Jump to content

Villsvin med 6,5


solmund

Recommended Posts

Hei, er det nokon som har gjort seg noko erfaring med jakt på villsvin med 6,5x55? Hadde i utgangspunktet tenkt å prøva dette men det er så mangen som frarådar dette utan å ha erfaring med det. Har også fått høra at det er enkelte plassar i Sverige der jeger med 6,5 ikkje får jakte. Har nokon prøvd dette og kan referere til stader der eg kan prøva så er eg takknemlig for det.

 

SOLMUND

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet gjennom http://www.djursholmsjakt.se/ sammen med en svenske som bruker 6,5 til alt - også villsvin. Vel og merke på åtejakt, der man kan plassere skuddet "som man vil".

På drivjakt ville jeg kanskje hatt noe tyngre. Men husk at den tyske prinsen/superskytteren Albrecht von Öttingen bruker .270 med svært lette kuler på drivjakt, tror det er 8,4 eller 7,8 som er favoritten. Men så er han en utrolig skytter også.

Selv har jeg brukt 9,3, men det er ikke strengt tatt nødvendig. Det viktigste er hvor du treffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått over til 9,3x62, men før det felte jeg 2 villsvin med 6,5.

Det første var en liten brun som gikk nøyaktig 0cm etter skudd.

Nr 2 var en galte på ca 80 kg. Han tok nøyaktig to sprang og lå død 16 m fra skuddplass.

Dette var med Norma Oryx.

Som sagt så handler det nok mest om hvor du treffer. Jeg var happy med 6,5, men bytte fordi gris nr 2 ikke blødde en eneste dråpe. For å være sikker på bedre sår for spåring skaffer jeg meg min grisevelter i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Vil satse på ei børse som er meir egna til gris og elg etter kvart vist denne jakta fell i smak. Då er sikkert 9,3 eit bra valg sidan så mangen andre er fornøyd med det. Håpet var å prøve med den rifla eg har vist det er forsvarleg for å sjå om eg likte det før eg foretar investeringar.

Link to comment
Share on other sites

Som alle nevner omtrent så er det avgjørende hvor man setter kula på svinet. At han Albrecht skyter med 270 er fordi han er en verdensener til å skyte. Alle er ikke som han dessverre. Og som nevnt holder alle klasse 1-rifler til storvilt. Så da er du innenfor. Det at ikke grisen slipper blod på 16 meter har også noe med at grisen slipper gjennomsnittlig mindre blod enn andre. Det gjelder også hår. SElvfølgelig vil en 9.3 skape en større sårkanal og større sjanse for å slippe mer blod. Åtejakt er som sagt annerledes enn drivjakt på den måten at man kan bruke lang tid før skuddet avgis. Det som også teller mye er å dempe pulsen før man slepper skuddet samt godt avtrekk(åtejakt). Mye som er avgjørende på et godt skudd. Jeg selv har skutt med alt fra 6,5 opp til 9.3(som jeg bruker idag) med samme effekt. Død gris. Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

Håpet var å prøve med den rifla eg har vist det er forsvarleg for å sjå om eg likte det før eg foretar investeringar.

 

Hvis du fortsatt har puls og ånder så er det utrolig lite sannsynlig at du ikke vil like villsvinjakt! :-)

 

Men velg ikke større kaliber enn det du kan skyte godt med. 9,3 er ikke noe problem, men det ER "more gun" enn 6,5 - i begge ender av rifla.

 

Dette med blodslipp var ett av mine alibier for å gå for 9,3. Men når det er sagt: min siste gris (på ca 80-90kg) fikk en treffer helt etter boka (rett bak bogen) med en 325grs Oryx, og det var likevel knapt blod å se før etter 15m fra skuddstedet, og da sporet jeg bakover fra det døde dyret der det ble liggende. Men da lå det også omsider en drøy håndflate med lunger på utsiden av dyret.

Det ville selvsagt ikke vært bedre spor etter treff med 6,5, poenget er nettopp at villsvinet kan gi svært sparsomme blodspor selv etter en god treff. Så større hull i dyret er absolutt bedre mht ettersøk.

Men igjen: man må uansett treffe riktig. Husk at lyddemper ikke er problemfritt å ta med til Sverige, så velg et kaliber du skyter godt med også uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som flere her. Skaut en på 70 kg, gjennomskudd begge lunger på ca 25 meter. Den gikk 150m og det var ikke en blodflekk annet enn en desiliter der hvor grisen lå. Som bonden sa "større høl er bedre". Bruk allikevel det du skyter godt med (viktigst at du treffer der du skal) og ikke gjør store investeringer for en enkelt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet gjennom http://www.djursholmsjakt.se/" target="_blank sammen med en svenske som bruker 6,5 til alt - også villsvin. Vel og merke på åtejakt, der man kan plassere skuddet "som man vil".

På drivjakt ville jeg kanskje hatt noe tyngre. Men husk at den tyske prinsen/superskytteren Albrecht von Öttingen bruker .270 med svært lette kuler på drivjakt, tror det er 8,4 eller 7,8 som er favoritten. Men så er han en utrolig skytter også.

