Jump to content

Fabrikkammo


TonyR

Recommended Posts

Er å regne som nybegynner og etter å ha kommet til konklusjon om innkjøp av mine første 3 våpen må jeg nå finne noe å mate de med. På sikt blir det nok å lade selv både til 9mm og .357'n, men enn så lenge blir det fabrikkammo og her er jeg som sagt fersk.

 

Kunne noen skrevet litt erfaring og tips ang. dette emnet? Jeg sitter med spørsmål som:

1. Hvor mye har pris å si? Er dyrere bedre? I såfall på hvilken måte?

2. Ved kjøp av 1000 skudd. Hvor mye koster en "normalt god" kvalitet i .22, 9mm og .357?

3. Hvilke forhandlere er gode på pris?

4. Er det merker som anbefales og kanskje enda viktigere, noen man bør unngå?

5. Bly eller mantla kule? Hva er de egentlige og praktiske forskjellene? Når bruker man hva?

6. Hva er og betyr "Grain" Skjønner det har sammenheng med vekten på kulen, men hva er praktiske forskjeller?

7. Når man kjøper fabrikkammo, bør man flytte kulene over i egnede plastbokser?

8. Noen som har linker til egnet oppbevaring? Ønsker ikke benytte våpenskapet og ser for meg en liten låst tre eller blikkasse etc.

 

Beklager om det allerede finnes tilsvarende tråder her om, men å søke etter ammunisjon her på forumet gir formidabelt med tråder i retur og jeg fant ingen som oppsummerte på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare etter beste evne :)

1: ja, til dels. Dyrere ammo har ofte bedre hylser ( bedre for omlading), mer "likhet" på runde til runde.

2: 460 for 1000 .22 LR CC standard, 1790 for 1000 magtec 9 mm, og 357 kan jeg ikke svare for pris på pris pr tusen

3: Jaktdepoet, Intersport Bogstadveien, Interarm er vell de første jeg kommer på av nasjonale butikker, men jeg handler lokalt, da klubben har avtale med den lokale sporten.

4:Av 22 ammo bruker jeg stort sett CCI, men har også prøvd Eley og Lapua. Kommer ann på tilgjengelighet, merker ingen forskjell i kvalitet. CCI synes jeg kanskje er mer voksa enn andre. 9 mm ammo har jeg Geco, magtec, litt gammal nato, og himkoka og alt går, igrunn det samme med revolverammo, ja bortsett fra Nato ammo da :)

5: enkelte baner forbyr bly ammo, og da må man bruke mantla. Personlig bruker jeg mantla ammo i 9mm, bly i revolveren, da disse liker best dette. Hvis det ikke er noen begrensninger på banen, så må du nesten prøve deg fram til hva ditt våpen liker

6: Grain er egentlig vekten av ett bygggyn, (derav navnet) og er 1/7000 av ett pund. Ett Grains x 0,0648 = gram gram x 15,43 = grains. Gjør det lettere å forholde seg til små vekter, lettere å si 150 grains kule enn 10,5 gram, og når man sysler med ett par tre grain krutt, så blir det mye nuller :)

7: Nei, hvorfor det?

8: Har ett gammelt ikeaskap med hengelås. Her er det egentlig fritt fram

Link to comment
Share on other sites

7. Når man kjøper fabrikkammo, bør man flytte kulene over i egnede plastbokser?

 

Hvis du bor i en del av landet med høy luftfuktighet så

kan det være kjekt å oppbevare ammo og tennhetter i f.eks tette ammobokser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ammunition_box

Det er en grunn til at en del ammo er forseglet med lakk fra produsenten.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

4. I revolverkaliber kjøper jeg GFL. Det er OK kvalitet og supre hylser. Kjøper du tusen revolverskudd, har du hylser til lading i år framover.

5. Revolver: Bly til vanlig. Mantla til magnum. Høy hastighet gjør at blykula ikke får skikkelig tak i rillene, med blying og dårlig presisjon som resultat.

6. Vektenhet. 1gr=64,8mg.

8. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80100190/

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig fabrikksammo, går forskjellig i hver enkelt pistol, si du har passert 1000 skudd med ditt nye 9mm vidunder og har blitt gode venner, du kan da eksprimentere og prøve hvordan fabrikkammo som går best, er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og ytelse i akkuratt ditt våpen. Vær obs på at det samme gjelder hjemmelading, så ikke sikkert at prima ladning for andre, er det for deg. Noen ganger kan det lønne seg å kjøpe dyrere ammo om du f.eks. vil ha hylsene.

 

Eksempel, geco var 1390 for 1000 hos intersport bogstadveien nylig, nå er det 1590 for samme, landrø tar 1790 for billigste 9mm magtech, mens jaktdepoet tar hele 2450 er det vel for 1000 av samme geco, men de hadde før billig barnaul for 1390 for 1000.

