Jump to content

Ta med demper'n til Sverige..


Maritim

Recommended Posts

http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10780.html" target="_blank" target="_blank

 

Ljuddämpare

 

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/skjutvapendeklaration.4.4ab1598c11632f3ba92800010780.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ljuddämpare

 

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen.

 

 

Vil dette si at man kan få et våpenkort for demperen også ta den med til Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det det betyr er at hvis du får ett våpenkort på demperen kan du ta den med etter å ha deklarert den.

 

Men du får ikke våpenkort på dem da de ikke er registreringspliktige i Norge...

 

På et av mine våpenkort står det kal:308w pluss demper

Link to comment
Share on other sites

Denne er jo litt vrien. Per definisjon har ved enhver norsk jeger "permanent tillstånd" til å eie demper al den tid demper ikke er registreringspliktig og selges over disk i Norge. Derav følger enligt nedenstående sitat at det bare er for en norsk registrert jeger å ta med seg demper inn i Sverige. Det er dog temmelig usmidig å måtte ha med seg diverse våpenlover, forskrifter og whatnot over grensen samt på jakt, så:

 

Uansett virker det jo som om det er åpnet for å registrere denne inn midlertidig ved grensen. Egentlig blir jo dette feil da norske jegere kommer i ovenstående kategori, men omvendt er det ikke sikkert at lokale politimyndigheter eller oppsynsmenn et eller annet sted i Sverige mener at fritt salg definisjonsmessig åpenbart er det samme som "permanent tillstånd", og da er et papir fra Tullverket ved grensen sikkert kjekt å ha.

 

Jeg kommer uansett selv til å sjekke dette mot POD før neste Sverigetur. Har diskutert dette med de ett par ganger for noen år siden, og der var det helt klart en økende grad av oppmerksomhet rundt problemet Norske jegere opplever ifht usikkerhet ang. å ta med dempere til Sverige. Det virket på meg som om POD også forstod problemet, og behovet for åfå til en smidig løsning på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt flere lange samtaler med politi, tullverket og polisen. Kort oppsummert, (det er snakk om timer i telefonen):

 

-Tullverket sier jeg må ha tilatelse i Norge.

-Haugesund politikammer sier at noe slikt dokument har de ikke å gi meg.

-Tullverket sier da at jeg må søke tilatelse hos Polisen.

-Polisen vet ikke hva de skal gjøre, og jeg ble sendt rund i systemet og snakket med 5 forskjellige jurister. Ingen hadde noe svar, eller visste hva jeg skulle søke på.

-Tar kontakt med Tullverket igjen og Etter at to jurister hos Tullverket har diskutert litt så får jeg til svar "bare la den stå på pipen, så går det nok bra."

 

-Sendte mail til Rikspolisstyrelsen sentralt, men har ikke fått svar på denne ennå...

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er at politiet/våpenkontorene, begynner å legge ved verifikasjon på at man har almen permanet løyve til å inneha lyddemper til samtlige våpen man har våpenkort på.

 

Burde kunne la seg gjøre å lage en standard tekst som skrives inn på ett "blankt" våpenkort, slik at jegere som ønsker det kan få ett slikt kort gjeldende samtlige våpen utstedt ved lokalt våpenkontor ved forespørsel.

 

Dette krever ingen hjemmel, da det allerede er hjemlet i lovverket. Så dette er å anse som en service, og kun å regne som en bekreftelse. Det ideelle hadde vert å fått POD til å legge frem prosedyre og tekst via rundskriv, slik at selv de tetteste og mest vrangvillige hadde dette frem for nesen.

 

Kanskje dette med demper kan tas med i ett europeisk våpenpass også?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"tilstånd" som kreves av svenskene ligger i norsk lov. En utskrift av våpenlovens deler som omhandler hva som er registreringspliktige våpendeler holder, som svaret fra tull-juristene sitert over indikerer.

 

Husk at dette er juss, ikke logikk. De norske lover er så "tungt" man kan få det og når svenskene ønsker at vi dokumenterer "tilstånd" kan de ikke avvise selve lovverket som gir nordmenn tillatelse til å inneha lyddempere.

 

Hvis det finnes et rundskriv som viser til lovendringen da det ble fritt salg av lyddempere vil det også kunne fungere som dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ljuddämpare

 

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen.

 

Vil dette si at man kan få et våpenkort for demperen også ta den med til Sverige?

 

Nei, det vil si at du kan søke svensk politi om innførselstillatelse for lyddemper. Jeg vil (sterkt) anta at dette krever en demper utstyrt med serienr. Ettersom det ikke er noen registrering av lyddempere i Norge, vil det sannsynligvis være tilfredsstillende om en får børsemaker (eller andre med verktøy for slikt) til å gravere inn et "unikt" serienr på demperen. Det er mulig at ansvaret for dette er overflyttet fra Polisen til ISP (Inspektionen för Strategiska Produkter), det er i allefall de som håndterer eksport fra Sverige (endring høsten 2013).

 

Blir mange antakelser fra min side, men jeg skal se om jeg får sjekket opp dette. Jeg har i allefall fått oppleve hvor strengt man håndterer lyddempere i Sverige, da vi ved forrige import fra Sverige hadde fått oppgitt ett siffer feil i serienr på en lyddemper, noe som resulterte i 3 timers opphold på tollstasjonen, hvor man måtte endre på eksporttillatelse hos ISP...

 

Snart er det vel serienr på hver patron og kule...

 

Det er mulig det er denne som er gjeldende:

1.Vapendeklaration via internet är bara möjligt för personer boende i Norge, Finland och Danmark och med vapenlicens utfärdade i dessa länder.

2. Införseltillstånd ansökes hos polisen på införselorten, t.ex. Arlanda (08-4015311, Box 38, 190 45 Stockholm-Arlanda). Till ansökan ska skriftlig inbjudan och kopia på europeiskt vapenpass bifogas. Saknas vapenpass ska kopia på vapenlicens bifogas. Saknas vapenlicens ska skjutintyg eller motsvarande bifogas. Ansökningsavgift för införseltillstånd är 600kr per person. Ansökningsblankett. Införseltillståndet kan gälla flera vapen

 

Det som antakelig blir gjeldende er det jeg har understreket, og man må i tilfelle dokumentere at man fyller kravene i hjemlandet (Norge...) for å eie lyddemper. F.eks ved å vedlegge våpenkort på våpenet, og vise til at lyddemper ikke er registreringspliktig i Norge.

 

Og skjemaet:

http://www.orra.se/vapeninforselansokan.pdf

Link to comment
Share on other sites

Så her står det på websiden til den svenske tollen:

 

"Ljuddämpare

Om du medför en ljuddämpare till ett skjutvapen behöver du ha ett permanent tillstånd för ljuddämparen från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge. Har du inte ett sådant tillstånd krävs ett införseltillstånd utfärdat av den svenska polisen."

 

Ref: http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/skjutvapendeklaration.4.4ab1598c11632f3ba92800010780.html

 

Hvor interessert og lang tid det kan ta innen det svenske politi gir en sånn tilstand kjenner jag ikke til.

For en svenske å få tillatelse på en demper kan ta alt mellom to uker og seks måneder beroende på hvor i landet det er.

Vestre Götaland og Skåne er på den "lange" siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...