Jump to content

Skumringskikkert


steisto

Recommended Posts

Mange mener at Zeiss Victory HT 3-12×56 er det beste man kan bruke i skumring, om man ikke går for 6-24×72'en. Sistnevnte er relativ voldsomt stor... En x56 er nok litt mer allround. Ellers finnes det like mange meninger som det finnes tyske/østerrikske toppmerker. "Alle" synes sitt merke er best. ;-)

Link to comment
Share on other sites

To sikter som jeg personlig mener konkurrerer om den førsteplassen du beskriver: (som jo ikke bare er en skumringskikkert)

 

Kahles K624i 6-24X56 og

Hensoldt 4-16X56

 

Kahlesen stor, fantastisk langholdskikkert, veldig gode skumringsegenskaper. Best av de to på laange hold.

 

Hensoldten mindre, lettere, fantastisk medium langholdskikkert med supre skumringsegenskaper. Det nærmeste du kommer et jakt/langholdsikte etter min mening!

 

(Jeg har begge og er selvsagt helt objektiv :-) )

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har brukt zeiss 3-12x56 (victory varipoint) kahles helia 2,5-10x50 og kikka mye gjennom swarovski habicht 2,5-10x56, i mine øyne er disse kikkertene jevngode, jeg greier ikke se de helt store forskjellene ved like forhold. Vil tippe en zeiss med 72 lysåpning er ganske rå, og en kan vel skru forstørrelsen opp til 12x og fortsatt ha optimal lysgjennomstrømming ( ikke helt god på optikk begrepene ) men dette går jo på bekostning av at en får ei ganske stasjonær børse med høy laveste forstørrelse. Tror europeisk x56 av god kvalitet er et trygt valg for de fleste.

Til trådstarter: hva er langt hold i dette tilfelle ?

Link to comment
Share on other sites

Bondøl`n, har du lest hva som står i de 156 treffene? Desverre ikke noe om det jeg spør om.

Vær vennlig å svar på spørsmålet mitt og la flisespikeri og gulp være

 

Vel, å spørje etter skumringskikkert når det egentlig er kikkertsikte du er ute etter gjer det heller ikkje lettare for dei som seinare skal bruke søkefunksjonen for å leite etter kikkertsikte til skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hensoldten er 890 gram mener jeg. Har ikke veid den selv. Betydelig kortere enn Kahlesen. Kahlesen veier vel tett på kiloen.

 

Optisk er vel dette en Zeiss med utvendig turrets og mil justering i en litt mer solid innpakning. Opplevelsen ved å se igjennom er ihvertfall ikke dårligere enn Kahlesen. Jeg har ikke testet de to mot hverandre, men det kunne jo vært interessant å gjøre :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ønsker forslag på verdens beste skumringskikkert, revejakt på åte, langt hold, dårlig lys.

 

Selvsagt Zeiss 6-24x72.

 

Trådstarter spør ikke om gode sikter, men om den beste. Bruken er godt spesifisert, og begrenset til stasjonær jakt i dårlig lys. Blir da helt feil å dra frem allroundegenskaper og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Som Amatør sier 6-24x72 fra Zeiss sin FL lotutec serie.

Jeg har 4-16x50 ,6-24x56 og 6-24x72.

72 okularet er klart best når det blir tussmørkt.Ikke dårli de andre i FL serien heller.

Samenligna en S&B PMII 5-25x56 og 6-24x56 modellen fra zeiss på hjortejakt sist høst.Her var zeissen klart best.Synd at Pulsar DFA 75 ikke leverer montager til 72 okular :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ønsker forslag på verdens beste skumringskikkert, revejakt på åte, langt hold, dårlig lys.

 

Selvsagt Zeiss 6-24x72.

 

Trådstarter spør ikke om gode sikter, men om den beste. Bruken er godt spesifisert, og begrenset til stasjonær jakt i dårlig lys. Blir da helt feil å dra frem allroundegenskaper og vekt.

 

Ja, og det er en bra langholdskikkert? Han spør ikke kun etter skumringsegenskaper slik jeg leser det, men han kan jo oppklare det selv.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle om trådstrater etterspør det beste siktet, for åtejakt i skumring, med langt hold til åtet, eller kombinasjonen åtejakt i skumring, og langholdskyting på dagtid. Svaret blir det samme.

 

...72 okularet....
Håper du ikke pleier å montere sikter bak frem...Men i så fall er du ikke alene:

WoolrichAd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Proffen.Her tror jeg vi må definere langhold.

Hviss du skal skyte over 600 meter så er Khales 6-24x56 nok den beste om man tar med seg mørke egenskapene og langholds egenskapene samlet

Med Zeiss kan man klikke seg ganske nøyaktig ut til 600m med en 155gr boat tail kule i 308 winchester.På denne har du 65klikk opp på den ene runden.

På reine langholds sikter er khales og S&B PMII i toppklassen,men hviss holdet er opp til 600m og ikke lenger ville jeg ha valgt zeissen.Jeg kjenner ingen som skyter langhold midt på natta i måneskinn.

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger man ikke nødvendigvis gjøre alle de tingene man etterspør i en kikkert samtidig...

 

Kan tenkes man ønsker en kikkert som er god i skumring og som man kan skyte langhold med.

 

Utover det er jeg forsåvidt enig. Hvis det ikke skal skytes over 600 meter er det neppe nødvendig å legge vesentlig vekt på langholdsegenskapene. Og da er sikkert Zeiss x72 det beste.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...