Jump to content

Noen som kan gi info om denna hylsa?


Detektor

Recommended Posts

Takk for raskt svar.

Det jeg reagerte på var att hylsen var så utrolig konisk..

Er vell ikke normalt på hylser av nyere dato..

Var dette ammo som tyskerne kunne brukt under krigen ?

Ble funnet utfor hytta, å den var innvadert av tyskerne under krigen..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt utenkelig at en rifle fra det okkuperte Frankrike kan ha funnet veien til Norge under eller etter invasjonen. Det står litt på nettet om hvordan tyskerne holdt våpen og ammunisjonsproduksjonen i gang i Frankrike. Jeg kan ikke se for meg at det lå igjen mange av disse hylsene på norsk jord etter krigen, men kanskje noen av de dedikerte krigshistorikerne her på kammeret vet mer?

 

french-lebel-mle-1886-93m-r35.jpg

 

file.php?id=144592&sid=cac3910e8c8c8c99129c8d5215f1dc87

 

mas36.jpg

 

Spesiell hylseform ja!

2085%20WW2%208%20Lebel.jpg

Link to comment
Share on other sites

EN HISTORISK BANEBRYTENDE PATRON I ÅR 1886:

Fine bilder fra Scarrow. En annen ting en bør nevne om denne patronen var at fanskmennene var de første som kom med røksvakt krutt som standard. Patronen var et veiskille mellom svartkrutt og røksvakt krutt. Denne patronen fikk raskt følge av de andre landene som kom etter med sine patroner i røksvakt krutt, og svartkruttet var dermed militært sett gått ut på dato.

 

Bildet fra Scarrow som viser en tysk soldat med hjelm bruker en Mas-36 (også fransk) som hadde et annet kaliber, men viser likevell at tyskerne hadde litt av hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ok, informasjon om denne hylsa:

8mm. Lebell er et kapittel for seg selv som tilsier at dette ikke er en hvilken som helst patron.

Som tidligere nevnt er dette den første røksvake patronen som fikk Europa/værden til å reagere innen våpenteknologi. På sin tid i 1886 var denne en revolusjon som kortvarig ble fransmennene til egen fordel. Patronen ga høyere utganshastighet - lavere vekter med mindre kuler og kaliber - større gjennomtrengning - logestikk fordeler med større kvanta pr. kg/tonn. Flatere kulebane, ikke bare det, men til og med en magasinrifle! o.s.v. Frankrike lå dermed langt fremme i teknologien der og da. Allerede i 1887 klarte en fransk desertør å smugle det hemmelige vidundret over til erkefienden Tyskland, med våpen og ammunisjon.

Tyskerne prøveskjøt med godsakene og fant straks ut at deres 11mm. for Mauser mod. 71/84 for svartkrutt var det "Game Over". Brødrene Peter Mauser & Co. måtte trolig brette opp ermene og komme frem til en Mauser mod.1888 med 7,92x57. Hele denne tidsepoken var utrolig spennende med tanke på våpen og patronutvikling.

Jeg leste et sted om en første treffning med den moderne 8mm. Lebell, jeg er ikke sikker på hvor og når, men det var trolig Afrika et sted. Man mente at slikt burde forbys med internasjonale lover/konvensjoner, man så ikke hvor skytterne skjøt fra, dessuten var dette i seg selv feigt. I dag kan vi le av det siste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...