Jump to content

T3 Varmint eller X-bolt i .223 Rem?


mbjerkenaas

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny rifle i kaliber .223 Rem etter hvert, men jeg er litt usikker på hvilen av de to nevnte rifler jeg har lyst på.

 

Jeg har i utgangspunktet bestemt meg for en T3 S/S Varmint Links pga. riflestigningen 1:8, men jeg synes samtidig at X-bolt Hunt Links er utrolig pen, og slik jeg har forstått det føles låsekassa "tightere" på X-bolt'n. Stigningen på den er 1:12.

 

Jeg har lest (eller i alle fall fått for meg) at .223 sliter med å stabilisere kuler i litt lavere hastighet når stigningen er 1:12. Er det noen med kunnskap og erfaring som kan bekrefte/avkrefte det?

 

Takker for flotte svar!

Link to comment
Share on other sites

For å komme med min enkle personlige tilnærming til det aktuelle spørsmål;

 

Ville du kjøpt en amerikanskprodusert "consumbil" ala Chevrolet Impala, eller ville du kjøpt en japanskprodusert bi/ japansk fabrikat som Honda Accord? Hvillken bilmodell/ produsent tror du at DU hadde blitt mest fornøyd med??

Link to comment
Share on other sites

Se på to faktorer:

- Hva skal du bruke riflen til, og derav hvilke kuler og kulevekter er aktuelle

- Hvor godt liker du hver av riflene

 

Bratt riflestigning kreves for å stabilisere lange kuler, men 1:12" stabiliserer konvensjonelle kuler med blykjerne opp til 63gns. Er det tungt nok til dine behov velger du den av riflene som gir mest godfølelse. Hvis ikke velger du Tikkaen med 1:8".

Link to comment
Share on other sites

For å komme med min enkle personlige tilnærming til det aktuelle spørsmål;

 

Ville du kjøpt en amerikanskprodusert "consumbil" ala Chevrolet Impala, eller ville du kjøpt en japanskprodusert bi/ japansk fabrikat som Honda Accord? Hvillken bilmodell/ produsent tror du at DU hadde blitt mest fornøyd med??

 

Din tilnærming var ikke så enkel å forstå for meg iallefall..

Riflene det gjelder her er vel produsert i Japan og Italia.

Impala (de fleste finnes vel på Cuba nå for tiden) og Accord er vel biler av ulike generasjoner og teknologier.

Ingen av bilene frister meg noe særlig, det er egentlig lettere å velge en av riflene uten å tenke over dette slitsomme bilvalget også..

Hvordan burde jeg tenke her?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lest (eller i alle fall fått for meg) at .223 sliter med å stabilisere kuler i litt lavere hastighet når stigningen er 1:12. Er det noen med kunnskap og erfaring som kan bekrefte/avkrefte det?

 

Takker for flotte svar!

 

Det er vel kulevekten som er utfordringen, ikke hastigheten. 1:12 klarer ikke særlig tunge kuler noe som fører til dårlig BC, dvs uegnet for litt lenger hold. I tillegg fører lett kuler fort til store kjøttødeleggelser. Jeg ville nok anbefale 1:9 som et minimum, den klarer vel 69 grs eller dersom du er heldig 77 grs kuler. En rifle med krapp stigning klarer også lette kuler, så du taper ikke mye på 1:8.

Link to comment
Share on other sites

Gås betyr lange hold og ofte åpne områder med vind. Tunge kuler er da en fordel ift vindavdrift. Små mål stiller krav til presisjon, ville nok valg en rifle med mulighet for tunge kuler. Ser vel ingen fordeler med en 1:12. Det finnes en rekke tråder om riflestigning og 223 her på kammeret, anbefaler deg å studere disse før du bestemmer deg.

Ellers kan jeg anbefale denne artikkelen om 223.

http://www.6mmbr.com/223Rem.html

Link to comment
Share on other sites

Gås betyr lange hold og ofte åpne områder med vind. Tunge kuler er da en fordel ift vindavdrift. Små mål stiller krav til presisjon, ville nok valg en rifle med mulighet for tunge kuler. Ser vel ingen fordeler med en 1:12. Det finnes en rekke tråder om riflestigning og 223 her på kammeret, anbefaler deg å studere disse før du bestemmer deg.

Ellers kan jeg anbefale denne artikkelen om 223.

http://www.6mmbr.com/223Rem.html

 

Skyter gåsa på +- 100m her. Trenger ikke 1:8-stigning for å prestere det. La oss si at vi dobler avstanden (og firedobler vanskegraden/treffområdet) så er det fortsatt greit med ei 55 grs. i 950 m/s.

