Jump to content

Drillpresse for hånddrill


razumny

Recommended Posts

Jeg har en australsk patent på drillen som heter drillmate. Den er veldig grei, setter drillmaten i skrustikka når jeg skal bore på noe smått, og kan ta med hele stasen når jeg skal bore hull i grovt stål som står fast. En genial patent som dessverre kan være litt vanskelig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Disse billige søylebormaskinene har motor på 350 watt. Det holder (kanskje) til 8mm bor i stål, på 10mm begynner de å butte. Hullsager er bare å glemme. Dessuten er det jevnt over slakke og kast i spindelen med på kjøpet.

 

Når det er sagt, har jeg en sånn selv. Og med mye bannskap og albuefett greier man å lage hull i det utroligste. Men jeg forbanner enda den dagen jeg kjøpte denne i stedet for en skikkelig søylebormaskin.

 

Et sånt stativ for hånddrill har jeg aldri prøvd, men jeg ser fordelen i å få bruke drillen på 850 watt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et biltemastativ for et par år siden. Med mindre de har endret designet er det helt bortkastede penger. For å bore like skjevt på frihånd som jeg gjorde med dette stativet måtte jeg drukket adskillige flasker brennevin.

 

Det ligger ofte en del pent brukte søyleboremaskiner på finn til hyggelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Ethvert møblert hjem har da dreiebenk, for å virkelig kunne borre pene hull :winke1:

 

Skal ikke begi meg inn på ekteskapsrådgivning. Men verktøy er halve jobben, minst. Og ifølge Marcus Aurelius er det også halve jobben å begynne.. Så hvis du har riktig verktøy, og begynner, så er du fort ferdig. Blir hullet skjevt og for lite så er det minst dobbelt arbeide å få til det du ønsker. Sagt med en god porsjon humor, og garantert røykfritt.

 

Sokkene mine har forøvrig vasset rundt i vernestøvler med motorsagsikker bukse på utsiden i hele dag for å drive viltstell. Saddam hadde betalt penger for de sokkene..

Link to comment
Share on other sites

I kjent kammeret.no stil ender det nok snart med at du må ha et mekanisk verksted som er noe større en hva du får plass til i kjelleren på en middels enebolig for og få boret noen hull i et stykke metall :-) Små problemer og utfordringer tar jo fra tid til annen helt av her :-)

 

Som flere sier så bør du holde deg borte fra Biltema sitt stativ, gå til noen som selger verktøy av brukbar kvalitet, hvor mye penger du bør legge i noe sånt er opp til deg og hva som er tiltenkt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For de som trenger noe til å rullekrympe hagleskudda:

Søyleboremaskin 350 W - NOK 799

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... in-254017/" target="_blank

Jeg vurderer at kvaliteten er voksen oppgaven med rullekrymping.

Legg kvitteringen i en lynlåspose og tape den fast på maskinen i tilfelle rottefelle.

 

Ikke behov for elektrisk drill.

 

18 kilo - Gunstig kilopris.

Nesten 52 cm høy.

Hvis du fräscher den upp med lite rosemåling så kanskje

du kan selge den inn som elektrisk ammo-presse.

 

Alternativt for den vågale med passende drill:

Boremaskinstativ med maskinskrustikke - NOK 279

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... ke-050013/" target="_blank

Men da ser jeg ingen enkel mulighet til å holde sjekk på patronenes lengde når du rullekrymper.

 

Jeg regner med at behovet for å ta vare på kvitteringen er sterkt begrenset og hvis du allikevel skulle dukke opp på Jula så regner jeg med at betjeningen er overlykkelig med å gi deg pengene tilbake i håp om å bli kvitt deg så kjapt og smertefritt som mulig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...