 

Lade 9mm selv er litt for spesielt interesserte da man blir litt lei av å sortere 9mm og det går så enormt mye av det, og når fabrikkskudd koster 1.39 per stk er det rett og slett vanskelig å slå det, selv med komponenter handlet i volum, si 50.000 hetter i slengen osv. Skyter du 9mm i grovfelt er det ikke kulevekt/faktorkrav og det er lettere å forsvare. 9mm på enkeltstasjon er virkelig tålmodighetsprøve.

 

38 og 357 derimot er heeeelt prima å lade selv, og man kan faktisk spare litt, men her drar man også nytte av at det ikke er faktorkrav i revolverfelt, og motsatt i magnum I der kravet kan være så høyt at fabrikksladningen ikke består om du har litt kort pipe. At man ikke kaster hylsene all over, men dytter de pent i hånda, så i lomma bidrar også at sorteringen er minimal og tidsbruken på hylseprep er liten. Jeg skyter mye inne og velger da kobberbelagte/mantla p.g.a. inneklima/helse.

 

.22 skyter jeg det billigste, varierer litt ;)

Link to comment
Share on other sites

5. Revolver: Bly til vanlig. Mantla til magnum. Høy hastighet gjør at blykula ikke får skikkelig tak i rillene, med blying og dårlig presisjon som resultat.

 

Jeg er ikke enig med Nooby når det gjelder uegnetheten av bly til magnum. Jeg skyter både Mag 1 og 2 med blykuler uten noen form for blying og med god presisjon. Bruker bly med hardhet rundt 12-14 HBN - uten gas check.

 

Det som er viktig, er å slugge løpet (og sylinder) og size blykulene 1-2 tusendels tomme over dette.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Vekten på kula, oppgitt i grains

 

95gr f.eks. magtech er ofte ikke optimal inne, både med hullspiss og vanvittig kulehastighet kan du ødelegge kulefangerne, samt at disse smeller voldsomt og det er direkte ubhagelig å stå ved siden av for naboskytter (men lite rekyl)

 

115-124gr er ofte små forskjeller, de lette er ofte raskere, igjen må du finne hva som går best i din pistol, forskjellige produsenter har forskjellige typer ladninger bak respektive prosjektiler. De aller fleste bruker nok 115, eller 124 i sin 9mm, 9 grains forskjell her er bare 0.58gram

 

147gr 9mm er ofte oppgitt som subladninger, dvs tregere kuler, med mer vekt, f.eks. laget for bruk med lyddemper.

 

Anbefaler deg å kjøpe/prøve litt forskjellig, opplevd rekyl, presisjon osv varierer, generell regel er at jo lettere kule, jo høyere fart, jo tyngre kule, jo mindre fart.

Link to comment
Share on other sites

.22 LR CCI Std får du for mellom 420,- og 500,- for tusen skudd og er den absolutt mest brukte i dette kaliberet, sjelden noe tull med klikk pga feilproduksjon.

 

I 9mm er det mye å velge på så her må du nesten prøve deg frem, Magtech kan du vel få til rundt 1500,- 1600,- for tusen skudd i mantlet utgave, kan godt begynne med 124 grain

 

I .38/.357 varierer prisene veldig, rundt 2,- skuddet for wadcutter i .38 er en grei pris f.eks

 

Husk at skal du bytte mellom å skyte bly og mantlet bør du pusse godt imellom ...

Link to comment
Share on other sites

.22 LR CCI Std får du for mellom 420,- og 500,- for tusen skudd og er den absolutt mest brukte i dette kaliberet, sjelden noe tull med klikk pga feilproduksjon.

 

I 9mm er det mye å velge på så her må du nesten prøve deg frem, Magtech kan du vel få til rundt 1500,- 1600,- for tusen skudd i mantlet utgave, kan godt begynne med 124 grain

 

I .38/.357 varierer prisene veldig, rundt 2,- skuddet for wadcutter i .38 er en grei pris f.eks

 

Ser Intersport Bogstadveien har .22 LR CCI til 420 ved kjøp av 5000. Blir litt drøyt og fikk et annet tilbud til 590 ved 1000. Synes det blir litt mye med 5000 i ett jafs, men 590 virket heller ikke som spesielt bra pris. Hvor finner du de til 420 for 1000?

 

Fikk også tilbud om 9mm Seller & Bellot til 1690 for 1000 stk. Er dette god pris? Noen erfaringer med dette merket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper .22 LR TopShot på XXL til mengdetrening, 0,39/stk uansett antall. Benyttes i en 70-talls High Standard, som definitivt ikke er kresen på ammo. Når jeg tenker etter hadde jeg to feil på de siste 1000-1500, en som ikke gikk av, og en som forårsaket klikk på tomt kammer. Sannsynligvis for slapp, nok til å dra sleiden tilbake langt nok til å mate ut, men ikke langt nok til å mate inn en ny fra magasinet. Når sant skal sies fungerer TopShot dr.. i klubbens Rugere, klikk og matefeil på en av fem. Hvis du er ute etter mye og billig, kjøp en pakke på 500 og prøv.