Link to comment
Share on other sites

X-bolt har helt ræva avtrekk. Hvis du vil ha en fornuftig rifle som passer kaliberet, har "riktig" stigning og et bra avtrekk så finnes den i Sako sitt sortiment. Da kan du i tillegg slippe plastdeler om du lider av den allergien også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyter gåsa på +- 100m her. Trenger ikke 1:8-stigning for å prestere det. La oss si at vi dobler avstanden (og firedobler vanskegraden/treffområdet) så er det fortsatt greit med ei 55 grs. i 950 m/s.

 

Det går sikkert bra under gode forhold, men det er vel ingen grunn til å velge 1:12 stigning med de begrensninger det medfører ift tyngre og lengre kuler. Hva er fordelene?

Det at krapp stigning ikke stabiliserer lette kuler er ikke riktig, jeg kjenner ingen som har denne utfordringen. 1:9 eller 1:8 er en mye mer anvendelig snurr enn 1:12. Selv om en ikke planlegger å skyte tyngre kuler kan jo dette endre seg, og hvorfor skal en kjøpe et våpen med begrensninger?

Link to comment
Share on other sites

Det at krapp stigning ikke stabiliserer lette kuler er ikke riktig, jeg kjenner ingen som har denne utfordringen.

 

Det var jo greit å vite at siden du ikke kjenner noen så har det problemet så er det ikke ett problem.....er det mulig :roll:

 

Jo, det er faktisk riktig at kjapp stigning ikke alltid stabiliserer lette kuler !

Link to comment
Share on other sites

Mork har nok et godt poeng avhengig av tiltenkt bruk, men jeg ser ingen grunn til å bevisst velge slak stigning i dag ved kjøp av et nytt våpen.

Tipper Bly mener at X-Bolt har en simpel avtrekkskonstruksjon, kjenner ikke dette, men jeg kjenner Sako/Tikka sitt, og det er svært bra, og greit å demontere for rengjøring.

At rask stigning ikke stabiliserer lette/korte kuler er feil, men kanskje kan denne kombinasjonen gi dårlig presisjon med enkelte kuler av og til.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forklarer du da nøkkelhullene jeg fikk med lette kuler, mens jeg med 60 gr kuler fikk runde fine hull.

Dette var med ett 22-250 løp med litt kjapp stigning. Husker ikke i farta ikke hvilke stigning det var da dette må være minst 15 år siden....

Har akkurat samme problemer med 300 gr kuler i min 450 Marlin med 1-7 twist.......

Link to comment
Share on other sites

For å ta 450en så stabiliserer den ikke 300 gr. Lange messingtorpedoer går "hull i hull"

22-250 løpet som jeg hadde slet med 40 gr og lettere. Resultate var nøkkelhull i skivene , de gangene de var i skivene....mener å huske at 50 gr.og opp lagde fine runde hull.

Har ikke det løpet lengre, men skal se om jeg har notert ned noe om det...

Link to comment
Share on other sites

Til dere som så bastant påstår at kjapp stigning stabiliserer lette kuler uten unntak, hvorfor leverer ikke alle produsenter bare ett løp med kjapp stigning ?

 

Er det fordi at de ikke vet hva de driver med, eller kan det ha med at ett løp med kjapp stigning ikke er optimalt for lette kuler/ den kule vekt som kaliberet normalt er ladd med ?

Link to comment
Share on other sites

Fysisk sett skal en gitt stigning som stabiliserer lange kuler stabilisere korte enda mer. Det er nok en kombinasjon av tradisjon, og en trend der lengre kuler er blitt mer populært i småkalibrene.

En veldig kjapp snurr er neppe optimalt for korte, men ser som oftest ut til å fungere, og er ikke velkjent som et stort problem så vidt jeg vet.

For folk som bare skal bruke de korte er det noe å tenke på kanskje, men f.eks. gamle og nye Sakoer med tilpasset kasse er et smykke uansett grad av stigning.

Høyere tall, 1-12" er slakere enn 1-8" ja.

Link to comment
Share on other sites

En veldig kjapp snurr er neppe optimalt for korte, men ser som oftest ut til å fungere

 

Og der har du essensen i det hele......som oftest så går det greit, men ikke alltid.

Derfor blir det helt feil å bastant påstå at kjapp stigning stabilisere lette kuler, for det gjør det nemlig ikke alltid !

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fortsatt at manglende stabilitet med korte kuler i rask stigning ikke er problemet her, men ellers er jeg enig, og "alltid" er et usikkert kort innen ballistikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...