Jump to content

Overskuddsmagasiner som kan ta 6,5x55mm?


Recommended Posts

Hei. Sitter her og titter på magasiner til et rifleprosjekt.

 

Trenger forslag for magasiner som kan holde og mate 6,5x55mm; dvs magasiner som ikke er plast-/stålbokser fra Tikka, Sako, Beretta etc som tar fem skudd og det er det. Vil helst ha noe overskuddsgreier som tar 10-20 skudd, har relativt solid løsning for låsing (helst "vippe"-lepper som på AK, FAL, M14/Mini-14, osv).

 

Har sett på magasiner til ZB-26/30, disse er 20-skudds og originalt ment for 7,92x57; de er imidlertidig relativt dyre og vanskelige å få tak i. Tanken er å ha nok å ta av slik at jeg kan kappe ett eller flere magasin til under 5-skuddskapasitet for bruk på jakt. 10/15/20 til baneskyting, og senere manuell open når det en gang blir aktuelt :)

 

Takk på forhånd for alle innspill og forslag!

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hva med magasinene til 1918 Bar?

 

Laget for 30-06 så lengden burde være bra, 20 skudds kapasitet originalt og 30 skudds magasiner er laget i etterkant.

 

Tusen takk for tipset, de hadde jeg glemt.

 

Kan jo legge til at alle magasiner lagd for .30-06 og 7,92x57mm IS er interessante :)

 

valmet har å noen magasiner som tar rundt 30 skudd. men vet ikke om sånt er til salgs lengre

 

Valmet Petra fantes vel i .30-06? Tusen takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Magasinene til MAS 49/56 tar 6.5x55 uten tilpasning. Du må riktignok fjerne den utvendige mag catch'en og frese inn et spor for å tilpasse magasinene til en normal rifle.

 

Jeg kjøpte et lass av disse for $5 per stk. for mange år siden. Nå ligger de på rundt $25 på ebay, tror jeg.

 

Zastava M76 magasiner tar 8x57, men jeg har ikke sett en rimelig kilde for disse. "Velbrukte" går for $40-50.

Link to comment
Share on other sites

Aha, mange flotte idéer her. Takk så meget. Spesielt MG13 har jeg tenkt på; skal huske på det om det blir dem, Chiefen :)

 

Å omskjære AG3-magasin har jeg vurdert, men vil helst ha noe som er litt mer velegnet for "vippeutløser". Dessuten så har jeg et annet prosjekt planlagd for de få magasinene jeg har :)

Kan røpes at dette er til et M67-prosjekt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Huff, da får jeg legge finnemagasinene på kjøl. Takk for opplysningen, Hassel!

 

Dessuten så har jeg et annet prosjekt planlagd for de få magasinene jeg har :)

Kan røpes at dette er til et M67-prosjekt.. :wink:

Do Tell. Mener du 20-skudds AG3-magasin?

Er AG3-magasiner av interesse? Om så har Forsvarsbrukt.no dem inne til 85,- stykket (https://www.forsvarsbrukt.no/p-588-magasinag-3.aspx" target="_blank)

 

Har originale 20-skudds av alu i tankene, samt 5-skudds av stål fra CETME. Førstnevnte trenger muligens trimming av de mothakene som det er tre av på hver side; sistnevnte er jo svært kort og slankt og vil nok se meget bra ut i tiltenkte kombinasjon av rifle og stokk :) Har to stykk 20skd/alu liggende her, trenger jeg mer så handler jeg nok det hos en (u)lokal helt. 2 magasiner i flott stand i taske til totalt 200kr per sett kan jeg leve med. I tiltenkte prosjekt skal det faktisk legges opp til muligheter ved å lade magasinene gjennom ladeskinner.. stay tuned, prosjektet blir nok lagt ut her på Kammeret i løpet av vår/sommen når en passende rifle dukker opp.

 

Jeg har vurdert dem, Lindskog, men "problemet" er at de ikke er særlig billige og at de også ikke kan byttes uten større knot. Blir litt masete å trykke ned øverste patron/følgeren for å låse den, for å så løse den ut med den !#%@ knotten som det er på Mausere :forvirra: Det går jo an å forlenge den, så det er jo noe jeg kommer til å se på. I tillegg vet jeg ikke om de er særlig velegnet for 6,5x55mm; tanken ved billige overskuddsmagasin er at jeg kan shimse litt med metallstriper, kappe litt på lepper og kutte uten å angre på det..

 

Det nevnte prosjektet med AG-magasin kommer nok før dette. Jeg vil helst bare få kjøpt inn magasinene og begynt på tegninger av underbeslag så fort som mulig for begge to :lol:

 

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...