Jump to content

9mm ammo og Luger P08


Cutlass

Recommended Posts

Hei kjapt spørsmål:

 

har hørt om at det skal være et makstrykk som gjelder for ammo til bruk i Luger P08,men aner ikke hva det er.

Kan en trygt bruke all 9mm ammo som er merka med 9mm Luger,eller er de gamle krigerne litt for svakt konstruert for enkelte fabrikanter(har hørt at Fiocchi skal være sterkt ladet)?

Link to comment
Share on other sites

Kjært barn har mange navn som kjent.

 

Veit du om hvor høyt makstrykk/ladning en P08 skal kunne tåle uten problem, og om det er slik at noen fabrikanter/utgaver av 9mm ammo som ikke bør brukes i desse ?

 

Kjøpte nettopp noen esker av Fiocchi 123grs fmjtc,og ifølge Fiocchi's hjemmeside står det kun at de har 560 Joule i energi.

Er vel mPa trykk regnes i :?

Link to comment
Share on other sites

En Luger skal da tåle alt av 9 mm Luger, 9 mm Parabellum og annen 9 mm ammo, beregnet for pistol! Det var også meningen, at den skulle tåle begrenset skyting med MP-ammo, i krisetilfeller. Men MP-ammo "banker" gradvis i stykker pistolen, hvis du skyter mye med det.

 

Så, hold deg unna MP-ammo.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar,da konkluderer eg med at det meste av 9x19mm ammo offentlig til salgs for sivile skal kunne brukes,ihvertfall de som ikkje er merka med overtrykk og/eller +P.

Har lest at FMJTC kuler skal fungere best i Luger mht mating, derfor tenkte eg å prøve desse.

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Med noen ganske få unntak så er alle Lugere gamle ærverdige damer, som fortjener å bli behandlet med omtanke.

Vil anbefale deg og bruke den svakeste ammunisjonen du finner som veksler våpenet, da minskes belastningen på våpenet.

Har selv god erfaring med 9mm Remington fra Jakt og Friluft, den ammoen liker mine Lugere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lugeren har på mange måter fått et dårlig rykte pga funksjoneringsfeil. Det er forkiling som er det største problemet. Det noen sier at den skal tåle og funksjonere med den ammunisjonen som er tilgjengelig i kaliberet er ikke tilfelle. I 60 årene hadde Luftforsvaret nesten ubegrenset tilgang til MK2z ( fenghette med knallkvikksølv som skapte stor rustproblemer)engelsk maskinpistolammunisjon og det var funksjoneringsfeil og lenkestykker som sprakk. Det var da en børsemaker på LFK Kjeller brukte hodet og stort sett løste problemet. med kraftig ammunisjon i en Luger konstruksjon er man avhengig av masse i bevegelse og fjærkonstant i Rekylfjær Den som ligger i skjeftet. Det ble i konkurranselugerne laget tyngre og lengre løp (i begynnelsen) fra Schmeissersamtidig som fjæren ble skiftet til en noe kraftigere og problemene nærmest forsvandt.

Å overføre dette til dagens ammunisjon sså er det noen parametre som må passe:

Ladning

Kuletyngde

Løpstyngde

rekylfjær

Mange Lugere ble solgt med nye løp hvo massen avvek fra originalen slik at noen opplevdefunksjoneringsfeil

 

Går man ut i fra originalen er det ammunisjonen man kan undersøke. Geco hadde en svak ammunisjon som ga stovepipeforkiling. Sluttstykket rakk ikke tilbake til utkaster og bak neste patrons bunn og dermed førte tomhylsen frem og som ble løftet opp pga neste patron i magasinet. Dette gjelder ved hjemmeladning å finne den ladningen ca 4,6gr med N330 og 124 gr støpte blykuler, litt opp eller ned avhengig av hylsefabrikat. Hvis man legger seg marginalt på den svake siden får man problemer når det er kaldt om vinteren.

Skal man på død og liv ha kraftig ammo må man øke massen og ha strammere fjær.

 

fyr av spørsmål hvis det er noe uklart

Link to comment
Share on other sites

Hvilke indikasjoner tenker du på da?

 

Og et litt anna spørsmål; er det andre magasiner enn gamle originale Luger magasin som funker bra i desse? Tenker da f.eks Mec-Gar. Tror mitt magasin lager litt trøbbel med vekslingen,kaster ut tomhylser greitt men står plutselig en patron på tverke foran kammeret dersom eg har mer enn 2-3 patroner i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Den bør helst ikke slå så hardt tilbake at man får merke på maskeringstape bak bakre lekestykke (over feste til fangsnor). Kan også se på rampen, bør ikke være unormal og usynkron slitasje.

 

Den er en kilen sak på magasin ja. Ofte hjelper det å skifte.. Mec-Gar sies å være blant de beste nyproduserte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tilgang til den gamle av forsvaret er det helt greit å bruke den som er merket 9mm parabellum,men styr unna den som er merket 9mm skarp,da denne ble brukt i mp.Begge typene kom i hvite pappesker a/50 patroner med grønn hylselakk og var laget av FFV i Sverige.Begge typene var vanlige i sjøheimevernet i 80 årene.

Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt Barnaul hittil,men pga mye soting kunne eg tenkt å prøve noe annet. Har ikke noen slik ammo som du beskriver for hånden nei.

Bestilte som nevnt øverst i tråden noe Fiocchi rundt 01 desember,men desse har hittil til gode å dukke opp i posten her hos meg,og XXL har enda ikke svart på henvendelser om hvor denne forsendelsen har blir av :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...