Jump to content

Blaser R8 kniv.


villmannen

Recommended Posts

Hvis en foldekniv er greit nok til jakt og 2,5k er ok å betale for en umbrakonøkkel er det vell bare å handle?

Selv har jeg en umbrakonøkkel liggende sammen pusseutstyret, tar jo aldri børsa fra hverandre ellers. En god jakt kniv koster jo ikke mer enn 300 på tilbud.

Men det er nå bare meg...

Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at eg alltid forlegger nøkkelen til blazeren, skulle helst hatt den på kniven :-)

 

Det finnes nok mer elegante løsninger enn å kjøpe overprisa sak som antagelig er laga i Kina. :winke1:

-Tilpass en unbrako til nøkkelknipet isteden.

-Kjøp en bedre kniv (til litt mer enn 300 på tilbud) og modifiser den med unbrako.

-Bytt ut alle skruene på Blaseren til flat.

Link to comment
Share on other sites

For 2500 hadde jeg heller tatt en prat med hartex, Dagl, Berserk, sclalars eller Arcturus.

Kunne ikke vært mere enig. Skjønner ikke hva man skal meg plast når man kan få håndlaget 1.klasses kniver til rundt samme pris. Men forskjellig smak, å det skal vi som driver med dette egentlig være veldig glade for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Korleis er Fallkniven PHK?

Stålet i eggen på denne er også rimelig sprøtt, spesielt siden det er herda relativt hardt, men samtidig er det finere struktur i stålet som bidrar litt i positiv retning.

Dette er en dedikert jaktkniv som vil prestere best i kjøtt og myke materialer, og du må være litt forsiktig med bein. Så sant du bruker den riktig i forhold til dette bør eggen holde ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbakemelding. Kva er det beste stålet i ein allround jaktkniv? Kjekkt viss den er rustfri :-)

 

Skal du ha en foldekniv som ren jaktkniv ville jeg valgt stål: S30 V Eller VG10 der Spyderco Endura eller Paramillitary er alternativ.

 

Skal du ha en vanlig kniv som allround jaktkniv ville jeg valgt en pen tradisjonell "norsk slirekniv" med laminert ikke rustfritt blad fra en av forumets eminente knivmakere.

 

Selv bruker jeg mye foldekniv og har valgt Spyderco Pacific Salt som har ett helt 100% rustfritt blad, og ingen "linere"som gjør renhold enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt work sharp. Eletrisk med belter, vudere og kjøpa ken onion sin versjon der du kan justera vinkel.

Kjekt om kniven helde eggen lenge. Kniven skal ikkje brukast til og dela bein med, men må tåla og bli brukt til utbeining av kjøt.

Link to comment
Share on other sites

Et rustfritt stål vil ha dårligere mekaniske egenskaper enn et ikke-rustfritt, men når du først skal ha dette er RWL-34 noe av det bedre på markedet når du vil ha en god eggholdbarhet på en ren jaktkniv. Dette forutsetter selvsagt at det er herda riktig.

Ut over det kan du vurdere VG-10.

 

Stål som S30V, 440C og Elmax vil være sprøere enn disse ståla, noe som gjør de mindre egna i en kniv som skal være skarp.

De vil ha lettere for å chippe, så de må ha en buttere eggvinkel, som gjør de dårligere til å kutte.

Link to comment
Share on other sites

Kva eggvinkel bør ein jaktkniv i VG-10 stål ha?

Kva bør PHK kniven ha? Likte formen på den.

Det kommer litt an på hvor flink man er og hvor forsiktig man bruker den.

VG-10 bør nok ligge på minimum 35 grader totalt, og SGPS (3G i PHK) antagelig minimum 40 grader.

 

Polering av eggen er viktigere jo hardere og sprøere stålet er. Riper fra sliping vil fungere som bruddinitieringspunkt og gjøre eggen svakere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...