Jump to content

Signalmottak-problem jaktradio (Icom)


12gauge

Recommended Posts

Jeg har en "Icom ic-v80e" som jeg har brukt på jakt i hele fjor, samt deler av i år.

Opplevde fra dag 1 at jeg 5-10 ganger i løpet av en jaktdag at den ikke tok i mot signal, med det resultat at jeg måtte ropes opp 2-3 ganger, og at jeg kun hørte halve setninger.

Helt uavhengig av avstand til sender, og squelch var satt så lavt som mulig (1 til 2).

 

På grunn av dette, kjøpte jeg en "Icom Prohunt Basic" for noen uker siden. Med både antenne og øremusling helt nytt. Men problemet er at jeg opplever akkurat samme problem på denne :(

 

Noen som har vært borti lignende?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring fra nevnte modeller,men:

 

Er det samme sender som skaper problemet, eller er det flere?

Brukes pilottone? Er radioene som brukes av samme modell?

 

Heller ikke uvanlig at det tar noe tid fra sendeknappen aktiveres til radioen åpner. Om sender er for snar med å snakke får man da ikke med seg begynnelsen av sendinga.

Link to comment
Share on other sites

Problemet oppstår fra flere sendere, og pilottoner brukes ikke. Jeg hører andre svarer på spørsmål osv. som jeg aldri har hørt bli stilt, så andre får det tydeligvis inn. Og når jeg får inn signalene så er det klart og tydelig.

 

Eneste jeg kan tenke meg er at noe annet får mottaket til å bli vanskelig. Klær, mobil, magnet i kompass osv.. Jeg har forsøkt å legge alt dette i en sidelomme på buksa for å øke avstand til radio.

 

I skrivende stund kom jeg til å tenke på at jeg ikke har forsøkt å skru av wifi på telefon. Jeg får prøve det også :)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Gjør det noen særlig forskjell om du holder radioen i hånden evt. har den i radiolomma på jakka?(skjerming av antenne). Er problemet det samme uten bruk av øremusling/ ekstern mic evt andre eksterne tilkoblinger? Dobbelsjekk at støysperre faktisk står på laveste innstilling.

Regner med at du bruker sk skogsantenne. Det er et "must".

 

Edit.

Kan det være et kompabilitetsproblem? Bruker resten av jaktlaget samme merke/ modell og du et annet merke?

Link to comment
Share on other sites

 

Edit.

Kan det være et kompabilitetsproblem? Bruker resten av jaktlaget samme merke/ modell og du et annet merke?

 

Vis de ligger på samme frekvens ( kanal ) så burde det ikke være noe forskjell. Samme vis man bruker PL tone. bare alle radioer har samme tone. Ville ha sjekket antennen.. Som nevnt så bør det være en skogs antenne.. De små original antennene som som regel følger med er bare noe dritt :)

Link to comment
Share on other sites

Godt tips. Skal prøve å ikke ha den i brystlomma neste gang. Har den alltid der. Antennen (skogsantennen) stikker over skuldra etter å ha gått igjennom en hempe (av tøy). Har ikke prøvd uten øremusling, men har liksom utelukket dette, siden jeg kjøpte både øremusling og antenne nytt når jeg kjøpte ny radio. 600ul tror jeg den nye heter. Alle på laget har Icom-radioer av nyere tid.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Tror squelchen burde stått noe høyere.

Med squelch på 1-2 trodde jeg det var naturlig at man mistet sendinger fra folk som er et stykke unna/med litt brokete signal. Med squelch på

9 tar man jo inn alt uansett hvor grumsete det er.

 

Fra wikipedia:

"I frekvensmodulerte (FM) mottakere forsterkes signalet om det er svakt, slik at suset fra den atmosfæriske bakgrunnsstøyen blir relativt kraftig. En squelch-funksjon kan fjerne dette suset. I en bil, båt eller fly med forstyrrelser fra andre elektriske komponenter som motorer og generatorer kan støyen fra disse være plagsom å høre på. Squelchen kan da stilles noe høyere slik at radioen kun gir lyd når signalet er så høyt over forstyrrelsene at meldingene er tydbare.

