Jump to content

Lading av .44 magnum ammo til Desert Eagle


BMM

Recommended Posts

Heisann!

Etter å ha skaffet meg en Desert Eagle i .44 magnum og en god del turer på banen med kjøpeammo så ser jeg at behovet for å lade hjemme melder seg :lol:

Jeg har tidligere blitt fortalt at det er ok å lade med belagte kuler av typen H&N og Frontier, prisene på disse kulene er jo veldig gode! Er det noen som har erfaringer med bruk av disse kulene i Desert Eagle (Har ikke lyst til å oppleve blying i avgass system da jeg har hørt mange skrekkhistorier om dette på nettet).

I så fall hvilke hetter og hvilke type krutt anbefales?

Jeg er helt fersk i faget som hjemmelader så alle tips mottas med takk :D

(Jeg har nylig skaffet Lee turret ladepresse, carbide dies i .44 mag. og masse hylser i S&B og Fiocchi, hylsene er selvfølgelig sortert etter merke)

Link to comment
Share on other sites

Han kan nok glemme alle krutt bortsett fra N110 og Hodgon sin tilsvarende H110 til det våpenet der :)

 

Han må også bruke 240gn kuler for at det skal være korrekt i forhold til siktene på pistolen.

 

Semi-jacketed bullets provide best functioning and reliability.

Do not use unjacketed lead bullets. Full metal jacket bullets may be used if they have a fully

encapsulated base (no open lead core base).

The Desert Eagle pistols are designed for:

.357 Magnum ammunition (158 grains)

.44 Magnum ammunition (240 grains)

.50 Action Express ammunition (300/350 grains)

in accordance with industry standards (SAAMI STD).

Link to comment
Share on other sites

158gn speer soft point et eller annet. 15,7gn N110 om jeg ikke husker feil (har ikke klokeboken jeg rabler ned alt i her med pulten).

 

Samler ganske bra og lager fine hull. Det fine med DE i .357 er at du klarer ikke å lage ei farlig ladning til den sånn uten videre og ikke med 158gn ihvertfall. Så lenge man holder seg til N110 så vil det ikke være farlig.

 

Begynn på 15,1gn N110 og jobb opp helt til den veksler fint. Så gir du den litt ekstra for å være sikker på vekslingen :winke1:

 

Faktorkrav trenger du heller ikke tenke noe over, da "alt" som veksler av 158gn i en DE er godt innenfor faktorkravet.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takker for alle gode svar :D

Ladeboken skal bestilles omgående og jeg tror at jeg kommer til å satse på de belagte kulene i 240 gr.

Har dog et spørsmål angående kuler i dette kaliberet ettersom at jeg ser at noen kuler er levert med en rille som er kalt crimp groove (krymperille?) mens andre kuler igjen ikke har denne rillen, er det noen spesielle anbefalinger/preferanser i forhold til rille og magnumladninger? Må en i så fall ha spesielle dies for å kunne benytte kuler med en sånn rille?

Ser også at dere anbefaler både N110 og H110 på kruttfronten, hvilke av disse har dere best erfaringer med?

Hvilke typer hetter må en ha for å tenne disse kruttypene pålitelig?

Link to comment
Share on other sites

For å hindre at kula dyttes dypere i hylsa ved rekyl (Ikke på patronen i kammeret,men de i magasinet.), anbefales god rullekrymp på revolverpatroner. DE headspacer på randa og ikke på hylsemunningen. Belagte kuler er så myke at du greit klarer å presse hylsehalsen (rullekrympe) inn i kula selv om den ikke har krymperille. Uansett viktigst at kalibrerings-/utstøter-dien står så langt ned at den kalibrerer hylsa ordentlig, dette er også viktig for godt kulehold.

 

Det finnes verktøy for å lage krymperille, men ser ikke helt verdien av dette.

 

Overdreven rullekrymp kan deformere kula såpass at det går utover presisjonen. Ladeboken viser bilder av korrekt rullekrymp, her fra en annen kilde:

 

lyman-crimp.jpg

 

N-110 tenner greit med vanlige large pistol. Large magnum pistol trenger man egentlig ikke medmindre det er (svært) kaldt. Også noen amerikanse krutt som kanskje trenger det (H-110 etc.).

