Jump to content

.222Rem med 64grs. Winchesterkule


tømrer

Recommended Posts

Hei,

jeg skal prøve meg med 64grs.PP Winchesterkule i kaliber .222Rem.

Som krutt har jeg bare VV-N 133.

Tenkte å starte med 19 grs, CCI 400 SR hetter og Norma engangsskutte hylser.

 

Er der noen her som har erfaring og lyst til å dele den med meg, med denne kombinasjonen?

 

På forhånd takk for alle gode svar og tips!

Link to comment
Share on other sites

Du kan har rett i det, ja. Har en Sako Vixen med original pipe. Riflestigning er vell på 1-14, tror jeg.

Etter meget dårlig erfaring med kobberkuler på rådyrjakt, ville jeg prøve konvensjonelle kuler med litt mer vekt. Jeg vet at det finnes 50 og 55 grs kuler med blyspiss men jeg ønsker å senke farten og.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden din, tømrer, men synes problemstillingen er interessant siden jeg har vurdert å lade .222en med Barnes TSX 45 eller 50 grains kuler, for akkurat samme formål (rådyrjakt).

Er det noe du ikke anbefaler?

Jeg stiller med blanke ark her, så all erfaring tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Albatrost!

Jeg prøvde meg med Barnes tripel x, mener det var 55grs.

2 rådyrbukker, 85m og 120m hold. Skuddene satt lav, bak bogen, siden jeg liker og sikter ditt. Kula gikk rett gjennom uten å etterlåte en ordentlig sårkanal. Den første fant jeg ca. 300 meter fra skuddplassen, den andre fikk et skudd til og datt etter rund 25 m.

1 Geit, 1xx m hold, stod rolig og spiste. Siktepunkt som ovenfor. Ingen skuddtegn. Et skudd til, hun datt.

1 rådyrbukk, 75 m hold, akkurat samme historie som med geita.

 

Resten av ammunisjonen skaut jeg på blink.

Det er ikke presisjonen det står på. Alle treff var godt innenfor 5 cm sirkelen.

 

Med dette i bakhodet vil jeg gjerne prøve konvensjonelle kuler og setter stor pris på eventuelle ladedata, erfaringer, andere har med dette kaliber og kule.

 

Hilsen tømrer

Link to comment
Share on other sites

God tråd med interessant tema. Er sjølv skeptisk til homogene kuler i små kaliber (under 9,3 :-).

 

Du kan jo og vurdera Nosler partition 60 grains, xxl har denne. Eg har inga røynsle med denne i .222, men den står på lista over kuler eg vil prøva i framtida. Men får du den til å gå bør den gje både ekspansjon/verknad og god inntrenging. Lukke til.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Er sjølv skeptisk til homogene kuler i små kaliber (under 9,3 :-).

 

Det hadde vært interessant om flere delte sine erfaringer med homogene i 222/223. Skal selv ha ny rådyrkule i min 222rem til høsten, hadde i utgangspunktet bestemt meg for tsx eller gmx etter å ha brukt Lapua SP et par år.

 

Lapua SP er i utgangspunktet en ok kule, jeg synes den utvendig ligner mye på Mega, men det virker som om blyet ikke har samme mekaniske låsing som Mega siden SP mister alt av bly ved ekspansjonstest. Restvekt er veldig lav.

 

Skulle jeg valgt ny blyfylt kule hadde det blitt Rhino eller Swift Scirocco 62gr. Noe tyngre klarer jeg ikke å stabilisere.

Link to comment
Share on other sites

Tja, joda er greit fornøyd. Erfaringsgrunnlaget er ikke så veldig stort, kombien er bare i bruk når vi jager. Kula er effektiv.

Jeg må innrømme at hovedmotivasjonen for å bytte til homogen eller loddet, hvis det viser seg at folk ikke er fornøyd med homogen i småkaliber er at jeg har blitt bløt og vil forsøke å begrense blyavsetting. :lol:

 

Denne har passert to boger:

 

IMG_1278_zps55ec0a91.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om det ikke nødvendigvis er fasit på riflestigning heller.

Noen plages med stabilisering, andre ikke.

Alle datablad og kilder jeg har sett på Foxen har vist 1:14, men når jeg målte fysisk med et pusseøye justert med tape til riktig bredde kom jeg frem til 12-12,5.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

så bra at tråden er interessant for flere enn bare meg.

Det jeg egentlig lurer på er, er 19 grs VV N-133 en trygt startladning i kombinasjon med 64grs PP kule og CCI 400 hetter i Norma hylser?

Jeg lett jeg nettet opp og ned uten hell, etter akkurat denne ladningen.

Er der noen her som har et svar til meg?

 

tømrer

Link to comment
Share on other sites

Tja!? Da ser det ut som om jeg skal lade litt til helgen og sjå hva det ble av det :winke1:

Jeg kommer til å kronografere skuddene og legger ut resultatene her i tråden.

