Jump to content

Valmet 412 s


rexton933

Recommended Posts

Jeg kjøpte en gang i rein villfarelse et "blylodd" av ei hagle fra den finske traktorprodusenten Valmet :lol: og det må jeg bare si er en "røff greie" til for høy pris.Dagens Finnclassic er vel egentlig enda dårligere i finishen, om man kan si at det er finish på en Valmet. Jeg tror faktisk du får mer for penga ved å kjøpe en rimelig italiener som Brescia,Exxo,Lincoln el. Går du litt opp i pris er vel Beretta,Browning/Miroku evt. Rizzini gode valg..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring med Valmeten, men Tikka 512/Finn classic 512 er kjempe våpen. Har en med både hagleløp og kombiløp til. Med hagleløpet på (71cm) er vekten som de fleste hagler (ca 3,2 kg), med kombiløpet på er vekten i overkant til lange turer. Jeg har orginalkikkertmontasje og bytter løp og tar av og på kikkerten hele tiden, har aldri opplevd treffpunktforandring. Våpenet har veldig bra presisjon og min har så og si samme treffpunkt med det meste jeg mater den med av kuler og ladninger. Det er veldig solide våpen som tåler mye brukt, er nok ingen kombi som er så mye brukt her i landet og jeg har aldri hørt annet en lovord uten om vekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fatter'n hadde ei Valmet 412 med hagle- og kombiløpssett. Jeg skaut mye med hagla og likte den veldig godt. Ikke antydning til slark, enda den hadde vært i flittig bruk siden -85. Tung, ja, men jeg HATER lette våpen. Jeg rakk å bli juniornorgesmester i figurjakt i fjor før han solgte den.

Nevner at riflepipa til kombisettet gikk styggodt.

 

Jeg syntes ihvertfall hagla virket dønn solid. Har Rizzini nå, har hatt mer problemer med den på ett år enn jeg hadde med valmeten de åra jeg skaut med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også denne, med hagle/hagle og hagle/rifle (6,5).

 

Rifleløpet er meget presist, og er ikke så ømfintlig for varmgang som de fleste andre kombier (løpet er nemlig ikke loddet i fremkant, det ligger fritt i en ring under hagleløpet).

 

Anbefales:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...