiven med en gang figurene begynner å bli små....dvs mindre enn 1/1 !!

 

Det jeg hadde gjort var å reise på en 25m bane, sette opp en duell skive og stått der å skutt med en 22kal til du kunne sette alle skuddene innenfor 9'ern gang på gang....og for å presse tiden ned forsøk deg med 2 skudd på én visning....;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

...

Nå skal det sies at de fleste toppskyttere anbefaler det, jeg er ingen toppskytter, langt derifra :wink:

Jeg skyter med pistol fordi jeg synes det er gøy.

 

...

 

Det imponerer neppe Norgestoppen, men i forhold til mine tidligere resultater er det bra.

Og jeg har det gøy på banen :mrgreen:

...

Jeg kjenner faktisk noen toppskyttere, med både lang og kort pang. Og en av de få tingene alle disse har felles, er at de syns det er gøy å skyte! Det er da vel ingen som bruker så mye tid på noe så frustrerende og lite lønnsomt hvis de ikke syns det er gøy?

 

Jeg skyter mest bane, og ikke minst endel luftpistol om vinteren. Men vær sikker på at hadde det ikke vært gøy så hadde jeg funnet meg en annen hobby for lenge siden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner faktisk noen toppskyttere, med både lang og kort pang. Og en av de få tingene alle disse har felles, er at de syns det er gøy å skyte!

 

For all del. Jeg har da heller ikke påstått noe annet? Det var på ingen måte ment som nedrakking på de skytterne som faktisk trener og blir gode.

Kjenner også en del skyttere i Norgestoppen i Felt, og de har det veldig gøy på banen.

 

Innlegget var ment som et humoristisk innspill til trådstarter, og jeg påpeker vel også at det er mye treningsverdi i tørrtrening. Jeg prøver bare å påpeke at det ikke er nødvendig å drive masse (for meg, drit kjedelig) "seriøs" trening for å ha det gøy på banen!

 

Men det skal også sies at jeg har vært borti "De Seriøse"

"De seriøse" er stort sett baneskyttere som ser ut som de akkurat har spist sitron.

Alt annet enn .22 og .32 er "useriøst fra et sportslig synspunkt, OL og VM programmene skytes med .22 og .32 må vite"

Disse menneskene skal ingen få meg til å tro skyter fordi det er gøy å skyte. De skyter fordi det er gøy å se at den elektroniske skiva viser korrekte skuddbilder. Våpen er ikke gøy, det er presisjonsinstrumenter for internasjonal idrett og alt annet er useriøst :wink:

 

Det var vel en tidligere NSF president som utalte at det ikke var nødvendig med våpen for å drive med skyting, man hadde jo så gode simulatorer, og man skjøt jo uansett på elektroniske skiver :roll:

 

De har det sikkert gøy på banen de også, men det er ikke det jeg liker ved skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men det går ann å like begge deler Goatboy.

 

Selv ser jeg ut som om jeg akkurat har spist sitron når jeg står på banen og trener presisjon eller skyter konkuranse på bane. Men det er handler ikke om korrekte skuddbilder, det handler om spenningen i konkuransen. Man konkurerer både med seg selv og andre, og da krever det konsentrasjon.

 

Men jeg synes også felt er veldig morro, og alt som smeller er gøy! Jeg synes det er like gøy å skyte magnum-felt som å skyte vm fin, og begge deler krever "seriøs" trening for å bli god. Jeg vil gjerne vinne når jeg skyter felt også, og uten konkurranse-elementet blir det jo ikke like morsomt. Spenningen blir jo borte da.

 

Så jeg sier ja takk - begge deler. Både store smell og "instrumentpresisjon".

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...