Jump to content

avtrekket "låser" seg. S&W 686


Ilatad

Recommended Posts

Jeg har en 686 som jeg har kjøpt brukt. Av og til låser den seg, jeg får ikke spent opp hanen manuelt eller ved å dra i avrekket.. Hvis jeg napper hardt i avtrekket så kommer den seg så det virker som noe kiler seg. Har tatt av plata foran mekanismen, men kan ikke se hva som slår feil når det låser seg.

Noen her som vet hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 586 en gang, med et problem som ligner veldig på ditt.

Hos meg var det, som en tidligere var inne på, en eller to av "knastene" på tønnekransen som var litt deformerte.

Dette gjorde at "hånden", som skal skubbe tønna rundt, noen ganger traff de deformerte knastene slik at tønna ikke ville rundt, og da sperret for at du fikk spent opp hanen. Mekanismen kilte seg oftere når jeg forsøkte å spenne hanen sakte, enn når jeg gjorde det fort.

 

I mitt tilfelle kunne man se at to av knastene så litt annerledes ut enn de andre, så jeg anbefaler at du finner deg en lupe og godt lys. Om det er dette som er problemet, kan det muligens ordnes med litt omtenksom filing, eventuelt at den/de deler som er deformert må byttes.

 

Dersom du ikke finner en enkel løsning på problemet, foreslår jeg at du kontakter en våpensmed som har erfaring med revolvere, for hjelp til diagnose og kur.

 

Håper du får orden på det.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

For min del har de tomme hylsene jeg nettopp har skutt dyttet seg langt nok bak til at de tar borti veggen bak tønna.

 

Dette fører ikke til full låsing slik det beskrives her, men mer at avtrekket plutselig blir mye tyngre - noe som igjen fører til at man napper eller drar rett gjennom trykkpunktskula.

 

 

Men prøv å gå gjennom alle mulige steder rundt kransen, der det kan legge seg dritt. Klipp av den myke delen på q-tips og bruk plasten til å skrape det bort med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir vel nødt til å få børsemaker til å se på det om jeg ikke finner ut av det selv ja, men lærer ikke noe av det :P

 

Sist jeg fikk feil presset jeg avtrekkeren inn (den med det røde krysset på bilde) Virket da som det ble greit, men akkurat hvorfor det skjønner jeg ikke. Kan det være for "romt" slik at denne delen flytter seg sideveis selv om plata er på plass?

 

686.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ikke vits i å teste med plata av, da låser det seg i avtrekkssystemet.

 

Når du får låsing er det to tester du bør gjøre.

 

Den ene er nevnt, sjekk at avtrekker går helt frem av seg selv (Rebound). Fikses med litt sterkere rebound fjær (13ib funker nesten alltid).

 

Det andre er å ta den andre hånden din, og forsiktig hjelpe tønna litt rundt (1mm eller så burde holde). Kommer den da er det mest sannsynlig ett problem med hånd/krans. Har dette problemet på to kammer i min 586, ble verre etter en tur hos børsis for fresing til moonclips. Med meg kan jeg fremprovosere med å bremse tønne lett under avtrekk. Ikke noe jeg vil gi meg ut på å fikse selv.

Min 586 er nå svært trang, så det er mulig litt bruk ordner biffen.

En ekstra runde med pusseklut og olje hjalp i hvertfall på.

Link to comment
Share on other sites

Om du spenner hanen bare akkurat så mye at låsingen i bunn løser ut, snurrer da tønna lett uten motstand?

 

Om du vipper ut tønna, og holder revolveren slik at tønna holder seg i fremre posisjon på yoken (Ikke skraper i tønne stoppen i bakkant). Snurrer tønna da lett og uten motstand?

 

Etter å ha prøvd dette, drypp forsiktig noen dråpen olje inn mellom yoke og tønne mens du holder løpet oppover og snurrer på tønna (Tørk av overskytende olje etterpå, du vil ikke ha den inn i kammerne).

 

Går tønna nå betydelig lettere?

 

Forsøk igjen å fremprovoser feil, kommer feilen sjeldnere nå?

Link to comment
Share on other sites

Om du spenner hanen bare akkurat så mye at låsingen i bunn løser ut, snurrer da tønna lett uten motstand? Ja

 

Om du vipper ut tønna, og holder revolveren slik at tønna holder seg i fremre posisjon på yoken (Ikke skraper i tønne stoppen i bakkant). Snurrer tønna da lett og uten motstand? Ja

 

Etter å ha prøvd dette, drypp forsiktig noen dråpen olje inn mellom yoke og tønne mens du holder løpet oppover og snurrer på tønna (Tørk av overskytende olje etterpå, du vil ikke ha den inn i kammerne).

 

Går tønna nå betydelig lettere?

 

Forsøk igjen å fremprovoser feil, kommer feilen sjeldnere nå?

 

Det er vanskelig å si om feilen blir sjeldnere eller oftere da det kan gå bra flere hundre klikk, men plutselig kan den feile flere ganger på 10 klikk.

Skal forsøke å ta ut tønna neste gang jeg får klikk hipshot.

Rausheim: Kan du utdype det litt bedre? er det noe som er problem på disse? eventuelt hva går til pieces? er det spess årstall, produksjonsserie som er mer utsatt?

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som blir gjort for at avtrekket skal bli optimalt for double-action, men om man spenner hanen som på single-action så er det noe som går galt og er visst noe som krever en del for å fikse.

 

Kjenner ikke til det tekniske, men er grunnen til at i avtrekkskontrollen blir spurt om man kan spenne revolveren eller ikke. De folka jeg kjenner som har en revolver som er tunet på den måten, har satt på en hane uten den "flippen" som du tar tak i for å trekke hanen tilbake for at ikke det skal skje sånn uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Hei. så på videoen din.

Du kan sjekke om problemet kan stamme fra tønnelåsen.

Det kan se ut som den låser avtrekket ditt, men det er veldig vanskelig å si noe sikkert når jeg ikke har revolveren foran meg.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser på videoen er helt normalt, uten sideplaten vil avtrekker kunne bevege seg utover og binde mot tønnelåsen. Om det er problemet du opplever i sammensatt tilstand tipper jeg at vinduet til avtrekker er litt for stort (evt at avtrekker er litt for smal), kan du måle klaring med en bladsøker? Da kan du også prøve å fremprovosere feilen ved å teste avtrekkeren i begge ytterposisjoner.

 

Å fikse dette kan gjøres på flere måter; det beste er vel å shimse opp avtrekker, et annet alternativ er å knekke hjørnene på avtrekker og/eller tønnelås der de kolliderer.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt problermer som er lignende.

var rettogslett sot og blying på tønna.

pusset litt med en messing børste og den gikk fint som bare det.

sliter spessielt med seller & beliot sine wadcut. de legger igjenn masse bly.

har ett lite problem med timingen på tønna også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...