Jump to content

Riflesekk


Henning Bakken

Recommended Posts

Eberlestock er et veldig bra alternativ. Er nok den eneste brukbare som du får kjøpt i Norge.

Har selv en Phantom sniperpack 57L, og er veldig fornøyd med den.

Selve våpenfutteralet ligger mellom sekken og bæresystemet så du kjenner ikke noe til våpenet når du bærer sekken. Svært komfortabel.

Du finner priser på Winge.no og videopresentasjon på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha prøvd Vorn tillater jeg meg å stille spørsmål hvilken nytte en har av denne type riflesekk ved vinterjakt etter rype. Ved jakt med rifle må sekken uansett av før en kan skyte, så man får vel ikke særlig nytte av det såkalte QRR systemet. Ved støkkjakt med hagle så må en bære våpenet i hendene for raske skudd. For jakt med hund har en tid til og klargjøre våpenet. Jeg ville derfor personleg vektlagt andre egenskaper en QRR for en sekk til vinterjakt på rype. Bærekomfort, mulighet til to våpen i sekken (både rifle og hagle under forflytning), beskyttelse av våpenet mot snø, stabilitet, mulighet for å montere ekstra lommer (molle system), enkel tilgang til utstyret i sekken (frontal glidelåsåpning) er egenskaper som eter min mening er vel så viktig som QRR. Personlig har jeg ganske mange mil med en Gunslinger 2 på ryggen både høst og vinter og er ganske godt fornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener om QRR:

 

Fordel:

1: Har frie hender til feks skistaver. Slipper å ha rifla på brystet, hvor jeg heller har håndkikkert i sele. Våpen med lange løp vil ofte være litt i veien uansett. Merket det første gangen jeg gikk på toppjakt, før jeg hadde QRR-sekken.

2: Raskt å få frem rifla dersom man ser noe man kanskje har litt dårlig tid til å skyte på.

3: Slipper å ta av sekken i farta. Kan også få på rifla uten å ta den av, da med noe øvelse.

4: 40 liter er passe stort. Har også en prototyp av den, ca 30 liter. Det blir litt for smått.

5: Våpenet er veldig godt beskyttet mot fall. Erfaring fra hardt fall bakover på is. Skuldra røk ut av ledd, men rifla, som er "inni" sekken, inntil ryggen, var helt uskadd.

6: Våpenet er beskyttet mot snø og regn. De aller fleste har kikkertsikte på, og linsene er like rene selv i dårlig vær.

7: Våpenet peker oppover. Det beskytter løpet. Knekker heller kolba enn å stuke løpet i en stein om man går på rompa. Opplevde dette med en JahtiJakt, type liten, med løpet pekende nedover. Skled og datt bakover ned en isete skrent. Dempergjengene var ikke så pene etterpå...

 

Ulempe:

1: Dyr.

 

Har egentlig ikke noe mer negativt å si. Jeg bruker sekken på fuglejakt. Da har jeg alltid med rifla. På høsten har jeg hagla i hendene og rifla i sekken. På vinteren, toppjakt, har jeg hendene fri til skistaver. Selve QRR'en, altså utløsersystemet, er vel ikke noe man MÅ ha, men det er da kjekt, om ikke annet. Vorn har (hadde) en demovideo hvor de viste rask skyting på lerdue med hagle. Funket det og. Har ikke prøvd selv, men med litt øvelse er man rimelig kjapp.

Link to comment
Share on other sites

Vorn Hjort er 2.5Kg, Gunslinger er 3.7Kg. Begge er ca 40 liter.

 

QRR systemet er selvsagt ikke nødvendig om man skal skyte med rifle og har tid.

Jeg bærer drillingen der utenfor rypeterreng, men har den fortsatt raskt tilgjengelig om det hopper frem en rev. En annen fordel er at pipa vender oppover, og at du ikke skyter av deg leggen om uhellet er ute.

 

Bærekomforten er overlegen de tre Eberle-sekkene jeg har hatt (gunrunner, X1A1 og Dragonfly)

Disse var, med unntak av dragonfly, for kort i ryggen. Jeg er 187, og trodde ikke det skulle by på problemer. Vorn er mer enn lang nok.

