Jump to content

Utlån av våpen


razumny

Recommended Posts

Jeg har lest i våpenforskriften, våpenloven og regjeringen.no, og er usikker på om jeg tolker loven rett:

 

Først, lovteksten:

 

Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

 

Jeg har p.t. ikke våpenkort, og kvalifiserer heller ikke til ervervstillatelse, da jeg hverken har tatt jegerprøven eller er aktiv skytter i skyteklubb. Jeg har aldri hatt våpenkort, og har således aldri fått et våpenkort tilbakekalt. Slik jeg tolker loven, er det ingenting i veien for at jeg låner et våpen til bruk på e.g. bane. Er jeg helt på bærtur, eller forstår dere loven slik jeg gjør?

Link to comment
Share on other sites

OK, skjønner. Litt usikker på hvor begrensningen kommer fra - og har du en kilde på det leser jeg den gjerne - men den virker jo fornuftig nok.

 

Vil det f.eks. si at jeg, når jeg skal skyte under jegerprøvekurset, kan låne med meg hagla som svigermor får skrevet på seg (og som skal skrives over på meg når jeg har jegerprøven i boks) for å bruke den i stedet for det de har på stedet? Spesielt interessant ettersom jeg er links, og den hagla tross alt blir tilpasset meg av børsis i skrivende stund...

Link to comment
Share on other sites

På vårt jegerprøvekurs sa vår instruktør at hvis det ikke var kjente faktorer til at du er uegnet til og ha våpen kunne man låne våpen. Forrutsatt at du har våpenskap til oppbevaring. Han var tidligere politiman.

 

Men man må skrive utlånserklæring og utlåneren må forsikre seg om at låneren oppfyller de krav som er til våpen ervervelse. Det vil ikke si at du skal ringe politiet og snakke med de, men du skal stole på og kjenne personen såppas godt at du vet han ikke tar med våpenet på fylla eller skyter i et boligområdet. Du tar all risken på at personen er edruelig osv.

 

Her en NJFF sin utlånserklæring. Maks 4 uker utlån.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 105024.PDF" target="_blank" target="_blank

 

Edit: Glemte og skrive at dete gjeder jaktvåpen. Pistoler og revolvere kan bare lånes ut til personer med våpenkort for samme kaliber.

 

Han mente at man ikke trengte jegerprøven for og låne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jfr. §11, 1. ledd, 2. punktum kan pistol og revolver i utgangspunktet ikke lånes ut.

 

Våpenforskriften §85: Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller

overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg litt på gyngende grunn her nå, men er ikke trygg på om det er uproblematisk med utlån av hagle over under, når du som du skriver ikke oppfyller krav til erverv enda...

By the way, når jeg tok jegerprøven, så var det vel 5-10 skudd med en hagle, og ikke spesielt viktig om man traff noe... Jeg hadde ikke brydd meg med levenet for å ha med hagla på jegerprøve skytinga. Dersom du får lura med deg innehaveren av kortet på banen, kan du trene så mye du vil uten å fylle ut et eneste papir...

Link to comment
Share on other sites

Dette er kravene til å kunne låne:

Langvåpen (Jakt) alt unntatt halvauto: Jegerprøven, medlemskap i skytterlag. Sistnevnte mener jeg på du må ha en tillatelse fra politiet.

Langvåpen (Jakt) Halvauto: Du må ha våpenkort på langvåpen fra før.

Langvåpen (Dynamisk ol): Våpenkort på tilsvarende våpen (halvauto til konkurranse)

Håndvåpen: Du må ha våpenkort på håndvåpen i fra før, uansett hva slags kaliber det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Det Rausheim et al. skriver er ikke riktig. Ei heller er VL § 11 spesielt diffus, det står i klartekst første ledd at den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker (dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum).

 

Kravene til låntager fremgår ganske klart av andre ledd og det er ikke tvilsomt at dersom TS er over 18, ikke umyndiggjort (evt. har samtykke fra verge), ikke har fått våpenkort tilbakekalt, ikke har fått forbud mot å eie/inneha våpen og ikke fremstår som uskikket til å inneha våpen, ja så kan TS låne repeter- og/eller enkeltskuddsgevær.

Link to comment
Share on other sites

Fant rundskrivet.

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 811012.PDF" target="_blank

 

Den som har våpenkort kan etter våpenloven § 11 første ledd overlate våpen til en annen

for en periode på inntil fire uker. Gjelder det utlån av pistol eller revolver eller

halvautomatisk rifle/-hagle, kan slike våpen bare lånes ut/overlates til andre som har gyldig

våpenkort for tilsvarende våpen, jf. våpenforskriften § 85 fjerde ledd. Våpenet må ikke

lånes ut til person under 18 år uten etter reglene

i våpenloven § 7 fjerde ledd. Imidlertid bør

politiet kunne gi tillatelse til utlån av våpen til

person under 18 år, men over 16 år, og som

ellers fyller vilkårene for erverv når vedkommende

f.eks skal bruke våpenet til jakt, såfremt

det foreligger samtykke fra verge. For øvrig må våpen ikke lånes ut til personer som har fått

tilbakekalt sitt eget våpenkort, eller har fått nedlagt forbud mot å eie eller inneha

skytevåpen, våpendeler og ammunisjon i medhold av våpenloven § 10 eller § 15.

Mottageren skal gis en skriftlig bevitnelse som inneholder opplysninger som nevnt i

forskriften § 85 annet ledd.

 

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde

ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

 

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber

kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Du kan låne de våpnene.

Du må ha utlånserklæring.

Våpnene skal brukes under trening og opplæring i skyting. Dette er godkjent grunn til å låne de.

Men du kan ikke bruke de til jakt. Det kan du etter bestått eksamen.

 

Få skrevet en setning på utlåns erklæringen om hensikt å bruksområde så er du på trygg grunn.

Siden du ikke nevner alder, regner jeg med du er over 18 år. Er du under må du og ha verges tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim: Den linken fungerer ikke.

 

Jeg tok en titt på Rundskriv 2009/009 (http://nojs.no/wp-content/uploads/2012/ ... gg_476.pdf" target="_blank)

 

Her er noen utdrag som jeg fant interessante:

Våpenlovens hovedregel er at erverv av skytevåpen som etter loven er kontrollpliktige forutsetter tillatelse fra politimesteren, jf. våpenloven § 7. Dette gjelder i utgangspunktet alle former for erverv (kjøp, gave, funn, lån, deponering). Unntak er gjort for kortvarige utlån av visse våpentyper, jf. § 11 og våpenforskriften kap. 18.

Sitatet til Rausheim finner vi under punkt 3.11.1, på side 47 i rundskrivet, og det er ganske så tydelig. Dersom poenget til Rausheim var at jeg ikke kan bruke det til jakt før jeg har tatt jegerprøven, så var det aldri i tankene.

 

For god ordens skyld, ja, jeg er over 18 (fylte 30 i oktober...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...