Selv har jeg brukt 9,3, men det er ikke strengt tatt nødvendig. Det viktigste er hvor du treffer.

 

Har du sett villsvinfeber 3 der de skal jakte galter på 150 kilo, da bytter han ut saueren i 270 til en Blaser i 3006 for han vil ha litt mere trøkk på store svin :wink:

 

Mvh Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Som med alt annet vilt er skuddplasseringa alfa og omega. Jeg har skutt flere svin med 270 Win fra 60 til 115 kg. I tillegg til 270èn har vi brukt 6,5X55, 300 WinMag, 9,3 X 62 og 375 H & H. Alt dette er åtejakt, fordelt over noen år . Alle patroner bortsett fra 6,5 X 55 har gitt gjennomskudd. Det tillates 6,5 X 55 der vi jakter, men de er ikke spesiellt fornøyd med det.

Svinet har mye fett, kraftig hud og mye pels. Ved et ettersøk er det fordel å få stort hull, med mye blodsøl. Små hull kan tettes lettere av fett i sårkanten, og gi lite blodsøl å følge. Det er i hvert fall det vi har fått forklart.

Skriver dette med fare for at tråden spinner ut i nok en 6,5-debatt, det er ikke meninga, vil bare gi noe input ut fra mine beskjedne erfaringer.

 

Du kan godt bruke 6,5 X 55. Men det anbefales ofte en kraftigere patron. Ville valgt den mest robuste kula du får til å gå bra. Men forhør deg, det kan være jaktledere som er skeptiske.

 

En annen ting du bør være klar over er at villsvinjakt er sterkt avhengighetsskapende. God jakt og kos deg !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Sauerhansen:

Nei, den har jeg ikke sett, men det høres jo ikke dumt ut.

Dette med .270 og lette kuler er noe han nevner i et litt lengre intervju med Jägermagazin TV. Jeg var overrasket da jeg hørte det, men han forklarer det vel med to ting: han skyter bedre med lavere rekyl, og den kortere flukttiden til lettere kuler er margin verdt å ha med seg på den typen skyting han driver med.

Link til del 1:

" target="_blank

Husker ikke hvor han snakker om våpenvalg, kan være litt ut i intervjuet. Dette er forøvrig på tysk.

Link to comment
Share on other sites

Er vel sikkert for lett kule i Sverige også? Men ville tro at en 6,5 med barnes ttsx i 120 grs i 850 - 880 m/s ville åpnet umiddelbart og dunket igjennom en gris? Jeg har testet denne kula godt siste 2 år og er fortsatt betatt av egenskapene sammenlignet med feks oryx og aframe.

 

At det er den beste grisebørsa er det nok ikke, men at man ikke skulle få gjennomskyting der med denne kula ser jeg som rart.

 

Er det noen som har forsøkt denne kula på gris hvis den er lovlig?

 

Ønsker dog heller ikke få dette til en 6,5 spinn off 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke lovlig. Sverige har samme krav som oss til storviltjakt.

Teorien om høy hastighet og god skuddvirkning er ikke ny, det er ''Roy Weatherby-teorien '' i reprise, derfor han konstruerte magnumene sine.

120 gr Barnes hadde sikkert fungert i mange situasjoner, også til villrein og hjort, men d er jo ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Men ville tro at en 6,5 med barnes ttsx i 120 grs i 850 - 880 m/s ville åpnet umiddelbart og dunket igjennom en gris

Slike kuler gir enda trangere sårkanal enn vanlige blykuler. Årsaken til at de trenger dypt inn er at de ekspanderer mindre enn vanlige kuler.

For å få tilsvarende virkning med massive kuler må de ha samme vekt som en god blyholdig kule, og helst være av et kaliber større.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok.....har ikke sett villsvinfeber 3, kun 4. Så ut som de fleste klippene var fra nr 4. Der forteller han i allefall at han bruker 150 grain, han sier jo også vitterlig at det var den samme ammo som i forrige film, som da må være nr 3. Ikke vet jeg....syk skyting er det uansett og alle svina dør :winke1:

Link to comment
Share on other sites

har brukt 6,5 til allt ett par år no. Også gris. Klatra oppover kaliberstigen for so å klatre nedover igjen. Kulevalg er viktig. Eg har brukt accubond til d meste Norske.

og Mega til Svensk gris.

Da dette er ei pålitelig kule som ager voksent høl.

Der finnest sjølvsagt bedre cal til gris. Men en godt plassert 156grain Mega gjer jobben.

