Jump to content

Søke om våpen til avliving av fellefanget vilt


Larseren

Recommended Posts

Heisan

I forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst paragraf 35 står det følgende:For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes

 

Kan jeg med henvisning til denne forskriften søke om ervervstillatelse på revolver i kaliber 22 lr? Har blant annet en del revebåser stående som hvert år fanger en del rev, kråkefeller samt en del minkfeller for levendefangst i områder hvor det ferdes mye hunder og katter. Bruker da feller som fanger levende for å unngå uheldige episoder med fangst av for eks katter. Til avliving av dette viltet ville unektelig en revolver med lyddemper i kaliber 22 lr vært en godt verktøy.

 

Har lest gjennom våpenloven og våpenforskriften, men finner ikke noe eksakt som sier noe om hvordan politiet vil stille seg til en slik søknad. Har ekspertisen her på kammeret noen formening om dette er en mulighet, eller er det bortkastet tid og energi å fylle ut en søknad på dette?

Link to comment
Share on other sites

Takker for konsise og klare svar. Da gidder jeg ikke bruke tid å krefter på en slik søknad, da blir det å fortsette å drasse med seg salongrifla til dette bruket. Funker supert den og.

 

Lindskog, grunnen til at jeg tenkte revolver var at jeg regnet med at det ville gi onkel politi mindre angst enn en halvauto pistol. Derfor gikk tankene hen mot en revolver eventuelt en eller annen enkeltskuddsinnretning hvis slikt finnes. Men når det står slikt som det står i rundskrivet er det jo ganske enkelt å glemme hele tanken og fortsette med salongrifla som før:-) Håndvåpen er visst skumle skumle saker det ja:-)

 

Uansett, takk for gode svar og en fortsatt god jul og et rektig godt nyttår til dere:-)

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt:

Utdrag fra rundskrivet og litt av punkt 3.5.1.1

Det fremgår av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 35 at pistol/revolver i cal

22lr kan benyttes til avliving av enkelte arter vilt der viltet er fanget i felle ol. Reglene for

erverv av skytevåpen reguleres av våpenlovens bestemmelser og ikke av viltlovens

bestemmelser. Etter sikker forvaltningspraksis innvilges det ikke ervervstillatelse til

privatpersoner på pistol/revolver der behovsgrunnlaget er oppgitt til å være avliving av vilt.

Får man mot formodning innvilget dette som privatperson, ligger man an til en lite hyggelig inndragelsesak når det oppdages av rette instans (Ala han som tøyde strikken ved kjøp av lite egnet pistol til Dynamisk skyting).

 

En hvilken som helst gammel maks kappet boltsalong med demper (Eller enda bedre en dempet 10/22 TD med tanke på transport) gjør jobben helt fint. Eller en kan bli en aktiv pistolskytter og ta med seg ett konkurransevåpen til denne bruk. (Jeg har vekslet mellom dempet salongrifle og en Beretta M71 alt ettersom). Men jeg vil påpeke at for en som ikke er vant til å håndtere håndvåpen, er en kort rifle tryggere og enklere å bruke (Spesielt i reveboks). Og at de ved de fleste transporter av våpenet ikke vil være lovlig å bære våpenet på kroppen, og at våpenet da normalt må i sekk/væske. (Mange ser ut til å tro at det bare er å stikke håndvåpenet i lomma/hylster og spasere avgårde, når dette i mange tilfeller regnes som grovt brudd på våpenloven).

 

Min anbefaling er klinkende klar om man har tenkt å bruke kroner på dette, kjøp en Ruger 10/22 TD. Sett på ett skikkelig rødpunktsikte og en liten A-Tec demper på løpet (Eller få løpet heldempet hos Alm, og få en enda lettere og kortere rifle), skyt inn rifla på distanse du vil jakte med den, og tren på å bruke det på 0.5m hold. Og ingen mørk revebås vil by på problemer, ingen transport vil by på problemer (En kan sy seg ett par lommer til ryggsekken der de to hoveddelene dras ut på sekunder samtidig som de ikke tar nevneverdig plass. Det koster bare penger å få til dette, og det koster ikke mere på sikt enn å begynne med pistolskyting. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt:

Utdrag fra rundskrivet og litt av punkt 3.5.1.1

Det fremgår av forskrift om utøvelse

Får man mot formodning innvilget dette som privatperson, ligger man an til en lite hyggelig inndragelsesak når det oppdages av rette instans (Ala han som tøyde strikken ved kjøp av lite egnet pistol til Dynamisk :wink:

Hei, er det en tråd på dette?

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker på SP98 saken, så ble våpenet inndratt for kjøpers regning ja (om jeg ikke tar helt feil)

Det finnes også presedens på at våpen kjøpt som det ikke skulle ha vært gitt ervevstilatelse til er blitt indratt. Prinsippet er at det er kjøper som har ansvaret for å følge lovverket.

Og den saken har bidratt til å skape en presedens i forhold til nettopp de begrensningen som mer eller mindre har blitt snikinnført i forhold til egnethet i enkelte distrikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...