Jump to content

Nok en Krag


Egidius

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er rimelig ny her på forumet og tenkte jeg skulle bry forumistene med en spørsmål som sikkert har vært stilt mange ganger før: Er denne Kragen interessant?

 

Den er en etterlatenskap etter svigerfar og antar at den har kommet i hans hender fra Forsvaret: Er dette noe som har noen verdi?

 

En setning fjernet. Kjell Olav

 

https://www.dropbox.com/s/437pgtmf3unvb ... .24.46.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

https://www.dropbox.com/s/gknk5rn85txjy ... .26.08.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

https://www.dropbox.com/s/2yvteg8iousen ... .26.18.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank[/img]

https://www.dropbox.com/s/cqacj2t95eacu ... .26.33.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank[/img]

https://www.dropbox.com/s/pt3xrvqf4wc4p ... .28.02.jpg" target="_blank" target="_blank

 

 

Edit: Tatt bort image-taggen, så nå kan man i det minste se bildene ved å trykke på lenkene. Hva skulle jeg gjort anderledes?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har bare sett på bildene på en mobilskjerm, og har ikke sjekket opp en eneste ting. Førsteinntrykket er at dette ser ut som en høyst ordinær Krag. Dem er det mange av, og de er ikke så forferdelig mye verdt; rundt tusenlappen mener jeg å vite. Skal sjekke opp litt mer i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Mine kilder til undenstående er Kongsberg Våpenhistoriske Forening. Du kan ettergå det jeg skriver her: http://kvf.no/guns-rifler.php

 

Rifla er stemplet med produksjonsår (1909) og registreringsnummer (87720) basert på dette, mener jeg å kunne si ganske sikkert at vi her snakker om en Krag Jørgensen, M/1894, produsert for Hæren. Dette stemmer tålelig bra med informasjonen om denne modellen, som har serienumrene 20201-152000, og ble produsert i årene 1895-1922.

 

Rifla er komplett, og ser ut til å være i god stand med tanke på at våpenet er såpass gammelt som det er. Med unntak for den såkalte Springfield-Krag'en (produsert ved Springfield armory i sånn ca. 500'000 eksemplarer), er dette den modellen (og kunden) det er produsert absolutt flest av.

 

Det finnes mange tråder på herværende forum om verdien på Krag-Jørgensen. Denne er, som urogallus kommenterte, ikke nummerlik, men dette spiller for de fleste liten rolle. Basert på de refererte trådene, vil jeg påstå at min vurdering på ca. 1000,- skulle være ganske spot on. Det er ganske enkelt svært mange av disse riflene i omløp.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt helt opp til hva en potensiell kjøper vil betale, og hvor lite selger er interessert i å selge for, men jeg er ikke ubetinget enig i den prisen som er forespeilet her.

 

Det er et faktum at det blir lengre mellom hver gang det dukker opp en umodifisert Krag på markedet, bortsett fra at det ble bygget om en mengde til banegevær var det mange som fikk påmontert diopter, ble kappet ned til jaktrifle og evt. utstyrt med nytt og kortere/tykkere løp.

På toppen av dette har vi en betydelig lekkasje til utlandet der Krag har blitt et samleobkjekt, for ikke å nevne et antall som har blitt plombertog hengt på norske vegger for ikke å ta opp plass i våpenskapet etter innføring av jaktvåpengarderoben.

 

I dag er det ikke noe problem å finne en brukbar Krag i original stand, selv ikke med original reim, men det er en trend som snart vil snu.

Det sørgelige er at i dag vil en Krag som denne være verdt 3 ganger prisantydningen om den selges i deler.

 

Komisk nok må det legges til at en militær Krag som har ikke matchende serienummer på sluttstykket er normalt og historisk korrekt.

I mellomkrigstiden var frykten for revolusjon så overhengende at man rutinemessig fjernet sluttstykke fra samtlige Krag som var lagret på arsenalet og oppbevarte disse et annet sted, dette for å unngå at folk som fikk urettmessig tilgang til arsenalet skulle stå med et funksjonerende våpen.

Da disse våpnene så ble levert ut igjen fikk de et sluttstykke plukket rett ut av en kasse med andre sluttstykker, helt uavhengig av serienummer.

 

Finner man en Krag med matchende sluttstykke i dag er den som regel stempelt med "Kronet løve" for å markere salg ut av forsvaret, eller den er produsert i den sivile nummerserien.

Link to comment
Share on other sites

Finner man en Krag med matchende sluttstykke i dag er den som regel stempelt med "Kronet løve" for å markere salg ut av forsvaret, eller den er produsert i den sivile nummerserien.

 

Når begynte stemplingen med "løve"?

Vet av i orginalstand, 100% nummerlik M/94 som sannsynligvis havnet der den er nå etter felttoget i 1940; men den har løvestempel-noe som forvirrer meg litt. Serienr plasserer den midt i en militær serie for hæren og hos IR-12 i april 1940.

Ble det solgt våpen fra de "militære" seriene før krigen?

Link to comment
Share on other sites

Tja, når begynte de med løvestempling for å markere salg ut av forsvaret, godt spørsmål.

Mener å ha hørt om løvestempel på Lefauxcheau revolvere, og da må de ha begynt før forrige århundreskifte.

At den du nevner er listet hos IR-12 i 1940 gjør saken enda mer forvirrende, ellers hadde den naturlige forklaringen vært at den hadde blitt innrullert fra et skytterlag i aprildagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Låner denne tråden litt, jeg har en Lang-Krag fra 1917 som jeg har arvet etter farfar, denne er nummerlik utenom magasinet som er ett nummer lavere. Rifla er .553 og magasinet er .552. Far min har fortalt at farfar som var løytnant i HV fikk kjøpt denne av forsvaret rundt midten av sist århundre. Jeg kan ikke finne noe kronet løvestempel, så lurte litt på hvor på rifla det pleiere å være?

 

Fikk akkurat kjøpt en pusstang til å ha under løpet, da denne manglet. Ser at den er ganske kort og gjengt i ene enden, skal det være en stang til som skrus på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...