 

I 9 mm har jeg brukt S&B 115 gr, og Magtech 124 gr, begge går bra i min Pardini GT (i alle fall på mitt nivå!). Kjøper Magtech hos Landrø på Lillestrøm til 1,60/stk, uansett antall (ingen kjøper mindre enn 1000 9 mm uansett!) Lader ellers det meste av 9 mm selv, men kanskje ikke fordi jeg sparer penger...

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 1000 stk for 420,- hos Winge i fjor våres ... kjøper nå ellers samme antall for 600,- i klubben vel vitende om at mellomlegget tilfaller meg til syvende og sist pluss at jeg slipper å kjøre en halvtime hver vei pluss bompenger pluss drivstoff ...

 

Ellers er jo Topshot competition det samme som CCI Std, kjørt på samme maskin men med høyere hastighet så nøyaktigheten faller en mikroskopisk smule ... litt mer fett på patron og en minimal mengde fler klikk men til en jevnt lavere pris så helt utmerket som treningspatron.

 

Ser han over nevner Sellier & Belliot eller Selleri & Gulerot som de kalles, har hørt at hjemmeladere ikke er spesielt begeistret over å gjenbrukes hylsene fra disse ... vet ikke hvorfor ...

Link to comment
Share on other sites

Og ammobokser. På trening der en skyter fem om gangen og har god tid, er det ok å pirke ut en og en fra fabrikkboksen. Når jeg på et par kvelder hjemme lader månedsforbruket på 1000, gjør jeg det enkelt. Kjøper tette gjennomsiktige plastbokser på Biltema, de med silikonpakning i lokket, to passende størrelser. Den største tar ca 500 9 mm til oppbevaring. De mindre på 450 ml er akkurat passe å ha med på trening og stevner, uansett kaliber. Bruker kjøkkenvekten til dosering, og har en liste på innsiden av døren til kjøkkenskapet; "Skal vi se... dagvt's 9mm #2 150 stk, det blir 1866 g inklusive boks med lokk", passer akkurat. Når du i en PPC match lader 4 mag hele tiden så snart du har anledning, er det mye enklere å plukke løse patroner fra en boks enn å pirke dem ut en og en fra en holder (så lenge du kan telle til seks). For .22 benytter jeg samme type boks som jeg bare topper opp ettter hvert (gidder ikke telle, blir for smått!). Når jeg tester ut forskjellige ladninger, benytter jeg "ordentlige" ammobokser, helst med forskjellig farge for de forskjellige ladningene.

 

Det har blitt meg fortalt at enkelte hjemmelader ikke liker S&B hylser i 9mm, da det er så j... trangt å få inn tennhetter, så alt blir bare kluss og smell. Jeg bruker en nett liten Dillon Square Deal og har ingen problemer med dette overhodet, uansett hylser, med alle type tennhetter jeg har benyttet, Federal, CCI, Magtech og Winchester (og kanskje en til?).

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra pris (som ikke alltid er avgjørende) er et argument for å lade .38/.357 eller 9 mm at dersom du har et tunet avtrekk kan du være avhengig av hjemmeladet ammo med mykere tennhette (Federal) for at det skal smelle hver gang dersom du har et tunet avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt meg fortalt at enkelte hjemmelader ikke liker S&B hylser i 9mm, da det er så j... trangt å få inn tennhetter, så alt blir bare kluss og smell.

 

Jeg er en av de hjemmeladerne som konsekvent skroter S&B-hylser.

For meg virker det som at enkelte LOT-er av S&B har elendige hylser der hettelommene sitter eksentrisk i hylsa i tillegg til at hettelommen ofte er oval.

Det blir for mye stress når det kuker seg til i 650'n til at jeg gidder bruke de lenger. Smell har jeg aldri hatt i ladeprosessen, selv med hylser med for små/skjeve hettelommer.

(Joda, jeg har satt av en hette på furtebua, men det må jeg nok ta på egen kappe :oops::oops: )

 

Hadde jeg vært litt mer kjip (økonomisk?) haddde jeg nok sortert ut de S&B hylsene som var ok, men det gidder jeg som sagt ikke.

 

TS børvurdere om det kanskje lønner seg å kjøpe litt dyrere ammo med gode hylser (styre unna Barnaul og S&B) , og begynne å samle hylser.

 

Hjemmelading kommer du nok ikke unna når du begynner å pusle med avtrekket på revolveren.

Og det er jeg nesten 100% sikker på at du kommer til å gjøre (det er enorm forskjell mellom et fabrikkavtrekk og et lettere tuna avtrekk) og da ender du, som Domino sier, opp med som hjemmelader med Federalhette-avhengighet. :-)

 

Det var 686'en min som ledet meg ut i min hjemmeladerkarriere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...