Jump to content

Forslag til damehagle?


Ørret

Recommended Posts

Kjærringa tar jegerprøven nå og skal ha seg en o/u hagle etterhvert.

Makspris 10.000,- Kaliber 12, evt. 20 hvis rekylen blir for mye.

Må tåle stålhagl. Hun vil ha en "ny" børse.

Gidder ikke kjøpe noe dritt som ikke holder mål.

 

Noen som har forslag til en god børse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken type hun ønsker... ny hagle o/u av god kvalitet til Max 10.000 blir nok ikke så lett.

Tenker hun på en halvauto så er det lettere.

En god og relativ rimelig er Berettas Outlander, - denne er gass-operert (behagelig rekyl, selv i kal 12) den fås både med tre og syntet-kolbe.. Syntetutg finnes med rel kort kolbe (350mm) som skulle passe en dame ganske bra. Med korteste løpet på 61cm, er vekta rundt 3,2kg.

 

Personlig synes jeg dette er en meget tiltalende halvauto fra Beretta,...enkel og grei uten Fix-Faxerier... men bare funksjonell kvalitet. - Prisen ligger på ca 10.000.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Brukt beretta 686 med 66cm piper, i det prisleiet ditt får du ikke noe som matcher brukt beretta.

 

Det er søren meg ikke lett å finne ei brukt beretta 686, jeg har prøvd og riktig ville jeg ha 71cm pipe. Men det ordnet seg da jeg kjøpte en ny en istedet :)

Link to comment
Share on other sites

samboeren min kjøpte seg samme type hagle som meg, bare en lettvekter som ble tilpasset henne.

 

Kilde: http://www.intersport-bogstadveien.no/hagler_19897.html

Verona Basic Light - En fin lettvekter som kun veier 2.8 kg. Kommer med 3 choker, 67 cm løp og stokken er laget i oljebehandlet valnøtt. Kaliberet er 12/76. Vår pris kr 9990.-

 

Men husk at vi skreddersyr din hagle på mål.

 

Tilpassning av hagle er viktig for att du skal treffe godt med ditt nye våpoen. Vi har to priser på dette, om du må skjøte eller kappe kolben så kommer det på kr 1400.- Om du slipper dette så kommer det på kr 900.-

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det finnes damehagler til under 7 000,-. Finner ingen i farta selv. Det nærmeste er kanskje Yildiz?: http://www.pvas.no/vaapen/hagler/over/under/yildiz/yildiz-spz-me-jr/lady-12/76. Et alternativ, om pris over 7 000,- blir for drøyt, er å se på en rimelig o/u, kappe kolben og sette på kolbeforhøyer om det trengs. Damer har gjerne høyere kinnbein enn menn og må derfor ha høyere kolbe for ikke å havne under siktelinja.

 

 

Jeg kjøpte en Sabatti Lady Multichoke i 12/76 til fruen. Denne funker bra, men hun ville nok helst hatt 20/76. Da fruen og jeg så på hagler til henne, var vi på messa i Vikingskipet (Hamar). Vi fant kjapt Sabatti, og fruen likte den veldig godt. Hun fikk "montere" både 12 og 20-kaliber, og sistnevnte falt mest i smak, nettopp fordi den var smekrere, og hun følte den passet bedre selv. Hun er 160 cm høy og ikke akkurat av kraftigste sort. Grunnen til at det ble 12'er er ene og alene at jeg fikk omtrent halv pris på den etter at Elverum Jakt og våpen tok over konkursboet etter Jaktpartner Elverum. De hadde ingen 20'er inne, og da måtte jeg bestilt til ordinær pris.

 

Selv tusler jeg rundt i skogen med Beretta halvauto i 20/76. Falt for kaliberet etter å ha kjøpt en Fabarm 20/76 o/u, som jeg dessverre måtte selge pga overgang til links. Denne er påtenkt eldstefrøkna mi. Da går børsa i kappsaga (må sjekke om jeg kan kappe tre, fire cm først...) og shimses opp så mye som mulig slik at den passer. Så får jeg se meg om etter links Merkel 20/76 eller noe slik... Blir vel med drømmen...

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ, om pris over 7 000,- blir for drøyt, er å se på en rimelig o/u, kappe kolben og sette på kolbeforhøyer om det trengs. Damer har gjerne høyere kinnbein enn menn og må derfor ha høyere kolbe for ikke å havne under siktelinja
Ikke glem grepet. Damer har mindre hender. Det er ikke like lett å gjøre noe med det, som å bare kappe stokken.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...