Jump to content

"Musedrivhus" i mårfeller


Larseren

Recommended Posts

Har skjønt det slik at mus står på menyen hos måren. Vil det da gå ant og for eksempel lage en litt ekstra stor kasse til fella og fylle opp med høy og solsikkefrø i bakkant og satse på at musa lager reir der og at det kan være med på å lokke mår i fella? Eventuelt lage noen kasser med høy og diverse rundt i området jeg har feller for å prøve og lokke mår inn i området. Kan dette ha noe for seg? Har hørt enkelte gamle revejegere lage slike "musedrivhus" i tilknytning til reveåtet. Kan det virke for mår?

Link to comment
Share on other sites

I veilederen til forskriften står det "Det er ikke tillatt å nytte levende lokkedyr i fangstredskaper,

jf lov 19. juni 2009 nr. 97 om dyrevelferd."

Det står ikke noe om at de dyrene må være bundet eller buret inne for å telle som lokkedyr.

Så ut fra det fremstår det som en dårlig ide, ut fra regelverket og hvordan veilederen sier at det skal tolkes. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt vanlig å lage groper hvor mus kan lage reir som åte for rev, så hvorfor skulle det ikke være like greit for mår? Så lenge musene kommer seg ut og inn, så kan jeg ikke skjønne at dette faller inn under lovteksten intensjon. Det er ikke verre enn å postere etter rev utenfor hønsehuset, spør du meg. Musene lider jo ikke under det! Loven er laget for å forhindre at lokkedyrene skal komme til skade. Musene lider ikke noen skade, og ingen tvinger den til å lage reir der, samt at de går fritt ut og inn.

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg uenig med deg, TrulsMoen; om man gjør det du skisserer ved fellefangst av rev, er heller ikke det tillatt. På den andre siden ser det ut til å være tillatt ved åtejakt, altså jakt der man sitter på post for å skyte rev på åte.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir forskjellen mellom å lage til et kunstig musereir kontra å sette opp ei felle nærme et musebol (sistnevnte skal jo godt gjøres å finne sånn uten videre og man kan med en feil sette opp ei felle der)?

 

Sånn når vi først skal spikke litt fliser :)

Link to comment
Share on other sites

Har skjønt det slik at mus står på menyen hos måren. Vil det da gå ant og for eksempel lage en litt ekstra stor kasse til fella og fylle opp med høy og solsikkefrø i bakkant og satse på at musa lager reir der og at det kan være med på å lokke mår i fella? Eventuelt lage noen kasser med høy og diverse rundt i området jeg har feller for å prøve og lokke mår inn i området. Kan dette ha noe for seg? Har hørt enkelte gamle revejegere lage slike "musedrivhus" i tilknytning til reveåtet. Kan det virke for mår?

 

 

Er nok ganske ofte at dette skjer i praksis. Er ofte mus i mårfellekassene mine, og det er garantert med å vekke interessen til måren. Så lenge musene kan bevege seg ut og inn av kassa som de vil, er det ingen som kan ta deg på dette. Ikke din skyld at musene spiser på solsikkefrøene du har brukt til åte i fellekassa :D Loven som sier at det ikke er lov å bruke levende åte, er laget med tanke på dyrevelferd.

Link to comment
Share on other sites

Loven sier også at du skal bruke feller og åte beregnet på å ta det viltet du er ute etter. Dersom du bruker åte som ikke er egnet for å ta det du er ute etter, men et av det dyrets byttedyr er du, såvidt jeg kan skjønne, på sviktende juridisk grunn.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alltid lov og sunn fornuft går hånd i hånd... Men tviler på om noen kan/kommer til å straffeforfølge noen for å fore mus i en mårfelle. Men om hvordan loven skal tolkes kunne vært interessant å høre fra en jurist :?:

 

Kan vel også være forsjell på om man setter oppi mus med hensikt å være åte og å legge tilrette for mus i en kasse med samme hensikt? Vill også være en heller vanskelig sak og ta tak i rent bevismessig, man kan jo stille seg undrende til om hvorfor musa ha spist opp åte i kassen og lagd seg bol der...

Link to comment
Share on other sites

Veilederen eksisterer for å hjelpe påtalemyndigheter med å finne ut hva som er innenfor og hva som ikke er det.

En politijurist som er i tvil vil henvende seg til veilederen.

Derfor kan det som står der leses direkte av som greit eller ikke greit i de aller fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det virker som om dette prosjektet heller over på feil side av loven tenker jeg rett og slett at jeg for sikkerhetsskyld lar ideen ligge. Takker for innspill, hadde rett og slett ikke tenkt tanken at dette kunne være ulovlig, så greit med noen som kunne si ifra om det og:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...