Jump to content

Salongkikkert til rundt 5000?


Ørret

Recommended Posts

Bruker rifla til trening, trost og duejakt osv. Går somregel i skauen med rifla på ryggen og håndkikkert over nakken. Kommer til å bli brukt i jordekanter også. Det er derfor viktig at rifla ikke bli for tung. Jakter hovedsakelig i dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Er tilhenger av god kvalitet på optikk, og bruker gjerne høy forstørrelse på det meste av jakt, til og med til æljjakt.

 

Men akkurat til det bruket du nevner, mener jeg du vil være tjent med adskillig enklere, billigere og smekrere saker.

 

Har en eldre 3-9x32 Bushnell på salongen min, som brukes til akkurat det samme som det du har planer om. Har funnet ut at til det jeg bruker en 22LR til, er 6x forstørrelse akkurat passe. Derfor blir kikkerten gjerne stående på dette.

 

Hvis jeg skulle ha kjøpt kikkertsikte til salongen i dag, hadde nok jeg gått for en eller annen 3-9x36/40, av solid og kurant merke, som for eksempel en modell fra Leupold. Pengene du sparer kan man jo bruke på treningsammo.

 

PS: Man finner mange fine aktuelle kikkertsikter på salgssidene her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Leupold VXII Ultralight 3-9x33 EFR må da være et bra sikte til formålet. Liten og lett og holder til det meste på en salongrifle. I tillegg har den parallaksejustering på objektivet (må si jeg selv har mer sansen for et justeringsjul på siden, men det funker foran og). Den er utrolig lett, 326 gram, og har et bra synsfelt, både på lav og høy forstørrelse. Kan fås i matt og gloss utførelse og har "normale" trådkors.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=20340

 

Info om den: http://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/rimfireultralight-riflescopes/vx-2-3-9x33mm-ultralight-efr-includes-rimfire-efr/

 

Presterte å kjøpe noe av det motsatte selv, en Simmons Predator Quest 4,5-18x44. Tenkte det er kjekt å kunne se fluer på 50 meters hold, men det er bare tull i grunn. Trangt synsfelt, nøye på øyeplassering og ikke akkurat verdens beste optikk. Men det er utrolig kjekt med parallaksejustering, i hvert fall på dette siktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne til salongen.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=27669

Det eneste jeg ikke liker er at tårnet ikke har zero stop.Løste dette ved å bygge om montagen til å ta Tikka optilock ringer og shimsa opp kikkerten i bak kant slik at når den er helt nedstillt på tårnet så er den innskutt på 50m Jeg kan da stille den 150cm opp og nå langt ut med denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilte meg akkurat en VX-2 3-9x33 EFR CDS rimfire...

Tårn, tynnt retikkel, liten/lett og parallaksejustering: virker perfekt for salongen!

 

40-39-1100x500.jpg?af62dd

 

Har jeg forstått det riktig er duplex retikkelet på den så tynt at det er null prob å sikte på klistrelappen på 100metern... (4-5mm på 9x? )

Og så virker den ut fra spesifikasjonene til å ikke være så plaget med leupold-vari-øyevstand. (endel varierer jo med flere cm fra største til minste forstørrelse)

Enig i at det kunne vært sidefokus, men AO går d...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...