 

I eberlestockene hadde jeg problem med kvist og blader som havna i koggeret og inn i løpet. På vinteren bruker man jo trekk, så da går det fint.

 

Vorn sluker min Lakelander med feit Laukonenstokk, 8-32x50 sikte og versapod.

Grei plass altså.

 

Mollesystem og inngang til hovedrom i front har den også. Orange innside er genialt.

 

Jeg sier ikke at Eberlestock er dårlig, men jeg har vært gjennom noen og har endt opp med Vorn.

Link to comment
Share on other sites

gud hjelpe meg, den hadde jeg ikke brukt om noen kastet den etter meg..

Gud hjelpe meg, nå var det da heller ikke du som spurte om alternative sekker så vidt jeg fikk med meg? :wtf: Har ikke sekken selv, men viste om at den eksisterte så da deler jeg linken så kan trådstarter få ta avgjørelsen selv om hvilken sekk han vil ha.. Forøvrig så de Vorn sekkene fine ut.

Link to comment
Share on other sites

Vorn Hjort er 2.5Kg, Gunslinger er 3.7Kg. Begge er ca 40 liter.

 

Her tenker jeg vektforskjellen sier noe om kvalitet. Man kan sikkert få en sekk laget av silke som veier 50 g, men holdbart deretter

Og hva mener du vektforskjellen sier om kvaliteten?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun brukt rammesekk på ca 80l til vinterjakt. Gammel Recon Pack. Får oppi det jeg trenger, og rifle/hagle henger på hver sin side når jeg hviler armene. Det stikker opp litt av rammen på hver side som er greit å henge våpenet på. Under transport til/fra terreng, eller der hvor det er veldig bratt og glatt blir de puttet oppi sekken. For meg fungerer det greit. Lett å få tak i rifla hvis det er mulig med stående skudd. For lengre hold tar jeg av sekken og sitter bak den, surrer reima 2ganger rundt samme oppstikkende del av rammen som den ellers henger på, og har grei støtte.

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

Vorn Hjort er 2.5Kg, Gunslinger er 3.7Kg. Begge er ca 40 liter.

 

Her tenker jeg vektforskjellen sier noe om kvalitet. Man kan sikkert få en sekk laget av silke som veier 50 g, men holdbart deretter

Og hva mener du vektforskjellen sier om kvaliteten?

 

Her tenker jeg som så: Jeg har og har hatt mange forskjellige sekker oppgjennom årene i alle slags varianter og forskjellige merker. Jeg bærer tungt, og laster sekkene fulle uansett om det er til en halvdags rypejakt eller en 3 dagers telttur med familien. Det som har vist seg gang på gang er at de lette sekkene med tynt stoff slites hull i, rakner i sømmer osv. Beste sekken jeg noen gang har hvert i besittelse av er Eberlestock Gunslinger 2. Denne har jeg hatt i 2 år og den har fått seriøst med juling. Det er ikke anntydning til slitasje på sekken.

 

Jeg sier ikke at alt annet er dritt og Voss har jeg ingen erfaring med, men til mitt og mange andres hardhendte bruk er ikke "gramjeger" sekker det optimale.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen personlig erfaring med Vorn-sekken, men 2,5kg for en 40 liters sekk, feste for våpen, eller ikke, er ikke akkurat i gramjegerklassen.

 

Ser fornuftig ut

Hm - havesyke...

Den har jeg lyst på...

Jeg har sikkert råd, men jeg er en forbannet gnier.

 

Sølle 479 Franken

http://www.rafco.ch/cms/index.php/vorn

Det går sikkert å bære 30 kg eller mer i den der.

Kanskje den finnes i Links?

Nuvæl...

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

 

Hagleskyting går an med trening, men støkkjakt i skogen blir nok hardt. På rypefjellet, kanskje, med mer åpent landskap og kanskje litt mer tid? :-)

 

Men links tror jeg man må lete litt etter... Skulle selv hatt det. Kjøpte sekken min før jeg meldte overgang til links.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...