Kan jo hent at flere kan få nytte av det.

 

Takk for svarene og gode råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som de bruker å gå, var der mye annet som måtte gjøres først, men nu var jeg endelig på banen.

Ladet 7 ladninger fra 19 grs. til 22 grs. VV-N 133 med 64 grs. Winchester PP kule og CCI 400 hetter.

Fra 19- 20,5 grs. fikk jeg opp til 180 mm spredning. :trist:

21,0 og 21,5 grs. ga 20mm spredning :D Farten er på 877m/s hhv. 895m/s

22,0 grs 150mm spredning :trist:

Det er meget mulig at det finnes bedre egnet krutt enn VV-N 133 men 20mm på jakt, er bra nok synes jeg.

Dessuten fikk jeg bekreftet at 1/14 stigning stabiliserer 64 grs. Winchester kuler. :smile:

 

Jeg takker for alle tips og råd jeg fikk og håper at noen andre kan få nytte av dette og.

 

Hilsen tømrer

Link to comment
Share on other sites

Har du dobbeltsjekket presisjonen på de ladningene? Kan høres ut som dårlig stabilisering, det kan være litt tilfeldig hvordan det utarter seg. At det skulle skyldes kruttet virker litt rart, har brukt både 130 og 140 til 69SMK med godt resultat (1:9-pipe), så 133 burde være et godt valg til den kula.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør en 64 grains i en .222 som ikke en 55 grains gjør ?

 

Etter mange års erfaring med kaliber .222 har jeg gjordt opp status; veldig bra kaliber til rådyr, jeg har skutt mange...antall? - vet ikke, sluttet å telle for mange år siden... For mitt vedkommende er førstevalget hjemmelading med Lapua 55 grs sp kula, jeg bruke N.130 og putter oppi 20,5 grains av dette. I min rifle gir dette 895 m/s og superb presisjon. Jeg har en Sako A1, men pipa er ei original fra en eldre modell, kappet og gjenget for demper pipa måler 47 cm.

 

Denne resepten gir veldig ofte knallogfall effekt på rådyr, og små kjøttskader.

 

En bonus er at Norma Oryx 55 grains går nøyaktig likt og er også ei veldig god rådyrkule med god presisjon, har litt dårligre mating i min børse kontra Lapua kula..

 

Som en digresjon; jeg har også ei 6x45 pipe med syk presisjon stående, den håndterer 90 grainere fint og skulle være et bedre alternativ enn 55 grainer i .224... men , jeg gidder ikke å skifte pipen for jeg vet 55 grainer gjør jobben ....

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarene. :smile:

Jeg hadde dessverre ikke tomhylser nok til å lade mer enn to skudd av hver ladning.

Da jeg var på banen igår produserte jeg en del flere tomgods :winke1:

Igår kveld ladet jeg ti og ti nye skudd med 21,0 hhv.21,5 grs VV-N133

Så snart jeg får anledning skal resultatet dobbelsjekkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fant tilfeldigvis 10 stk 62 grain Norma SP kuler i skuffen eit par veker sidan. Tanken var å få brukt 222`n på rådyr i år for fyrste gong. Dette er ei Sako Vixen m 45cm pipe og microriffling 1"14 stigning. Ladet opp med 19,5grains N130, fart ukjent. Prøvde eit skot på skiva berre for å sjekke at kula stabiliserte i pipa mi, det gjorde den.

 

 

Fekk felt rådyr med denne kula nå på laurdag, 35m og treff bak bogen. Ikkje mykje ødelagt, fint slakt.

Link to comment
Share on other sites

Japp, Spets, det var det :) Hadde glemt bort alt sammen før jeg rydda litt i skuffen. Jeg har ikke testet noe presisjon i det hele tatt, bare 1 skudd på skiva før jakt forrige helg.

 

 

Gjorde hvertfall susen på rådyret. Jeg har ikke anelse på hvilken fart jeg ligger på, men mener det var ei medium ladning utifra det jeg har lest meg opp på.

 

 

 

Rifla er innskutt med helmentel for rypa, så jeg bare sjekket at jeg var ca midt i på blinken. Rådyret er noget større blink en rypa..

Link to comment
Share on other sites

Denne resepten gir veldig ofte knallogfall effekt på rådyr, og små kjøttskader.

 

flyfisher; Du virker ha meget gode erfaringer på rådyr med denne kulen.

 

Vil spørre; får du denne "knallogfall"-effekten også med skudd BAK bog, eller skyter du I bogen?

Jeg lader også denne (Lapua 55grs) men ikke i like høy fart (ca 850 m/s)

Liker å høre gode erfaringer på rådyr med .222Rem.,.. er vel selv i utgangspunkter litt skeptisk til denne fine, men litt "lette" kaliber og tar vel som oftest litt "grovere" med etter rådyrene.

 

Mener du den rel høye farten bidrar til den gode effekten du får.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...