Squelch funksjonen innebærer at antennesignalet på den aktuelle frekvens/kanal må være kraftigere enn en bestemt grenseverdi for at det skal komme lyd i høyttaleren. Da hører vi meldingene vi ønsker å høre, men svake, uleselige signaler og atmosfærisk støy høres ikke.

Dette oppnås med en kobling ofte av en likespenning fra et tidlig trinn i radioen, til forsterkeren for høyttalersignalet, slik at forsterkeren slåes av ved lavt signal og på ved kraftigere signal.

Squelchfunksjonen kan være en av tre varianter:

En regulerbar knapp, ofte ved volumkontrollen, som bestemmer hvor kraftig signalet skal være før høyttaleren åpner. Det er vanlig å stille denne fra lavt nivå med sus i høyttaleren hele tida og øke innstillingen til suset forsvinner. Dette må gjøres når det ikke er innkommende signal."

Link to comment
Share on other sites

For å få litt meir både ut og inn av antenna di så kan du og prøva eit gammalt triks: ein tigerhale. Det er ein ledningsstump på ei kvart bølgjelengde. Lengda er ikkje så kritisk, men så nokonlunde 50 cm på jaktfrekvensane. Eine enden avisolerer du tre-fire cm. Denne delen viklar du rundt antennekoblingen utanpå gjengene viss du har sma-kontakt, eller du festar han i antennefoten viss du har BNC. Då blir dette ein slags jordplanradial, som kvartbølgjeantenner treng for å virka etter hensikten. Ja, eg har testa. Ja, det virkar, ikkje noko mirakuløst, men det hjelper litt og kostar ingenting.

Link to comment
Share on other sites

virker ikke slik batterisparing på sendingen da? han sier jo at han hører de andre dårlig, da ville jeg gjettet på antenne/mottaker som synder. Får du kontakt med de andre når du kaller de opp eller har du like dårlig sending som mottak?

For å få eliminert deg kan du jo forsøke bytte radio med en kompis og se om det blir likedan da. Du ka også prøve bytte antenner med andre for å se om problemene vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Batterisparer har jeg faktisk tenkt på, men av en eller annen grunn ikke funnet ut hvordan jeg justerer :(

 

Problemet oppstår kun ved mottak av signal. Jeg har opplevd det når jeg står 10 meter unna senderen, samt 1km unna.

Siden det er samme problem på begge radioene, som forøvrig har vært sitt sett med skogsantenne og øremusling, har jeg liksom vanskelig for å tro det har noe med radio-utstyret i det hele tatt. Mistenker at jeg på en uviss måte har med meg noe som forstyrrer signalet. Men hva vites ikke :(

 

Godt tips med å prøvebytte radio. Skal prøve å få hjelp til det en jaktdag :)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fint lite erfaring med Icom, så du får bære over med meg... Faller det ut midt i en setning, eller er det bare starten du mister? Er det starten du mister tror jeg problemet ditt er at batterispar-funksjonen er på. Den gjør at håndsettet lytter etter andre sendere i f.eks et halvt sekund og er i dvale i to. Ofte går de i lengre dvaleperioder jo lengre det har vært stille, ettersom noe av det som drar mest strøm i en RF-tranciever er å stå og lytte etter at noen andre snakker.

 

Mister du midt i eller slutten av sendingen ville jeg sett etter kontaktfeil et sted, men det er ikke sannsynlig på to håndsett.

 

Jeg tipper at vi kan frikjenne squelch'en, den er bare en støysperre som man kan justere for å slippe å høre på radiostøy. Med mindre de signalene du går glipp av ligger helt ned imot støygulvet (altså er omtrent like sterke som suset) har ikke squelch'en noe med problemet å gjøre. Sett den lavt eller like akkurat så høyt at suset forsvinner.

