Jump to content

Demper til .223?


John H

Recommended Posts

Siden eg er en hagle mann og dermed rimelig fersk i rifle verden får dere unnskylde vist eg stiller "dumme" spærsmål. :lol:

Har etter annbefalinger fra brukere her sendt inn en søknad på .223 i stede for .222.

Har sett på diverse riflepakker men tar det kuligt enda.

Er litt sugen på demper da eg ser det meget praktisk og kunne skyte rev uten og vekke alle naboene rundt meg.

Etter og ha sett noen dempere bare demper 20 db lurer eg på hvor mye demping en kan forvente og få på en .223?

Hva mener erfarne rifleskytterer om merke demper osv..? :D

 

Takker!

 

John

Link to comment
Share on other sites

har en br-t reflex demper.er utrolig fornøyd med den...høres ut som ei salongrifle....

demperen i seg selv er tung,og er i stål..men fordelen med den er at den bygger innover geværet,og stabiliserer balansen i våpenet,og rifla blir heller ikke så lang å u-handterlig i glugga....jeg kjøpte min howa 223,med br-t reflex demper.....og nå er den toppet med en zeiss 8x56...justerte avtrekket ned til 1200 gram...er en fordel med lite drag i avtrekkeren når mikkel er kjapp i bevegelsen på åte.....

rifla er spesialtilpasset gluggejakt på rev......(for tung å dra med seg på fjellet) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en Hauskendemper på .223 rifla.

Det er ikke ubehagelig å skyte uten hørselvern, omtrent som en .22lr rifle.

 

Ser at mange her inne er svært fornøyd med diverse A-Tec varianter, har dessverre ikke prøvd disse, men kommer nok til å prøve en etterhvert.

 

Uansett om du velger Hausken, Br-Reflex, A-Tec osv... tror jeg dempinga er god nok.

Forskjellen ligger i vekt og forflytting av tyngdepunkt.

Og da kommer det an på hva du skal bruke rifla til, en posteringsrifle til rev er det ikke så farlig om blir litt fortung eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, vilken variant er det du har på 223. en når den høres ut som salong rifle?

Standar, standar med bakstykke, standar med forstykke eller hele pakka?

Tror ikke for min del at vekt blir et problem uansett, reiner ikke med at det blir timevis med bærsa på ryggen.

En kommer langt på en time.. eller to... He-he.

 

 

 

John

8)

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, vilken variant er det du har på 223. en når den høres ut som salong rifle?

Standar, standar med bakstykke, standar med forstykke eller hele pakka?

 

Hmmm. Godt spørsmål :oops:

Tror neppe jeg har nyeste variant, men en rask måling ga akkuratt totallengde på ca 25cm,

ca 8cm er bak munning.

 

Når det gjelder 20db... Her mener jeg Jmonsen tar feil.

Desibelskalaen dobler seg for hver 10db, ikke for hver 3db.

Altså er 110db dobbelt så høyt som 100db.

 

En demping på 20db er altså betydelig.

 

Dette er etter hukommelsen, men mener at et vanlig rifleskudd ligger rundt 130db. Dette er over skadelig grense.

En reduksjon med 20db vil sende deg under et farlig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at dette er et tema som kansje ikke er like enkelt i teorien som i praksis.

Noe av dette må gjerne praktiseres for og skjønne/føle forskjellen.

Teori og praksis..... ja-ja.. :?

Setter uansett pris på svar fra folk som har deltatt.

Ser jo ingen grunn till og bomme på ting andre har prøvd/bommet på før meg! :D

 

 

John

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Da kom Leon med fasiten. DB nivåene er tydeligvis høyere enn jeg husket.

 

Hva mener du med lydtrykket? Husker jeg så feil når jeg mener at db skalaen dobler seg pr 10db?

Får det ikke til å stemme at 113db er dobbelt så høyt som 110db :?: så det er mulig vi opererer med to forskjellige definisjoner her :?:

Link to comment
Share on other sites

Dere som har Hausken demper, er det standar demper dere bruker eller?

 

:mrgreen:

 

 

Jeg har standard med titanrør, et par som jeg jakter med har full-lengde Hausken, vanskelig å si om de demper mye bedre. Prøvde litt ifjor høst å sammenligne uten bruk av måleutstyr annet enn øret, men forskjellige kaliber gjorde det vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

v-max , var dette en pakke du kjøpte hos Jaktdepoet?

Har sett mye på disse pakkene men klarer ikke bestemme meg, for mye og velge i.. :lol:

God/grei pressisjon på børsa?

 

Stakkars Mikkel rev.... :twisted:

 

 

John

:lol:

 

ja,kjøpte en rifle pakke hos jaktdepotet......med en saidemper og norconia luxusline 2,5-12x56,men byttet saidemperen ,for det var et jævla bråk av den...(kunne like gjerne skutt uten demper) det ble en br -t reflexdemper i stedet,og kikkerten er blitt byttet med en zeiss.....(ps kjøp kvalitet i stedet for billig drit) det gjelder både demper og kikertsikte...

 

og foresten er presisjonen helt topp!har hattt samlinger helt nede i 6 mm....med hjemmeladet v-max...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

A-tec CTM -4 er knallbra på ei 223 rifle mener jeg, har kjent og skutt på ei børse med den på, og den er så lett så du merker den overhodet ikke. (Denne var kappa til 47cm ca da). Demper mer enn godt nok. Har en maxim til 30-06 og .222en min, altså en .30cal demper til begge, og skulle klart hatt Ctm-4en på .222en ja.. Men det funker jo helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...