Jump to content

Fiks ferdig spesialrevolver?


Tobiassen

Recommended Posts

:D

 

<- Smith & Wesson Mod. 60

 

Ikke all verden til avtrekk, men imponerende presisjon til tross for at det nesten ikke er løp på den!

 

(Neida, den må ikke ha rosa skjefte med mindre du har ei datter som også skyter. Hun truer forresten med å skaffe seg en hvit/rosa 1911, nesten så jeg ikke får sove om natta!!)

Link to comment
Share on other sites

Mod 19 / 66 med 2,5" løp, men da må du komme over en brukt, mod 34 i kal 22 går med god margin (brukt her også lå en fin på finn nylig) Ellers som nevnt mod 60.(proseries utgaven er ganske lekker) 686 "snub" skal vel og gå i kassa, men har lest det er litt usikkert med vekta på disse.

Ruger lager vel og revolvere som går i kassa.

Kjøpte nylig en særs pent brukt mod 19 og er sålangt godt fornøyd.

Ringte Winge for 3-4 uker siden, de hadde da ikke mod60 eller 686 med kort pipe da.

(edit: jeg har ikke undersøkt noe rundt revolvere med faste sikter da dette var uinteresant for meg)

Link to comment
Share on other sites

Hold deg unna en 317, en J ramme med spiralfjær til slagfjær osv.

En K/L ramme smith er tingen, en LadySmith er jo ganske bra, tror det er 3" løp på den, men bakdelen er at det ikke er justerbare sikter. Spørs hvor opptatt du er av at revolveren skal "fylle kassa"

Link to comment
Share on other sites

finn kode 30942292 går vel greit i kassa, men det er ikke justerbare sikter da. Kode 45235380 ser jo derminot ganske fin ut, prisen er kanskje ikke allverdens hyggelig, men det finnes rettogslett ikke spesialrevolvere i bøtter og spann på markedet heller, og jeg har inntrykk av at de blir fort solgt når de dukker opp, brukte som nye.

Link to comment
Share on other sites

.. en LadySmith er jo ganske bra, tror det er 3" løp på den, men bakdelen er at det ikke er justerbare sikter. ..

En LS mod 65 med 3" løp går rett i kassa. En tynn stripe skateboardtape i bakkant på skjeftet er "all" tuningen som trengs. :wink: LS65 er faktisk det eneste håndvåpenet jeg savner.

Link to comment
Share on other sites

finn kode 30942292 går vel greit i kassa, men det er ikke justerbare sikter da. Kode 45235380 ser jo derminot ganske fin ut, prisen er kanskje ikke allverdens hyggelig, men det finnes rettogslett ikke spesialrevolvere i bøtter og spann på markedet heller, og jeg har inntrykk av at de blir fort solgt når de dukker opp, brukte som nye.

 

Disse har vel kun en sikteskår i ramma og ikke noe ordentlig sikte bak? Ville ha valgt noe annet hvis man ikke kun vill smelle i feltløypa. Eller få montert noe ordentlige sikter.

Link to comment
Share on other sites

Hentet en Colt Detective Special på postkontoret igår. De er ikke så lett å finne, så da jeg snublet over en på andre siden av landet kjøpte jeg den på stedet. Helt i stål, <800 g. 6 skudd, så du kan også bruke den som Off Duty Revolver i PPC.

 

dagvt

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du kjøper en K- eller L-ramme med bladfjær og ikke en J-ramme med spiralfjær så kan du få et flott avtrekk på en .22LR revolver også, du får det bare ikke like lett (i vekt) som en i et sentertent kaliber.

