Jump to content

Patroner med klikk - hva gjør dere med dem?


ko-stens

Recommended Posts

Var på skytebanen i dag. For første gang noensinne fikk jeg klikk med hjemmeladede patroner. To av dem ville ikke lempe ut kula.

 

Glemte selvsagt prosedyren med å vente en liten stund, så tok dem ut og la dem til side. Visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med dem, men tok dem da med hjem. Vil ikke hive noe slik i søppeldunken.

 

Så nå er spørsmålet om hva jeg skal gjøre med de to patronene. Vil anta det er ufarlig å slå ut kula med kulehammer for å beholde kula, kruttet og hylsa? Regner med at tennhetta er ufarlig i og med at den ikke har gått av, eller?

 

Eller hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Er det en hel eske med vrakproduksjon hadde jeg vel vurdert å demontere de. Hittil har det bare vært en eller to en skjelden gang, og da har de fleste gått av etter å ha blitt forsøkt på nytt etter 5-10 minutter. Klikker de da og blir de liggende på trygg plass til skytingen er ferdig og så hiver jeg de utfor brygga når jeg kommer hjem. Hvis det fortsetter som til nå vil det bli 5-6 patroner i havet per 100år så den store forurensningen blir det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å skyte de en gang til, men det bare klikket igjen. La dem på trygg plass til vi var ferdige med å skyte. Tenker jeg gjør et forsøk med kulehammeren. Som litt ladenerd, sliter jeg med å kaste brukbare hylser, så prøver å trykke ut hettene og. Hansker på og briller på... Nå er det åpenbart et eller annet feil med hettene, siden de har fått nøyaktig samme trykket fra nåla som de som gikk av, så det er neppe noen fare her uansett, men tar ingen sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Tips: tennhetter tåler ikke fuktighet. Noen dråper olje eller vann i hylsa vil trenge inn i herren. Umiddelbart gjøre det mye mindre spennende å presse ut hetta. Jeg for min del ville satt hele patronen oppi en cm med tynn olje et døgn eller så før jeg begynte å riste eller slå for mye.

Link to comment
Share on other sites

VEEEEELLLLL.... Og da kan jeg påberope meg årets første ladetabbe... :oops::oops::oops:

 

Snekret i hop kulehammeren (gummiringen som låser fast festet til hylsa er røket) og banket ut kula på første patron. Jess, ingen uhell! Men hvor var kruttet??? Litt studering, og joda, hetta hadde gått av den, for kula var sotete i hekken. Neste patron, og samme resultat! Har jaggu klart å lade uten krutt! Hvordan det er mulig, er en gåte, for jeg har vært så nøye med akkurat det der, men feil skjer. Får skylde på en eller annen kompis som sikkert har forstyrret konsentrasjonen ved å ringe eller noe... :oops:

 

Måtte sjekke resten av patronene jeg hadde ladet samtidig. Veide dem på kruttvekta, og det var to som var drøyt 40 grs lettere enn de andre. Ut med kula, og jo, tomme for krutt... At det går an... :?

 

Vel, vel, av og til gjør en feil. Enda bra kula ikke forlot hylsa og satte seg fast i løpet. Pussig nok har jeg ikke hørt at hetta har gått av, og jeg brukte faktisk ikke hørselvern i dag heller, for det hadde jeg selvsagt glemt... :roll: Sender en varm tanke til Hr Hausken...

 

Vet ikke hvilken tabbe som er verst jeg. Disse fire patronene uten krutt, eller de femti patronene jeg ladet uten tennhette for et par år siden! Men kruttet var da på plass der da, i det minste. Husker jeg stusset over det elendige kruttmålet som sølte krutt. Men å oppdage at kruttet rant ut gjennom tennhettehullet, oppdaget jeg ikke før patron nr 50 var ferdig... Jaddah... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tips: tennhetter tåler ikke fuktighet. Noen dråper olje eller vann i hylsa vil trenge inn i herren. Umiddelbart gjøre det mye mindre spennende å presse ut hetta. Jeg for min del ville satt hele patronen oppi en cm med tynn olje et døgn eller så før jeg begynte å riste eller slå for mye.

