Jump to content

Kjøp av løp


oglan

Recommended Posts

Er det kommet en ny regel ang. kjøp av ekstra løp i samme kaliber som man har fra før?

Gjelder et Sauer 200 løp i kaliber 6,5x55, har kappet og flutet et løp. Tenkte og kjøpe et løp til som jeg ikke skal gjøre noe med.

Må jeg levere en søknad eller holder det og vise våpenkortet jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Du viser våpenkortet og legetimasjon, kvitter deg med litt penger og går hjem med løpet. Så kommer det et kort i posten ettehvert som forhandler får sendt inn papirer til politiet.

Søknad er ikke lenger nødvendig så lenge det er samme kaliber som du har fra før.

 

mvh

 

ET

Link to comment
Share on other sites

Bra ordning da.Men då lurer eg på om eg som har rifle i cal.6,5x55,kan kjøpa løp i cal.6,5-284?

 

Nei, vist du har kaliber 6,5x55 fra før så er det 6,5x55 som er kaliberet i denne sammenhengen og ikke 6,5

 

6,5mm er kaliberet i begge tilfeller. Derimot er patronnavnene forskjellige da det er to svært forskjellige patroner..

Link to comment
Share on other sites

Gjelder dette ved f.eks med blaser løp også hvis man har utskutt det gamle løpet?

Mvh

Eivind

 

Ja, hvis du skal ha et nytt løp i samme kaliber som du har fra før så trenger du ikke søke. Om det er en Blaser eller et annet merke er likegyldig.

Hva mener du med dette? F.eks. at du med våpenkort på 6,5x55 kan gå til forhandler å kjøpe nytt løp? Jeg har to 6,5x55 løp til Saueren og har søkt om erverv for begge.

 

Våpenloven

Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren

Link to comment
Share on other sites

Blir dette praktisert? Jeg var innom ei sjappe for å kjøpe et 22lr løp til 455en, og fikk beskjed om at jeg måtte søke pga at løpet var nummerert. 455en er fra før i 22lr...

 

Om løpet er nummerert eller ikke er irrelevant. Da har du sikkert snakket med noen som ikke har fulgt med i timen og fått med seg at det nylig har kommet en forskriftsendring. Se svaret til Wheelgunner rett over her.

Link to comment
Share on other sites

Så det betyr at sida eg har søkt i fjor. Fått godkjent ekstra løp i 6.5x55 kan kjøpe eit til i samme kaliber uten å søke?

For eks eit 6.5x55 løp som passa i Remmington?

 

Når det løpet eg Har er gjdnga for mauser. ( står berre kongsberg m67 på våpenkortet(og våpendel pipe))

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dersom man ser på våpenforskriftens paragraf 22 så står det:

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

Dermed så er det vel den pipa som skal skiftes ut som kan kjøpes uten å søke, pipe til andre våpen er vel fortsatt søknadspliktige (selv om jeg personlig ikke helt ser grunnen til det). Nå er det nok bare en formalitet å få godkjent et ekstra løp til andre våpen man har, både om man har samme kaliberet på andre våpen eller ikke. Koster rett nok et kvart rettsgebyr, men det er nok ikke den kostnaden som dreper økonomien. Men det enkleste er vel å sende en mail til sitt våpenkontor for å få et skikkelig svar på hva de mener (det er jo tross alt de som kan gi oss trøbbel dersom ikke alt gjøres etter boka).

 

mvh

 

ET

Link to comment
Share on other sites

Dermed så er det vel den pipa som skal skiftes ut som kan kjøpes uten å søke, pipe til andre våpen er vel fortsatt søknadspliktige (selv om jeg personlig ikke helt ser grunnen til det).
Trenger ikke være utslitt eller skiftes, kan kjøpe (flere) reservepiper hvis du trenger det.

 

Nå er det nok bare en formalitet å få godkjent et ekstra løp til andre våpen man har, både om man har samme kaliberet på andre våpen eller ikke. Koster rett nok et kvart rettsgebyr, men det er nok ikke den kostnaden som dreper økonomien.
Ja, dette er i prinsippet kun en administrativ forenkling av gjeldende praksis.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis en ser på hva som er intensjonen med den nye forskriften så kommer jo dette utenom. Der står det jo å bytte utskutt løp. Du vil jo da få en sako pipe til blaseren..... Men det var også meningen å forenkle noe alle for ja på.

Et løp an jokomme fra andre levrandører en rileprodusenten, så det vil nok gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...