Jump to content

Arcturus kniver


arcturus

Recommended Posts

Slira har jeg brukt airbrush på. Først lys brun, så mørk brun og så svart med overganger som går i hverandre. Deretter har jeg brukt svamp og farget det spraglete. Resultatet ble ganske bra.

 

Mvh Espen

 

 

"ganske bra"???? Det blei helt supert!!! Jeg er gørr misunnelig! :P

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra!

Kanskje litt stor mage. Dette, sammen med fingerbeskyttelsen som gjør at de fremste millimeter av buk-linjen ikke er paralelle med egg-linjen, kan være det som gjør at bildene lyver og får den til å se "uppnosig" ut. Men her er det bare marginelle ting å sette fingeren på.

Nydelig slire, kjempeflott farging!

Veldig bra!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ny kniv. Skaft av Koa, frontholk hvaltann og innlegg av sølvtinn og vulkanfiber.

Blad Asbjørn Solheim.

 

Kniv8_1_zpsdeb9bb2a.jpg

 

Kniv8_2_zpsd30e7dba.jpg

 

Kniv8_3_zps3056304d.jpg

 

Kniv8_4_zps0904be4d.jpg

 

Ser i ettertid at jeg burde snudd skaftemnet slik at linjene i koa'en hadde vært likt innlegget, og synes også at kniven ble stående litt for høyt i slira.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Fin kniv!

Kanskje hadde det vært bedre å snu slik at linjene ble like med fronten. Men da måtte de også vært tilnærmet paralelle, tror det kunne blitt en utfordring. Slik det er nå, så passer de fint med avslutning på slira. Om de hadde vært snudd, så ville det blitt ulikt her istedet... Jeg synes det var fint slik det er nå.

Mulig litt høy i slira, men sitter den godt fast så var det ikke noe jeg la merke til.

Synes kanskje ryggen er litt rett langt bakover, med en markert avrunding. Ville kanskje hatt en slakere linjer og ikke så "rett" i ryggen. Om du forstår hva jeg mener. Avslutning meget bra i mine øyne!

Forøvrig en meget fin kniv, og veldig fin slire!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns heller ikke det er noe problem med at linjene ligger den veien i treet.

Jeg hadde nok antakelig lagt de den andre veien, som som nevnt så ville det gitt motsatt effekt med slirekanten.

Syns det ble et gjennomført flott resultat. Slira passer også fint til materialene syns jeg.

Kanskje jeg ville brukket rygglinja litt tidligere, men dette er bare smaksak i mine øyne.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ny kniv. Blad av Asbjørn Solheim, skaft Madagaskar plum burl, Frontholk hvaltann, mellomlegg bøffelhorn, innlegg bronse og vulkanfiber. Slire rårandslær med mitt andre forsøk på pauting. Gikk bedre enn mitt første :P

 

Kniv9-1_zps7a7dce9e.jpg

 

Kniv9-2_zps21ade223.jpg

 

Kniv9-3_zpsfe01ba8b.jpg

 

Kniv9-4_zps0256f5c6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rå stilig! Jeg likte pautinga godt. Flott at du velger din egen stil. Vanskelig å unngå "kopiering" og "lignende stiler", det meste er vel prøvd ut av en eller annen knivmaker. Kjedelig om alle som velger å paute kjører samme stil om du skjønner. Fortsett slik :D:clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kniv nummer 11. Blad Steen Nilsen. Skaft Hackberry, Corian, sølvtinn og vulkanfiber. Slire pautet rårandslær.

Har forsøkt meg på litt gravering/scrim, der jeg er sånn passe fornøyd. Dette er en bestilling, der kunden i alle fall ble fornøyd.

Igjen skulle treverket med fordel ha vært stabilisert. Man lærer så lenge man lever... I tillegg ble slira for lav.

 

Kniv11-1_zpsd997e1c0.jpg

 

Kniv11-2_zps4edf8cab.jpg

 

Kniv11-3_zps9842d65a.jpg

 

Kniv11-4_zps2a20f357.jpg

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Begge er fine kniver.

Den første virker litt lang i skaftet i forhold til bladet. Men det kan være bildet og øya som ser... :winke1:

Den andre likte jeg best. Fint arbeid og fint scrim. Spesielt initialer.

 

Slirene er fine begge to såvidt jeg ser i farten.

 

Veldig bra!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Nydelige kniver, jeg liker den med Steen Nilsen blad best. Flott materialvalg og stilig utført skaft. Det passer meget godt til bladet. Skulle ønske jeg fikk til den skaftforma sjøl. Jeg liker veldig godt den farge overgangen på slira, pent!

 

Jeg trur jeg har skjønt slireopphenget nå, men en liten fotoserie på hvordan du gjør det hadde blitt satt stor pris på av flere kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vet lite om kniver og enda mindre om å være knivmaker. Jeg har alltid likt og brukt større "survivalkniver".. Men disse to, og spesielt den med den blå detaljen i skaftet, er fantastisk flotte kniver!

 

Dragemønsteret på slira blir kanskje litt voldsomt, uten at det skal ta noe bort fra at det er meget pent arbeid. Men jeg foretrekker den andre; fin farge sammen med den svarte læret.

 

Kniver både eier og knivmaker kan være stolte av. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Veldig flotte kniver!

Jeg synes kanskje den siste skar seg litt i farger. Kalde farger på skaft, og varme på slire. Synes det ble litt stor motsetning. Tror den hadde passet bedre med en mørk slire eller en med kaldere farger. Men det er mitt syn.

 

Meget bra håndverk på både kniv og slire på begge to!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...