Jump to content

9,3x57 vs. 9,3x62


rygh88

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå må det vel snart være på tide å kunne bli enige. Vi som liker 9,3x57 som den er har rett, dere som ikke klarer dere uten de ekstra 5mm tar feil..... :mrgreen: Neida, men dette blir jo egentlig en helt tullete diskusjon, all den tid vi fremdeles har anledning til å ha flere jaktrifler. Ingenting i veien for å ha ei kortholdsrifle i 9,3x57 til nærkontakt med grov elg? Så kan de som sitter på post og trenger en flattskytende magnumkiller benytte ei rifle i 9,3x62..... For som vi har lært i denne tråden er det jo ikke rekyl å snakke om i en slik rifle, så de som trives med en 9,3x62 ville neppe klart det hestesparket du får av en 338WinMag...... :lol: Samtidig må vi ikke glemme at med en 9,3x62 så er du så godt utstyrt at det ikke er noe i veien med å dra etter B5 i Afrika heller, mens vi jo igjen har lært i denne tråden at en treg 9,3x57 knapt duger på elgkalv..... Nei, dette blir egentlig bare dumt..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for en kjempe interessant innlegg, Okhotnik! For å ta det kort, Otto Bock står ikke ansvarlig for den eldre 9,3x57, men har forlengret dens hylse for å skaffe et kraftfullt kaliber som også kunne prestere i Afrika. Dette gjorde denne nyskapningen, med navnet 9,3x62.

Det sier også noe om 9,3x57. Nemlig at denne var allerede foreldet i 1905...

 

Må bare si meg takknemlig for at det finnes noen som takler fremmedspråk bedre enn meg.

Mens jeg må sjalte om hodet til tysk for å lese teksten, så presterer Gunwerks å oversette den til norsk.

Slett ikke verst av en tysker, og attpåtil snakker vi om korrekt norsk. :D

 

Selv har jeg bare 9,3x62 og bruker den til omtrent alt, med 15 gram Oryx ladet til fabrikknivå.

Jeg er storfornøyd, men skulle jeg gå ut etter bøffel ville en tung helmantel være løsningen.

 

Naboen har 9,3x57 "potatiskastare" i original utførelse, og den bikker elg med omtrent alle kulene den får.

Jeg tror vi kan konkludere med at til sitt bruk er begge kalibrene tilstrekkelige.

Link to comment
Share on other sites

Har en 57 på älgjakt i Sverige og lader selv. Morfar hadde riflen før meg og skjøt over 80 elger. Klart mindre utbredt än 62 idag og diene er derfor mye dyrere. Ammoen ca like dyr. Alaskakulen på 18,5g fungerer bra med den relativt lave hastigheten. Jeg opplever kanskje litt mer kjøttødeleggelse med de som skjuter 62, oryx, barnes x etc. I skogslandet blir det oftest moderate avstand og ikke veldig store behovet for flakke kulbaner. Har ikke prøvd 15 gramms kulene..

57 er blitt attraktiv på bruktmarkedet på senere år da mange ser den som en perfekt villsvinsstopper. Rekylen på min er ganske vond etter få skudd i benk men har ingen gummibakkappe på stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har med årene blit veldig glad i 9,3x62. Har skutt en go del elg med den både på ståloser fra 10 til 150m hold.skudreaksjonen er god og elgen går sjelden langt. Har bruk en del forskjellige kuler med forskjellig hell. Di siste to årene har jeg prøvd rhino kuler i 300 og 250 grain. Bege gode kuler, men førstnevnte har lettere får og få jenomskyting særlig på kort hold. 250 kula ser ut til og vere bedre. Kjøtødelegelsen er snill sammenlignet med 308 og 6,5. 9,3x62 som er en sauer 202 blir også brukt på hjortejakt,rådyrjakt og vilsvivn.på sistnevnte er jeg meget fornøyd.har også hat den med til Afrika vor jeg har skut diverse antiloper fra steinbok til sjiraf. Da brukte jeg 300grains rhino kuler, d fungerte utmerket. Skjøt bogskudd på sjirafen på ca 80 m da sto kula perfekt ekspandert i bogbladet på andre side.

Jeg kan ikke si anet en at jeg er svert fornøyd med 9,3x62 og mener at d er et kaliber en kan bruke til d meste. 9,3x57har jeg ingen erfaring med og vil ikke kaste ut noen påstand om noe jeg ikke har prøvd på vilt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Off, disse trådene om sære kalibre, ikke bra for lommeboka...........

Gikk og tenkte på X57 forrige gang jeg skulle ha et løp, men endte på 338-06. Sært det og, men en X57.......

Artig lesning Ole Magnum !! Ingen grunn til at X57 ikke skulle virke i dag også, med dagens gode kuler og effektive krutt !

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Da er det endelig bestemt, og handelen vill bli gjort så fort onkel blå har godkjent søknaden :winke1: . Hadde i utgangspunktet bestemt meg for 57, mn da dette tok lang tid og skaffe, lav kronekurs og prisstigning til våren, falt valget på et lite brukt 62 løp som alerede var i butikken :mrgreen: . Har også skaffet meg en meopta meostar r1 1-4x22 og monasje det skal toppes med. Spekulerer på en liten og lett lyddemper på tuppen. Løpet er kappet på 50cm og gjenget 15/1. Dette må bli gromt til elgen :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Har jaktet kun med 9,3x62 de siste 4 årene. Skutt 7 elger, og noen rådyr. Har brukt rws evo 19g, norma oryx 18,7g og vulkan 15g. Er godt fornøyd med de tyngre kulene mtp skuddefekt og kjøttødeleggelse. Har kun prøvd vulkan på 1 elg, så kan ikke uttale meg for mye om den, mn det var ikke pent. Mulig det var ett uheldig skudd, så får prøve den på noen elger til før jeg dømmer den. Er forsåvidt veldig godt fornøyd med 9,3x62. Artig kaliber og knalle elg med. Mn er ikke sikker på om mitt neste våpen kommer til og være kammret i 9,3. Har sett noen slakt som er skutt med 8x57, og hørt at skuddtegn er nesten like god. Det er en patron det koster mindre og skyte med, iform av rekyl og smell. Liker ikke og skyte 9,3 uten demper. Den er også mer allsidig. Hadde løp i 6,5 til blaseren, mn gidder ikke skifte under jakthøsten, så 9,3n blir stående i stokken året rundt. Solgte 6,5 løpet for det bare sto og støva ned. Skyter også endel hundre skudd ila sommeren med 6,5 med 200str, så argumentet med og ha 6,5løpet til trening falt bort. Men i det store og hele er jeg fornøyd, og kommer nok til og skyte noen elg og rådyr til med 9,3x62😉.

Link to comment
Share on other sites

På 11.11.2018 den 14.59, rygh88 skrev:

Har kun prøvd vulkan på 1 elg, så kan ikke uttale meg for mye om den, mn det var ikke pent.

 

Vulcan er ei hullspisskule, og oppfører seg deretter. Jeg har aldri brukt den på elg, men har ladet den til kamerater som vil ha ei effektiv kule på rådyr. Og på så små dyr er den effektiv, og arbeidsbesparende, sier de som har brukt den. Man kan grave ned bøgerne sammen med slakteavfallet! Til bruk på gaupe- jerv og evt. ulv, er den kanskje velegnet. Til elg vil jeg fortsatt styre unna.

 

Jeg har ikke lest lenger oppe i tråden nå - hvilken løpslengde bruker du på 9,3'en?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...