Jump to content

Rifle i 500 S&W


Hakonoeb

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Lurer bare på om det er noen som har rifle i 500 S&W, og evt om de har forsøkt med 700 grains kule i underlyds hastighet?

Har begynt å bli mektig Havesyk, heldigvis tror jeg ikke drømmerifla er laget enda, så kanskje jeg kan holde sykdommen i sjakk en liten stund...

Har lyst på en Browning BLR i 500 S&W med heldempet frittliggende løp som fyrer 700 grains kuler i underlyds hastighet. Tenk tanken på å gå på elgjakt med lydløs rifle!

Og, JA 680 grain kule i 315 m/s er 2200 Joule, altså innenfor storvilt kravet.

For elgen blir det vel mer som å bli truffet av et godstog enn å bli skutt...

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har bare kommet til havesyke nivået. Har enda ikke gått til innkjøp, så jeg kan jo ikke svare på hvordan jeg eksakt skulle få til noe slikt...

 

Jeg bare håpet at det var noen andre i Norge som hadde testet noe tilsvarende, for å få en indikator på om det i det heletatt vil fungere.

 

Jeg vet forresten at det er sak inne hos POD ang om .50 kaliber i rifle fortsatt er tillatt, bare det ikke er .50 bmg. 500 s&w i håndvåpen er jo ikke lenger tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt i dine baner, men da uten sub.

Lita hendig boltrifle i kaliber 50 har stått høyt på lista.

Har undersøktlitt rundt dette kalibreret eller lignende:

http://www.b-mriflesandcartridges.com/5 ... Short.html

 

Valget falt atter igjen på 458 da jeg ikke er ute etter storviltkrav som sub. (rådyrkravet i sub går fint)

Rafdal setter opp 450 Marlin nr 4 til meg nå, bygd på Winchester sin WSM kasse igjen, men nå i rustfritt.

Tilgang på kuler for å kunne bruke våpenet, og dermed få økt eier/bruksglede har også vært en viktig faktor for meg.

500S&W utgikk fort hos meg da jeg vile fått mye plunder med mating grunnet hylsa. I bøyler er den jo perfekt.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Brassy, 590 b&m er alaskas svar på 500 s&w, ikke helt lik, men en annen hylse som er formet om. Absolutt i samme kategori, og for min del kan jeg vel like godt tenke meg en slik en...

 

Litago, har sett den saken fra Big Horn Armory, og eneste jeg skulle ønske var at den kom i boksmagasin utførelse, sånn at den kunne lages heldempet! (Og det faktum at den er dyr i USA, grøsser med tanke på hva en sånn koster i Norge!)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Handla inn en Ruger 77/44 i vinter og fikk montert demper(A-Tek modul demper)

Støper kuler på 350gr med LBT sin kuletang.Lader med N340 til akkurat underlyd.(320M/sek)

Denne er ikke akkurat lydløs men kan skytes uten hørselværn.Har ikke fått den helt store presisjonen med 44 magnum i rifle.Har testa mange støpte kuler og noen mantla.Det blir et skikkelig klask når 350gr kula treffer stålplata på 100m banen.Skaut litt etter ei 40x40cm plate på 500m med denne kula.

Hadde treff eter noen minutter med teppebombing av 500m stativet og plata svingte mere enn med treff av ei 6,5x55 139 grs kule i 830 M/sek.Hadde kulefall på 25mil innskutt på 100m,dvs 2,5m opp i forhold til 100m.

På grunn av den krumme kulebanen er den nesten ubrukelig på hold over 200m til jakt.

Men steike moro å skyte med :D .Billig er det også,faktisk på lik linje med 22lr i pris når jeg støyper kulene selv.

Link to comment
Share on other sites

Og forresten, som trådstarter vil jeg si at selv om tråden heter 500s&w er det minst like interessant å høre om andre alternative kaliber og prosjekter i samme kategori.

 

på 90-tallet var jeg en ivrig Guns&Ammo leser, spesielt artiklene til Ross Seyfried var interessante. Før 460 og 500S&W var påtenkt, så var det 500 og 475 Linebaugh som var det tøffeste som fantes av revolverkalibre. Basert hhv. på 348 win hylsa (det er vel 50 alaskan også?) og 45/70 hylsa. og begge finnes også i "long" utgave.

 

Ser for meg en rifle i 475 måtte vært tøft , og med enkel tilgang på messing. Men ikke hørt om no' slikt her til lands :)

Link to comment
Share on other sites

Og forresten, som trådstarter vil jeg si at selv om tråden heter 500s&w er det minst like interessant å høre om andre alternative kaliber og prosjekter i samme kategori.

 

 

Det kommer en PM til deg etter hvert med mer info :wink:

Link to comment
Share on other sites

.50 AE:

http://en.wikipedia.org/wiki/.500_S%26W_Magnum

250px-50_AE_and_32_ACP.jpg

 

Hylsa er 9mm kortere enn .500 S&W Magnum, men den har ikke rand, så den mater greit fra et magasin beregnet på riflepatroner. Blir selvsagt vanskelig å anslå hvor mye fart du klarer å oppnå. Remington 7 i sånne rare magnumkalibre (RSAUM, WSM etc.). dukker opp innimellom, og burde være en grei plattform. Er ikke sikker på om kassa til en BLR er optimal. Kanskje Savage 99, eller en Sako Finnwolf? Nesten blasfemisk å bygge dem om, men man blir heldigvis ikke steinet for det i Norge.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

...en Sako Finnwolf? Nesten blasfemisk å bygge dem om, men man blir heldigvis ikke steinet for det i Norge.