 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for WiFi fra telefonen; den sender kun dersom den er nær en base (~100 meter), og uansett ligger det mye høyere i frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Fin forklaring på batterispar-funksjonen som virkelig tror jeg er nærme svaret, Boble :) Det er ALLTID førsten som forsvinner. Blir jeg kalt opp ved navn, hører jeg mange ganger kun at sender slipper sendeknappen. I lengere setninger forsvinner opptil nettopp 2 sekunder før jeg hører noe...

 

Nå gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg slår av det på Icom Prohunt Basic og ic-v80e. Om noen vet, så tar jeg imot hjelp med stor takk.. Litt usikker på hvor brukermanualene er.. rotehode ;)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Du finn manual td. på Icomuk.co.uk. Powersave ligg i initial set mode-menyen. Du held inne både oppover og nedoverpil medan du skrur radioen på. Så kjem du til powersave med piltastane. Bruk volumknappen for å skifta mellom alternative powersave presets. Trykk enter for å lagra settingen. Elles held du jo til midt i Norges radiosmørauga med landets kanskje mest kompetente butikk og eit yrande radioamatørmiljø. Sjekk la6f.com og ta gjerne kontakt med nokon der. Radioamatørar likar veldig godt å få briljera med kunnskapar, særleg når dei får høve til å hjelpa folk.

Edit eg ser denne radioen har squelch delay og. Prøv å set den på short. Eg mistenkjer at det er den som er syndaren på denne radioen, men eg har ikkje denne typen Icom sjølv. Vil gjerne at du fortel om resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset der :) De bruksanvisningene der er langt mer avansert en de jeg fikk med. Ic-v80e-enheten har jeg lånt bort, men skal jaggu sjekke det der når jeg får den igjen :) Prohunt Basicen (f3022) ser ikke ut til å ha noe justering på dette. Eller er det jeg som er helt bak mål med lesekunnskapene mine?

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Fann ikkje noko slikt eg heller. Og det er irriterande å ikkje finna ut slikt. Men dette er ein proffradio der mange funksjonar må programmerast med computer og ledning. Radioen har ein batterisparefunksjon slik som den andre radioen din. Men det er ikkje noko i manualen som visar korleis du endrar på han. Viss det var min radio så hadde eg nok teke sjansen på å prøva forskjellige icomtrikseknappar ved poweron for å komma i set mode menyen for å sjå etter fleire parameter. Det beste er nok å krypa til korset og spørja leverandøren. Eg tippar det er noko som er feilprogrammert, ein høyrer sjeldan om Icomar og dei tre andre store som det er noko direkte feil med frå fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hva mener du med ikke signal?

Min Icom er helt lydløs når jeg skrur den på og "antennesymbolet" ytterst til høyre viser kun "signal" når jeg mottar samtale. Den fungerer altså ikke som "signalmåleren" på en mobiltelefon.

Når jeg sender lyser en rød lampe.

Hvis dette er svaret på ikke signal, tror jeg du har en radio som virker helt fint. Jeg har brukt Icom i snart 30 år og de er litt som Toyota hi lux. It only works every day, så sant du har strøm da...

Link to comment
Share on other sites

ok, trodde man skulle ha signal som en mobiltelefon, som viser feks 3 streker for godt signal. Men da er det jo ingen problem! Hvis det kun .skal dukke opp signal streker på innkommende. Da er det vel bare å følge med imorgen når jakta kommer om det kommer noe innkommende samtaler :) Takk for svar uansett!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, vi er blitt så vant til mobiltelefoner og deres forhold til basestasjoner og antenner. De fleste av jakt- og sikringskanalene fungerer ved at din radio sender ut signaler som når et stykke avhengig av effekt og antennelengde.

Når du i morgen mottar anrop vil du se det du vanligvis ser på mobiltelefonen. Desto svakere signal du mottar desto færre streker på "signalindikatoren" og omvendt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...