 

Jeg har en 617 Target Champion i .22LR (6", ikke spesialrevolver), og avtrekket på den er ganske så bra, selv om det ikke er så lett som du kan få noe sentertent. Men, det holder til å fylle banefelten til Mysen ihvertfall. :winke1:

 

Poenget er vel det, at det virker veldig opplest og vedtatt at du kan få mye bedre avtrekk på en sentertent revolver enn en randtent en. Det er jo i og for seg sant, men det er hovedsaklig avtrekksvekta det skiller på, ikke hvor rent og jevnt du kan få det. Og en tuna .22LR slår vel fortsatt en fabrikkny sentertent Smith på avtrekk, så så veldig ille er det jo ikke. I spesialrevolver er det uansett mye tohåndsskyting, og da synes ihvertfall jeg at tyngden på DA avtrekket spiller mye mindre rolle en ved enhåndsskyting.

 

Personlig vil jeg nok gå for en sentertent spesialrevolver, men jeg kan skyte grovt på innendørsbanen hele året. Hvis det snakk om å enten skyte .22LR eller miste fra 3-6 måneder med trening hvert år så hadde jeg absolutt vurdert .22LR, selv i revolver.

 

Løsningen er jo selvsagt to spesialrevolvere: En i .38 til utetrening og konkurranse, og en reserve i .22LR til innetrening. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams skrev:

 

Disse har vel kun en sikteskår i ramma og ikke noe ordentlig sikte bak? Ville ha valgt noe annet hvis man ikke kun vill smelle i feltløypa. Eller få montert noe ordentlige sikter.

 

Den mod 66 som jeg refererte til på finn har standard justerbare sikter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spesialrevolvere. Den første er denne - mod 317 HIVIZ

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=583" target="_blank

 

Dette er en "fiks ferdig" spesialrevolver .22 med 3" løp og skikkelige, justerbare sikter. Problemet er bare at avtrekket er tungt og vekta lav. Ved sakte skyting i SA er resultatet utmerket, men i spesialfeltløypa faller den helt gjennom.

 

Så kjøpte jeg en modell 14-3 tunet av Roy Baumann. Jeg har utrolig mange pistoler og revolvere, men ingen har jeg et like kjært forhold til som denne. Kaliber .38, LPA-sikte, 993 gram, perfekt avtrekk. Det er ingenting ved revolveren som drar resultatene ned.

 

For et par år siden kom øvelsen Hurtig spesialrevolver, og på vinteren har vi en innendørsbane der vi ikke kan skyte .38. Så ble det til at jeg låner en kamerat sin tunede .22 for 317 holder ikke mål.

 

Hva hadde jeg valgt i dag? I dag hadde jeg nok bedt den samme Baumann finne og tune en .22 for meg. Den litt høyere avtrekksvekten betyr mindre enn det at jeg kan trene og konkurrere med revolveren hele året. I tillegg er det noen arrangører av spesialfelt som har misforstått totalt og legger inn standplasser med langhold på SP/SR. Her er den flatere kulebanen en klar fordel med .22 sammenlignet med .38.

 

Konklusjon: Dropp tanken på "fiks ferdig". Etter et par stevner er du misfornøyd. Sats på en tunet .22 (selvsagt S&W). Det trenger ikke koste særlig mer.

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams skrev:

 

Disse har vel kun en sikteskår i ramma og ikke noe ordentlig sikte bak? Ville ha valgt noe annet hvis man ikke kun vill smelle i feltløypa. Eller få montert noe ordentlige sikter.

 

Den mod 66 som jeg refererte til på finn har standard justerbare sikter

 

Den finn.no koden du viser til er en model 36 og den har vel kun sikteskår i ramma? Modell 66 er jo som model 19 men rustfri og det er en to av disse jeg bruker i SR og R.

 

Jeg anbefaler Huntershouse i Danmark hvis TS ikke finner noen i Norge. Disse SR revolverne er for små for å vare lovlige i Danmark så dem går på eksport.

Link to comment
Share on other sites

Ja blir nok leita etter en .22 i utgangspunktet. Å nytt ut av eska er for min del ønsket. Tanken på reserve revolver er fin, men jeg er utilgjengeli halve året så nok deltakelse er et problem. Har diverse avtrekk på de andre våpnene mine, går som regel greit. Så det er ingen absolutt dealbreaker med et litt tungt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...