Jump to content

Typegodkjenning av AR type rifler til IPSC o.l.


2alfa

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Kom på en nokså åpenbar konklusjon basert på at nå kan man kjøpe løp til rifle man alrede eier, i samme kaliber, uten å søke:

Serinummeret og selve "våpenet" er loweren, per lovens definisjon. Siden de aller fleste AR type rifler (AR-15, XM-15, MR-223, AR-10 etc etc) har lowere som skiller seg omtent ikke ut, bortsett fra noen små tekniske finesser og produsentmerking, hvorfor har vi fortsatt typegodkjenning av slike rifler hvis lowere er alrede godkjent? En slik rifle blir ikke noe annerledes enn den neste hvis man f.eks. eier en lower av en viss type og så bygger en upper eller kjøper en ferdig upper, så lenge kravene om lengde er tilfredsstilt. Har man .223/5.56 stemplet på loweren så har loven alrede satt grenser på hva man kan bruke som upper, med mindre man søker på en annen kaliber men det er forsåvidt en sak for seg selv.

Så hvis man kan kjøpe seg en lower, og så kjøpe ekstra løp/upper hvorfor har man fortsatt typegodkjenning? Jeg vet ikke hvordan POD tenker her men en Bushie skiller seg ikke noe ut fra en Olympic Arms eller DPMS og alle andre. "for all intents and purposes" som det så fint heter på engelsk, er det identiske rifler.

Link to comment
Share on other sites

Her synes jeg POD har gått så langt at de har snublet i sin... ømme del mellom beina. For man kan per teknisk definisjon skaffe seg en upper som ikke er på listen.

Kan huske litt tilbake i tid ringte jeg Odda og spurte om jeg kan kjøpe en lower først, og så bygge en upper etter hvert som jeg finner de delene jeg vil ha. Ikke overraskende ble svaret nei. Men ETTER at riflen ble kjøpt... jada, da er dørene åpen for så godt som alt.

 

Har nok litt med sysselsetting og kjærlighet til byråkrati å gjøre ja. Ser våre likesinnede over atlanteren sliter med sin ATF også, men ATF kan i det minste hoste opp helt konkrete grunner til sine avgjørelser, i alle fall i de fleste tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Når svaret er ikke noe svar så går jeg litt off topic. Hvilke uppere passer på mr223? Eller hvordan finner jeg ut hva som passer og ikke passer?

Litt avhengig av hvilken type du har så bør det meste passe, ihvertfall funket en DPMS på min, dvs. jeg fikk lukket den og satt på begge feste-pinnene, har ikke skutt med den !

 

Det beste du kan gjøre er å prøve uppere fra andre skyttere i klubben, regner med du vil finne både DPMS, JP, mm.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner: Jeg svarte på Rausheims påstand om at upperen først ble regnet som låskasse. Det har alltid vært lower som har blitt regnet som "låskasse", helt frem til POD klusset til ting i 07.

Den beste tolkningen er vel å regne lower som "rammestykke" i hht reglene for pistol/brekkvåpen, upper blir glidekasse og barrel extension er selve låsestykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...