Jump to content

Arcturus kniver


arcturus

Recommended Posts

Stilige og godt balanserte kniver, jeg synes skaft og blad passer meget godt sammen. Veldig fine metapolbiter, nesten ferdig acantus! Jeg har aldri tenkt på kalde og varme farger, det er ikke måte på

hva en stakkars knivmaker må tenke på. :D Jeg er fremdeles litt misunnelig på pautinga. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veldig bra!

Ser ut på bildene som om fremste del av skaftet "stuper" litt i rygglinjen. Noe som gjør at den får ett litt "uppnosig" inntrykk på meg. Men det kan også være bildene som lyver.

Frontbiten kunne nok vært mer parallell med slipefasen på bladet.

 

Med dette driver jeg imidlertid rent flisespikkeri.

Det er en veldig fin kniv med fin harmoni i mønster og farger. Håndarbeid og finish er strålende og fargesetting på slira synes jeg ble veldig bra.

Flott arbeid!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Syns både du og Vetle bør være fornøyd med denne, nydelig kniv!

 

Mitt første inntrykk var også at kniven så noe oppnosig ut, men ved å legge et papir langs knivryggen så ser man at kniven IKKE er det.

 

Ser du lager "rette" slirer. Benytter du da en innerslire eller en annen teknikk for å "stoppe" kniven i slira?

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! Er nok litt baktung, men utrolig god i hånden!

 

Per-Arild, jeg bygger bladet ut med papp! Mere på framsiden enn baksiden. Deretter bygger jeg framsiden videre med leire som herder i luft, slik at den følger skaftet ned mot bladspissen. Stoppen kommer på baksiden av slira. Jeg synes dette fungerer meget bra. Dette har jeg tatt opp fra Thomas Löfgrens hefte; Sy din egen lærslire. Anbefaler denne!

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...