 

Det skal vi nå bli to om. :mrgreen:

 

 

On- og offtopic: Kan dere slutte å gi meg ideer? Signaturen min er forandret pga denne tråden. Og Peders. Vær så snill å lage en tråd om børsa di da. Jeg vet hvor du bor. 8)

Link to comment
Share on other sites

.500 S&W har makstrykk iflg. SAAMI på 60000PSI, ein .44 Magnum er på 36000 PSI og ein .450 Marlin er på rundt 44-45000 maks, men femhundren tek ganske så mykje meir plass. Så om ein skal putta denne sinte lille jævelen oppi ei bøylerifle, la det vera ein som er seig og grov i stålet.

Link to comment
Share on other sites

Befinner vi oss nå i nabolaget til feks. 458x2" (458 American) nå ?

Jaktet ei helg for mange år siden sammen med børsemaker Øyvind Kvig fra Hommelstø og han hadde laget seg en nydelig delbar bøylerifle på en Winchester lever action (husker ikke modell...) i dette kaliberet.

Hylsa er jo en nedkortet 458 Winmag, så det trengs litt areal på boltehodet, i tillegg er det jo en villkatt, men bortsett fra det bør den passe godt i ei kort boltrifle :twisted:

 

I følge Ladeboka utgave 3 kan denne pluggen lades til godt og vel 45-70 nivå.

Eks. 350grs Hornady + 53 grs Norma 200 = 2060 fps.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg som jeg skrev innledningsvis, er ikke ute etter en rifle som skal rive av meg overkroppen når jeg skyter. Jeg ser for meg en dedikert sub-sonic sak som ved hjelp av gode gamle "mer vekt" gir riktig kinesisk energi for også å kunne ga ut en elg. Jeg tenker derfor ikke så mye på maks trykk osv, men mer på at alt under 50 kal er vanskelig å få dyttet en stor nok klump bly inni. Samtidig som at dersom vi går over 50 kal så går vi utenfor godkjenningsområdet til mange av landets skytebaner.

Jeg leste litt om 500b&m som ble nevnt som et alternativ tidligere i tråden.

Denne er jo en villkatt skapt fra 348 win hylse som kuttes under halsen, og gir da rom for en kule inntil 510 kal. Jeg begynner å bli mer og mer fascinert av denne løsningen. 348 win finnes i bøylerifle, og det var faktisk en winchester bøylerifle som fikk nytt løp som var opphavet til akkurat denne patronen. Ulempen er selvfølgelig rørmagasin, som ikke er forenelig en ønsket om heldemping...

Hmmmm skal ikke være lett dette her.

 

Er det noen som vet om børsemakere også kan sette opp ønsket riflestigning i løp, eller om det kun er snakk om å kjøpe ferdig løp og så kamre? Vil ha rask riflestigning for å oppnå nok spinn på kula ved sub hastighet og tung kule. Mener å ha lest et sted at 458 socom typisk har 1:8 stigning.?

Link to comment
Share on other sites

50 B&M er basert på RUM hylsene til Remington.

50 B&M alaskan som er for bøylerifler har nok opphav som vanlig 50 Alaskan fra 348, men 50 B&M Alaskan bruker 0.500 kuler mot Alaskan sine 0.510.

 

50 B&M som blir min bane bruker også 0.500 kuler og ikke 0.510.

Mine hylser er laget fra 300 RUM som test og for å få noen dummys for prosjektet.

Jeg går for original utgave fra B&M med 0.500 løp jeg også.

 

Jeg har ei nybygd lett 450 marlin som jeg fikk igjen rett før påske. Bygd på SS Winchester med CF mating. Det er denne som får ekstra løp i 50 B&M

 

50 B&M fra 300 RUM vs 450 marlin hylser

normal_DSC_0022.JPG

 

50 B&M vs 450 marlin (som hitill er mitt favorittkaliber i kort boltrifle. Kaliberet kan lades til svært gode prestanda i boltrifler

normal_DSC_0155.JPG

 

300 RUM, 50 B&M, 450 marlin, 50 B&M super short, 300 WSM (300 wsm er basishylsa for super short)

normal_DSC_0159.JPG

 

Moderbørsa som får ekstra pipe. Nyoppsatt nå får påske i 450 marlin, og går godt som fa..... :oops:

normal_DSC_0054.JPG

Link to comment
Share on other sites

:wink:

 

Det er 0 problem å kamre i 0.510 løpsmener for de som måtte ønske det for de virkelig tunge sub prosjektilene.

For meg er dette mest for interessen sin skyld og det er bedre tilgang på 0.500 kuler av god kvalitet for håndvåpen for mitt bruk. Dvs vanlig kortholdsjakt i skog.

Er bøylerifle målet er 50 Alaskan helt optimal som original. B&M sin utgaver er kun endret til 0.500, ellers er den helt lik tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...