Link to comment
Share on other sites

Tråden virker å være veldig interessant, selv om jeg har ingen relevant erfaring med 6,5 i henhold til jakt. Derimot anvendte jeg 6.5x55 i svenske militærmausere med jernsikter under konkurranseskutting i Tyskland over lang tid, såkalte Ordonanzgewehr – stevner i både DSB og BDMP. 6,5x55 er utrolig presist og behagelig å skyte med, ingen tvil om det. Men på jakt i Tyskland på kløvvilt har kaliberet aldri vært særlig populært. Tidligere har vi hatt den samme ordningen som i Norge at 6,5 kalibere måtte ha minst 10g kulevekt og 2000 joule/100m anslagsenergi for å være tillat til Hochwild (altså alt kløvvilt større enn rådyr!). I dag er det forbudt i de fleste delstatene ut fra hva jeg vet. Jeg jakter siden 1970 – tallet på villsvin og har felt virkelig veldig mange i alle størrelser. Det er ingen tvil om at villsvin er veldig harde dyr som tåler ekstremt mye, og ut fra min erfaring var virkningen både fra 6,5 og 7mm ofte ikke tilstrekkelig i «gamle tider» siden det ikke fants moderne bondede premium kuler. Selv TUG og/eller Nosler Partition i 7mm hjalp ofte ikke til! Når vi diskuterer felling av dyr betrakter vi oftest den ideelle tilfelle hvor alle jegere er i stand å plassere skudd like presis på vilt enn hva de gjør på papp, men dette gjenspeiler ikke virkeligheten! Dagsform, jaktfeber, dårlig skytetrening, stress på jobb eller med damen, all dette kan og vil påvirke oss under jaktutøvelse. Plutselig treffer skudd med 6,5 på grisen ikke der den skal, og vi får mest sannsynlig et alvorlig problem under ettersøket. Sårkanal blir veldig lite (tetter seg med fett og annet), lite eller ingen hår og det samme med blodspor. Gjennomskudd? Pga disse ulempene også med 7mm kjøpte jeg en Heym 20 N i 9,3x62 i 1988. Denne hadde jeg i mer enn 20 år og den presterte fint og upåklagelig på alt kløvvilt. 9,3 er topp medisin, men trenger mye trening med de store kulene fra 16 – 19g (standardkost) for å venne seg med rekylen. Våpenvekt skulle også tilsvare, altså ikke mindre enn 3,5kg. Det blir fort tunge og uhendige greia. De som behersker kaliberen har noe reelt godt til all kløvviltjakt, men er det nødvendig på villsvin? Neppe! I min forståelse er 8x57I®S kaliberen som er best tilpasset for jakt på gris, kanskje også til alt annet!? Forholdsvis lite rekyl, god presisjon og kulevekter opp til 13/14,2g. Perfekt, og blyfrie som Barnes og ikke minst den fantastiske MJG fra Lutz Moeller finnes også. 308W/30-06 kan også være gode virkemidler.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening fordrer 6.5x55 på villsvin meget god skuddplassering og kuler som holder godt sammen.

Spesielt på voksne galter.

På brungriser fungerer 6.5x55 plenty bra nok.

Ved åtejakt med korte hold og hvor man har tålmodighet og roen på seg til å vente på en god skuddsituasjon, kan man avlevere meget presise skudd.

Det er viktig å merke seg at villsvinene har en tendens til å forflytte seg mye og raskt på en åteplass. Spesielt om det er en haug med unggriser der.

 

Et kaliber som jeg synes fungerer meget bra til jakt på villsvin og elg, er 9.3x57, og den har fått en ny æra i Sverige etter at villsvinjakta har blomstret opp der.

Plenty bra nok kulebane ut til 150 meter. Tunge kuler med moderat rekyl og den gir meget god effekt på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Det var 9.3x57 som var Elgvelter Nr. 1 i Sverige i "gamle dager"?

Artig at den gjør comeback med nytt vilt, da :)

 

Hm, kort 9.3 rifle, stor demper som siger bra bak på løpet slik at total lengde er så kort som mulig, det blir liksom å ta den "den lille tjukke" for å jakte "den store tjukke". Det bare er et eller anna med ei slik kort, feit og praktisk rifle som virker så sabla fristende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet villsvin, men har gjort meg noen tanker rundt bruken av ”snille patroner” (6,5 og 308) på drivjakt der skuddsjansene kommer fort og man må regne med å skyte på dyr i fart og i fra forskjellige vinkler. Skytetiden er med andre ord veldig kort og oppfølgingsskudd er vanlige. Mange er enige om at en eller annen 9,3 kreasjon er best egnet til slike formål, grunnet kuledimensjon og gjennomtregning. En halvautomat i 9,3x62 har jeg selv gått og fundert på til drivjakt.

Men er egentlig 9,3 patronene, med den rekylen de gir, godt egnet til kjappe skudd, oppfølgingsskudd og skudd mot flere dyr i samme ”følge”. Hadde Öttingen greid å skyte så mange griser etter hverandre om han hadde brukt en 9,3x62 eller noe liknende?

Min erfaring er at skal man skyte veldig fort så må våpenet man bruker ha minimalt med rekyl. Man kan jo forsøke å skyte silhuett (rapidfire) med en .44 magnum å se hvor mange treff man får. I stede for å plante en 9,3 kule i grisen så plugger du inn 3 stk Barns X i 6,5 i det den stormer over hogstfeltet. Totalsummen ødelagte organer vil vel bli minst like stor? Noen andre som har tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...