Jump to content

kruttmål for grove krutt?


pejo

Recommended Posts

De fleste kruttmål har 2 forskjellige størrelser på trakta som sitter i målet, lite hull for småkalibere og fint krutt, og stort hull for grovt krutt.

vet faktisk ikke om du får kjøpt eget mål for bare grovt krutt.

Det enkleste er å dele ladningen på 2 i et vanlig kruttmål

Da sikrer du at alt kruttet kommer med.

Skal du ha 60 grs ladning, så stiller du inn kruttmålet og veier opp på 30 grain.

Når du lader så beveger du håndtaket på målet to ganger.

Jeg kontrollveier hvert 5 også i tillegg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en elektronisk kruttdispenser?

 

Sannsynligvis ett av mine smartere valg var å kjøpe en slik til rifleladning.

 

 

Litt avhengig av mengden en lader; skal en lade til en DFS-sesong eller tilsvarende mengder blir en slik dispenser altfor treig; selv med rolige beveglser og lav puls og radioen på må jeg vente litt for hver ladning.

Til koselading av 50-100patroner er dispenseren gull verdt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

RCBS Chargemaster 1500, med et modifisert McDonalds sugerør, og en omprogrammering er det eg bruker, anbefales på det varmeste.

Alt etter hvilke prosedyrer du bruker mår du lader, så kan den dispense litt sent, men isåfall få deg to, handler du fra USA kan du kjøpe to for ca 300 dollar hver, inkludert frakt og mva, betaler du ca samme pris som Midway norge selger den for pr stk 5400 kr.

Og med hvordan dette landets post system har blitt i senere år, får eg pakkene mine fra USA like fort som Midway Norge leverer :x

 

Et McDonalds sugerør passer perfekt i dispenser røret, kapp det til ca 4cm og skjær ut hakk i tuppen på det, sett den glatte ended i røret skyv det inn til det er igjen ca en cm utenpå og kjør i gang.

Dette vil hjelpe på presisjonen, og hjelper å eliminere at det kommer mer enn noen få korn krutt i gangen når dispenseren går på sin laveste hastighet.

Og en enkel omprgrammering av 3 av 9 parameter alt etter hvor mange grains ladningene dine er, for å justere ved hvilken vekt maskinen skifter fra, høy til medium hastigehet, medium til lav hastighet og lav til drypper hastiget.

Vil spare deg rundt ti sekunder dispenser tid på hver ladning uten at det påvirker presisjonen.

 

Min standard ladning er 53 gr N560, dispenser tid er omtrent 15 sekunder for hver.

Måten eg lader på gjør at en Chargemaster er nok og ferdig å dispense før eg er klar for neste ladning.

Chargemasteren er stilt inn 1 grain under målvekta, derfra bruker eg en Omega powder trickler for å dryppe i detsiste grainet med krutt på en mer nøyaktig vekt.

Slik kan eg holde ladningene mine konsistente ned til +/- 1 kron krutt ca 0.02 grain, uten at ladeprosessen tar alt for lang tid.

 

Tømmer du derimot kruttet i hylsa direkte og setter kula i hylsa, må du som regel vente noen sekunderfør neste er klar.

 

Her har du en test av Lyman, Pact og RCBS auto dispensere for en viss sammenligning.

Nå skal det sies at lyman har kommet med en ny versjon i ettertid (gen6).

http://www.accurateshooter.com/gear-rev ... -part-one/

http://www.accurateshooter.com/gear-rev ... -part-two/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne karen: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=4234 Fungerer godt med selv de groveste krutt.

 

Det følge med en "plugg" som snevrer ned materøret, denne øker nøyaktigheten på de groveste krutt, men hastigheten går pittelitt ned. Når jeg lader f.eks 100 6,5x55 i gangen så fyller jeg ei hylse og imens kruttskålen fylles så setter jeg kule i den hylsa jeg akkurat fylte. Når jeg gjør det slik så blir ventetiden maks et par-fem sekunder før nytt krutt er klart. Da er det jo snakk om bare 48gr da.

 

Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...