 

Vihtvuori bruker bare large pistol-tennhetter i anbefalingene sine:

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/handgun-reloading/-44-remington-magnum-.html

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg et lite innspill.

 

Min D.E, en Israeli Mk XIX, har en ganske grov utformet materampe i løpet. Når den veksler "spiser" den littegrann av hylsen. Noen typer fabrikk veksler dårligere enn andre, og jeg har kommet frem til at det er crimpen som forårsaker klikk. Grunnen til at jeg er temmelig sikker i min sak er at jeg også har et Magnum Research-produsert 10-tommers løp, som er har en svært annerledes utformet materampe og som mater allt jeg har foret den av ammo, men tilgir likevel ikke dårlig skytestilling.

 

Det er to løsninger:

 

1. Når du lader selv, sørg for god crimp. Magtech-fabrikk har god crimp og er den kjøpeammoen som veksler best/"glattest"..

 

2. Dremel, filtbit, metallpolish og en stødig hand.

 

Magnum Research til venstre, originalt IMI til høyre:

 

DJCUNqL.jpg

 

Noe å tenke på dersom du også skal ha litt levetid på messingen din.

 

En annen ting, kammerveggene på ørnen er betydelig tykkere enn på de fleste (alle?) revolvere, og den spiser harde ladninger dagen lang, om det er din greie ;)

Link to comment
Share on other sites

158gn speer soft point et eller annet. 15,7gn N110 om jeg ikke husker feil (har ikke klokeboken jeg rabler ned alt i her med pulten).

 

Den ladinga er temmlig hard, men "innafor", Lapua/Vihtavuori angir 15.9gr som max for 158gr Speer. Har lada .357 til revolver (686 6") med 16gr N110 og 158gr kule og det sparka som et lite esel! :lol:

 

N110 er supert krutt til en fersk hjemmelader som skal lade .357 og/eller .44 Magnum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler ikke ladning til Desert Eagle i en revolver :) Det er, skal vi si, "interessant".

Ørna tåler fint ladninger over på den røde siden med N110-krutt, ihvertfall med 158gn kuler. Men selvsagt, får du de typiske tegnene på overladning så må man gå ned litt.

 

Ladninga jeg henviser til pakker kruttet ganske bra sammen.

Link to comment
Share on other sites

H&N Kuler holder jeg laaaaaaaaangt unna min XIX 44!

Testet et magasin ,og etter få skudd så var sleiden "sveiset" fast.

Måtte flattrekker til for å åpne den!

3 timer med blyfjerning fulgte deretter.

Frontier beholdt blybelegget,men hadde en tendens å jamme seg ved kamring.

Foretrekker helst å mate den Nosler sjsp og Hornady xtp.

Skal prøve Magtech kuler så snart det lar seg gjøre,da disse har tilsynelatende fin nogenlunde avrundet

form i tuppen.

Min DE liker ikke for flate kuler,da de hekter seg fast under matinga for ofte til at det blir gøy å skute.

Link to comment
Share on other sites

Skrekk og gru!!! :overrasket:

Skjedde dette med H&N kulene som var belagte og av typen HS (High Speed)? Brukte du hardere ladning enn vanlig i så fall hvilket krutt? Hvor hard crimp?

Har du noen gang observert noe lignende med bruk av Frontier?

Beklager så mange spørsmål på kjappen her, men dette er jo selve marerittet til mange DE eiere, min (høyt elskede DE!!!) er en MK 1 så det er ikke sikkert at deletilgangen er like kurant som for de nyere modellene og derfor må jeg være forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Kulene var av den "gullfarga" belagte sorten,240gr Flatnose.

Tok ikke hardere Crimp enn jeg bruker på Nosler/Hornady.

Ladninga da var vel 22,5-24.0grains N110.

Kjøpte 250stk frontier (245gr)kuler å ladet med samme trøkk.

Fikk ingen "sølvavleiring" som bruker å være en god indikasjon på at bly er blitt eksponert og sendt igjennom systemet.

Eneste problemet jeg hadde med frontier var at kula kanskje var for feit/flat i tuppen,sånn at den lettere hekta seg.

Men har lyst å prøve frontier på nytt,etter å ha polert materampen,å kanskje øke crimpen bittelitt.

Tror det absolutt beste for DE'n hadde vært ei Roundnose kule,men jeg har ikke funnet noen slike.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...