Jump to content

Beste Jaktadio - Uansett pris


Tolvsju

Recommended Posts

Er vel Icom IC-F51 eller IC-F34 som er vel blandt toppsjiktet. Men då er det radioer frå 3.000.- til rundt 6.000.-

 

Men ein IC-F34 blei testvinneren i siste testen til VIllmarksliv, så det er vel i grunn ein god radio. Trur at F51, kom ned på lista på grunn av prisen, ikkje kvaliteten. F51 er dessuten ein av dei minste jaktradioene også.

 

Så eg ville nok ha havna på ein IC-F34 hadde eg kjøpt ny i dag og pengene hadde vært der. :)

 

VX-170 er ikkje ein jaktradio, men ein absolutt god amatør radio. Men då hadde eg også vurdert ein Icom IC-F3022, som var best i test i forhold til pris/ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både VX170 og F34, min helt subjektive opplevelse er at 170`en er ett hestehode foran. Litt bedre lyd, helt vanntett, virker mer solid og batterikapasiteten virker å være ganske lik selv om den har 1400mah batteri mot f34s 2000mah.

 

F34 er lovlig jaktradio, 170 må modifiseres for å sende under 140mhz og da ryker CE godkjenningen = ikke lovlig som jaktradio. Ikke at den blir dårligere av det...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tron skreiv :

F34 er lovlig jaktradio, 170 må modifiseres for å sende under 140mhz og da ryker CE godkjenningen = ikke lovlig som jaktradio. Ikke at den blir dårligere av det...

 

Ikkje så værst skrevet det der Tron.. :mrgreen:

 

Ellers så er den 170`en ein god radio det. Men mottaker delen i den, er et godt hakk betre. Service teknikeren som eg snakka med på Vhf Communication i Oslo, sa at IC-F3GT og IC-F34 er blandt dei beste radioene som Icom har levert.

Som regel er amatør radioene enklere oppbygd. Men for all del 170`en klarer seg veldig godt den, så absolutt ein god radio.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv Zodiac Team Pro radio. Denne har et meget godt mottak. Har flere ganger opplevd at jeg hører de andre, men at de ikke hører meg. (De har da benyttet både Icom og Lafayette)

Den beste detaljen på denne radioen er at batterikontaktene er omsluttet av en pakning. Dette sikrer at en ikke får tull med radioen om så lommen er full av vann. Har opplevd at Lafayette jeg hadde tidligere sluttet og fungere og måtte tørke kontaktpunktene mellom batteri og radio for at det skulle fungere.

 

Grunnen for at jeg gikk for Zodiac er at tilbehøret også fås i vanntett utgave. Monofon og kontakt mellom radio og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vel også tolkes som at din radio sender dårlig?

:oops: Tja muligens dårlig formulert. Men jeg har vært så heldig at jeg har fått målt effekten på antennen. Og den er "spot on" på den lovlige 5Watt uteffekten.

Har og testet dette med kompiser som har Lafayette og minog en annens Zodiac. Zodiac nådde lenger.

 

Men ser nå at Icom er blitt veldig billig...

Link to comment
Share on other sites

VX-8 er ein ganske ny radio på markedet. Men hvis du skal ha den som jaktradio, så blir det ein dyr jaktradio med funksjoner og dippedupper som ingen kan benytte seg av alikevel. Men den har fått skryt, så det er nok ein god radio uten tvil. Og ja Kenwood har også bra radioer, men dei har mindre utvalg og modeller enn Yaesu og Icom.

Link to comment
Share on other sites

men no var jo priskriteriet fjerna i denne tråden :D

var det kun pris og kvalitet med jakt 1-6 som var kriterier hadde vi alle tusslet rundt med 3-knappers icom... men som nerd er det andre kriterier som definerer totalopplevelsen, bluetooth er da heller ikke bortkastet på jakt. trådløst headsett er sikkert flott, selv om det nok suger strøm (ref mobiler med bluetooth).

 

trådløs oppkobling til PC for endringer av kanaler er også fint for den som ikke har kabel....

 

er forresten ikke nerd (eller prøver å begrense meg :roll: )... lever lykkelig med en norsk-kjøpt VX-6. hvor eneste savnet er klokke :!::!::!: og tja litt den fungerende dual funksjonen på VX-7. Den billigversjonen "hoppe frem og tilbake" dual saken på VX-6 er verdiløs....

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er riktig det der med prisen. Men det eg er redd for i dei nyare radioene, er at når dei putter alt det stæsjet inni, og radioen ikkje går opp i størrelse, så går det mest sannsynlig påbekostning av et eller anna. Største problemet ved masse prat, er kjøling.

Den bluetooth`en, er ein snasen sak. Men eg meinar og ha fått med meg at det var et enormt strømforbruk ved å bruke det. Så då bør du ha minst et par ekstra batterier og batterikassett med deg.

 

Og behold den VX-6`en din, det er ein fin radio, :)

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng med flere funksjoner i samme innpakning, men teknisk utvikling tar vel hånd om noen av problemene.

 

Er også mange meninger om hva den ideelle jaktradioen er. Etter 14 dager til fjells uten mobil, aviser og radio er jeg happy for all underholdning og jalla noen kan klare å trykke inn i en jaktradio. Ønsker meg stereo bluetooth headsett til en trudelutt på P3.... vil ha dual band så jeg fanger opp "nice to know". Synes det er knall å ta inn nyhetene på TV2 (lyden selvsagt, bildet må vi vel vente på en stund :wink: ). vil gjerne ha GPS modul, trykk, kompass, temperatur og klokke.... yeasu VX-8 har vel det meste på gang? Satelittelefon får vi vel og en gang.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Her er en beskrivelse av min radio, Albecom (jeg har Pro-fighter V3), veldig fornøyd med den!

- - - - - -

Albecom Jaktradio är kända för bästa kvalité och räckvidd

Ständig produktutveckling, anpassning av produkterna till nordiska krav samt ett stort antal professionella återförsäljare, har gjort Albecom till ett ledande varumärke inom jaktradio och yrkesradio.

Naturligtvis militärklassificerad enligt den stränga och krävande MIL STD 810 F-standarden.

 

Vilken jaktradio du än väljer så får du

3 års radiogaranti

Bästa räckvidd enligt tester

Fuktklassning IP65 bland dom högsta

Litiumbatteri med en passning på ca 30 timmar

Inteligent bordsladdare som laddar på 2 timmar

Telefonsupport dygnet runt 365 dagar per år

Albecoms välkända kvalité och service sedan många år tillbaka

 

 

Pro-Fight.170.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...