 

Dette er ingen sikker måte å deaktivere tennhetter på. Bruk briller dersom tennetta er skarp. Men nå var jo disse gått av uansett.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: Når du er ferdig å fylle krutt i alle hylsene, så bruker du en lykt å ser over at alle hylsene er krutt i. Tlf lar du ligge når du lader, er utrolig lett å gjøre feil når du holder på å lade.

 

Eg tar ut kulen vist eg får klikk, presser ut hetten å lader den på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne vært farlig... Jeg opplevde det samme en gang jeg var på jakt i USA. Lånte en 257wea rifle på jakt etter antilope (Pronghorn). Første skuddet sa Pffft, og ingen ting skjedde. Tok ladegrep, og rett før jeg skulle trekke av var det en liten stemme i hodet mitt som sa: (Pfffft?...?) Ut med patron og sluttstykket, og kula satt et stykke inn i løpet... Jeg TROR han hadde glemt å helle i krutt, men det kan også hende at det var en liten slant i. Nok til at kula ble drevet ut og inn i løpet. Det kunne blitt løpssprengning med ukjent skadepotensial. Kula satt bom fast, måtte til børsis for å drive igjennom kula. Jeg for min del fyller i det jeg skal av hyls, og lyser nedi for å se at det er krutt i alle. Jeg har ved et par anledninger opplevd at hylsa er halvfull i en patron under slik sjekk, og det er fint å oppdage det på dette stadiet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er litt mere "trøbblete" å se i hver patron når jeg kjører treningsammo gjennom Dillon 550'n (.308)

Jeg har opplevd kule i løpet en gang å det var med en blykule i subladning. Den var en stor luftlomme inni kula som kollapset og slapp trykket forbi. Jeg har slått meg til ro med at hvis kula ikke kommer ut av løpet vil jeg merke det. Lyden blir rar, rekylen så å si fraværende. Såpas følger jeg med. Og da er det full kontroll av våpen.

På jakt slipper jeg å tenke så mye på det. Jaktpatronene lader jeg i enstasjonspresse å gjør 100% kontroll.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tips: tennhetter tåler ikke fuktighet. Noen dråper olje eller vann i hylsa vil trenge inn i herren. Umiddelbart gjøre det mye mindre spennende å presse ut hetta. Jeg for min del ville satt hele patronen oppi en cm med tynn olje et døgn eller så før jeg begynte å riste eller slå for mye.

 

Det er gjort en del forsøk med dette:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=59220&p=655062&hilit=tennhette+olje#p655062

 

Tennhetter er fantastisk motstandsdyktige mot væsker.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjorde samme tabbe i fjor noe jeg oppdaget under oppskytingen. Patron uten krutt. Fant ut at den digitale kjøkkenvekten greit veier 2-3 gr forskjell så alle jakt patroner ble kontrtollveid. Har forøvrig veldig sans for kuleavdragerdie.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter er fantastisk motstandsdyktige mot væsker.

Ja, noen ganger er de det, andre ganger er "en dråpe nok", men helt enig med deg; det er ingen garanti for at de blir deaktive av en skvett vann/olje!

 

Har ikke tall på hvor mange "live" hetter jeg har pressa ut, ingen av dem har gått av. Rolige bevegelser er cluet.

 

Joda, jeg har satt av flere hetter på furtebua, men aldri på den måten.

 

Så til trådstarter; du er et menneske ergo gjør du feil! Uanasett hvor gode rutiner du har så skader det ikke med en ekstra sjekk! :-)

 

For min del resulterte min første squib med et ødelagt løp på revolver. Lot en kompis, som aldri hadde skutt med håndvåpen før, låne revolveren og ga ham seks hjemmelada patroner. Han dro av alle seks i rask rekkefølge uten å legge merke til at en av dem smalt litt mindre og gav mindre rekyl.

Tennhetta klarte å dytte kula ca halvannen tomme inn i løpet, neste kule (som kom med normal fart) tok med seg den første kula ut, men laga en fin bul i løpet.

 

Samtidig som nytt løp ble bestilt ble det kjøpt inn kruttsjekker til 650'n! :lol:

På rifleammo og alt annet som lades på enstasjonspressa så titter jeg alltid ned i hylsa og sjekker kruttnivået før kula settes inn.

 

Ellers kan det gå slik:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...